View : 803 Download: 0

중국어 정도보어 지도방안 연구

Title
중국어 정도보어 지도방안 연구
Other Titles
A Study on Teaching Method of Chinese Degree Complement : focused on Foreign language high school text book《轻轻松松》
Authors
김지은
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이옥주
Abstract
중국어의 정도 보어는 형용사나 동사 술어 뒤에서 중심어의 성분을 보충해 줌으로써 중심어가 도달한 정도, 결과