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텔레비전 프로그램 포맷 개발에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

Title
텔레비전 프로그램 포맷 개발에 영향을 미치는 요인에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Factors Affecting the Television Program Formats Development : Trough the In-depth interviews with Program Format Experts
Authors
최선영
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김원용
Abstract
본 연구는 우리나라 방송프로그램 포맷을 국제적인 콘텐츠 거래 상품으로 개발하기 위해 필요한 제작 시스템과 제도적 요건을 알아보고자 하는 목적에서 출발하였다. 포맷은 완성된 프로그램을 대신할 수익 원의 대안이 되기도 하지만 디지털화가 촉진한 국가 간의 탈 경계와 다채널화, 플랫폼의 다양화로 인해 많은 지역의 방송 콘텐츠 제작자들에게 실패의 위험성을 줄이는 대안이 되기도 한다. 유럽, 미국, 일본 등의 국가들이 이미 2000년대 초반부터 프로그램 포맷의 개발과 유통을 본격적으로 추진하면서 국가 간 경계를 넘어서는 문화 산업으로 발전시키고 있는 것에 비해 우리나라는 아직까지 아시아라는 한정적인 지역 시장에서 완성 프로그램 중심의 거래에 머물러 있다고 볼 수 있다. 급변하는 미디어 환경 속에서 우리나라에서도 방송 프로그램 포맷 개발이 필요하다고 보고 이에 영향을 미치는 요인들을 분석함으로써 포맷 개발 방향을 제시하고자 하였다. 본 연구를 위해 방송 프로그램 포맷 전문가들의 심층 인터뷰를 실시하였고, 설문은 연구주제에 맞는 반구조적인 구성으로 진행되었다. 또한 심층인터뷰와 더불어 현장 연구를 병행하여 방송 제작 현장에서 실제 프로그램을 기획하고 제작하는 제작진이 포맷에 대한 이해는 어느 정도인지, 포맷 개발의 필요성을 인식하고 있는지, 실제로 포맷 개발을 함에 있어서 제작시스템 상에서의 한계점과 문제점은 무엇인지, 우리나라 방송제작구조는 포맷 개발이 가능한 제작시스템인지, 제도적 수준에서의 필요한 요건은 무엇인지 등에 대해 밝히고자 하였다. 이러한 방법으로 연구를 한 까닭은 첫 번째, 우리나라 방송 제작 시스템에서는 포맷 개발과 제작이 본격적으로 이루어지지 않고 있기 때문에 충분한 연구나 사례를 찾기 어렵기 때문이며 두 번째, 방송사나 독립제작사가 포맷을 개발했다 하여도 유통과 마케팅에 있어 거래 실적과 경험이 거의 없어서 실증적인 분석에 한계점이 있었다. 제도적으로는 정부 유관 기관인 한국 콘텐츠 진흥원에서 기존 프로그램의 포맷바이블 제작에 대한 지원 사업을 시행하여 신규포맷 개발과 기존 프로그램 포맷 개발 및 제작까지 이루어지고 있었으나 포맷 유통의 성과를 예측하거나 측정하기는 어려운 단계라고 볼 수 있었다. 본 연구는 심층 인터뷰와 현장 연구를 바탕으로 포맷의 개발과 제작에 영향을 미치는 요인들을 크게 미디어 기업의 내적 요인, 외적 요인, 내용 요인 및 장르적 특성 요인으로 분류해 정리하였다. 특히 미디어 사회학적인 관점에서 제작자 개인 차원, 제작 관행 차원, 조직 차원에서의 내적 요인과 제도적 차원, 미디어 산업 및 미디어 환경 차원에서의 외적 요인들을 분석해 보았다. 내적 요인으로 첫째, 제작자 개인 차원에서는 창의 인력간의 소통체계에 개선이 필요하며 포맷 개발자에 대한 권리와 보상체계가 합리적으로 이루어져야 포맷 개발이 가능하다는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 조직 차원에서는 방송 프로그램 포맷에 대해 방송사나 독립제작사 모두 투자가 원활하게 이루어지지 않음을 알 수 있었다. 제작 관행상 장기적인 시간을 두고 유통성과를 기대하는 자원 개발 차원의 기획보다 즉시적 성과가 나타나는 완성 프로그램에 투자가 집중되어 있었다. 방송 기업의 경영 원칙이 포맷 개발 결정 요인으로 작동됨을 확인하였다. 이는 창의적 강도와 복잡성의 정도에 따라 수명이 달라지는 정보 상품의 유통 특성을 고려하지 않고 이익 회수 시간 기준으로 유통 상품을 결정하는 미디어 기업의 상품 관리 구조의 한계점으로 해석할 수 있다. 한편 독립제작사나 독립PD와 같은 개별 사업자나 창작자의 경우 자체적으로 포맷을 개발 한다 하여도 창작물에 대한 저작권과 라이선스를 거의 확보하지 못하고 있는 것으로 나타나 포맷 유통 자체가 현실적으로 불가능하다는 것을 알 수 있었다. 이를 통해 포맷 개발과 제작 활성화에 있어서 창작자의 저작권 인정과 사용권리가 중요한 전제조건임을 확인할 수 있었고, 독립제작사나 독립PD가 제작한 프로그램에 대해 방송사의 공정한 거래 원칙이 적용되어야 함을 확인하였다. 포맷 개발에 영향을 미치는 외적 요인으로 제도적인 차원에서의 방송 심의 규정이나 간접 광고에 대한 규제가 완화되어야 함을 알 수 있었다. 방송 프로그램 포맷이 상품으로 개발되기 위해서는 부가수익을 창출할 수 있는 기획이 필요하며 간접광고나 협찬 등과 같은 제작비 확보에 대한 제도적 개선이 필요함을 알 수 있었다. 또한 글로벌 콘텐츠는 네트워크화 된 미디어 시장을 통해 다양한 형식으로 유통되고 있으나 우리나라는 아시아라는 한정된 지역적 시장에서 드라마 판매 위주로 거래하고 있는 것으로 나타났으며 이러한 편중 현상은 다양한 장르와 내용의 포맷 개발과 유통을 저해하는 요인으로 지적되었다. 이를 통해 해외 방송 콘텐츠 수출에 대한 방향 전환과 인식 제고가 필요함을 확인하였다. 콘텐츠의 내용과 장르적 요인으로 국내 방송 편성 프로그램이 주로 연예인 캐릭터 중심의 연예 오락 프로그램이기 때문에 국제적으로 상품적 가치가 있는 표준 프로그램 포맷으로 개발하기 위해 내용의 다양화와 체계적인 포맷 개발 과정이 필요함을 알 수 있었다. 또 포맷의 상품적 가치를 개발할 수 있는 전문 인력과 제작 관행의 변화가 필요함을 확인하였다. 본 연구는 포맷 개발과 거래를 활성화하기 위해서는 제작과 유통이 기획단계에서 동시에 이루어지는 제작 시스템으로의 변화가 필요하다는 것을 제시하였고 또한 실제 프로그램 포맷을 개발하고 제작하고 있는 방송 실무진을 분석 대상으로 하여 우리나라 방송 환경에서의 포맷 개발 요건을 분석하였다는 점에서 연구의 함의를 찾을 수 있다. 특히 기존의 연구들이 해외 수입 프로그램 포맷에 대한 사례 분석과 포맷 산업 전반에 대한 개괄적 연구가 주를 이룬데 비해 이 연구는 실제 기존 프로그램의 포맷 제작과 개발, 신규 포맷 개발에 대해 구분하여 분석하였다는 점, 제작 주체의 특성에 따라 각각 포맷 개발에 있어서 구체적으로 어떤 성과와 한계점이 있는지를 살펴보았다는 점에서 의의를 갖는다. 또한 포맷 산업이라는 거대담론 차원이 아닌 실제 방송 제작시스템 차원에서 방송사와 독립제작사의 포맷 개발의 차이와 특성을 살펴보았다는 점에서 기존 연구와 차별이 있다고 볼 수 있다.;For our country's broadcast program formats to be more actively exchanged and traded in a huger volume as global contents goods, domestic broadcasting networks should take charge of developing and producing formats. Until the present in our country, when a new program is launched, rather than format development, pilot TV programs based on simple project paper are common, and full-fledged format development or international distribution are not activated. Even when a broadcasting network or an independent production company develop formats, since overseas marketing and contents distribution division do not hold plenty of experiences in format distribution, this also has a limitation. Due to the systemic reasons of broadcasting businesses such as production practices, it was hard to find the cases of systematically settled formats development. Systematically, there used to be on-going format development on new programs and even on existing programs by the government-backed Korea Culture and Content Agency's supporting business; however, it is not up to the phase of further prospecting or estimating any accomplishment of format or distribution. This study explored necessity and important matters for developing formats of TV programs within a domestic contents distribution market where, not yet global, rather completed programs are distributed in a geographically limited Asian market. To get format trade activated, planning and distribution should be organically combined and alternation as a broadcasting production system should be come first, also, the direction of TV program formats development also was suggested through the analysis from the media sociological prospective on how the media goods of formats should be produced and traded. This study was looking to see how much producers who plan and make real programs at production are in the know about formats, necessity of format development, and limitations and problems, whether Korea is suitable for format development, also important matter at the systematic level through field studies and in-depth interviews of format experts. The implication of the study can be found from the aspect that the study looked into people in charge of producing TV programs in domestic network environments and figured out foundations for the format development in our country through depth analysis. Especially the study, compared to other existing studies centered on overseas import program formats and format industry, explored new format development accomplishments and limitations by analyzing existing programs' format production and development, and present condition of new format development industry. In addition, it differentiates itself from existing studies in that not at the level of huge discourse, but looked into practical broadcast production system, and studied distinction of format development and characteristics between broadcast network and independent production company. This study has also divided the important elements that affect format development in domestic broadcast programs format development into internal, external and genre-specific factors. As for internal factors, producer's personal level, production practices level, organizational level have been studied, and as for external factors, systemic level, media industry and media environment level have been studied. From producers' more personal aspect, communications among creative human resource within production practices and rights to compensation on formats should be properly systemized so that format development is also possible. At a more systemic level such as production practices, we could see, in the case of contents market in broadcast networks, investment on broadcast program formats has not been smoothly proceeded, where long term distribution should be expected. It has confirmed that business investment has concentrated on manufactural completed programmes that can see an instant accomplishment rather than resource development approach. This can be translated into the fact that it has not taken distribution characteristics that expiration of information goods depends on the level of creativeness and complexity, which is media corporations' systematic problem in goods management to devide distribution goods with a standard of profitable number of times. In the end, broadcasting networks have complicated structure to invest in formats value which gets rewarded only through long term investment. We could see that format distribution itself is impossible in a realistic manner since independent production companies or independent producers, even when they come up with their own formats, cannot secure copyrights or licenses on creations due to production practices and systematic rules. In format development and production activation, originator's copyrights recognition and rights to use are confirmed to be important condition and it is shown that fair trade regulations of a broadcasting network should be adopted also toward programs produced by independent companies or independent producers. We have known that broadcasting review regulations and regulations on indirect advertisements should be loosen up as external matters to affect in format development. To develop formats as commercial goods, we could know that value-added investment is needed, and following systemic revisions on securing production fee such as indirect advertisement and sponsorship are needed. In addition, it has been shown that where overseas' global contents are distributed through network-settled media markets, Korea is still depending on completed programmes within geographically limited Asian market, which has again been confirmed as a negative factor on format development and distribution of various genres and contents, in addition, we have known that a turnabout and awareness on exporting overseas broadcasting contents needed. Since due to the factor of their contents and genres, domestic broadcasting programs are mostly about entertainment shows focused on celebrities, globally valuable goods need to come up and to that end, diversification of contents and systematic format development should be realized. Along with that, trained staff to develop format's commodity value is necessary and a change in production practices is assured to be needed.
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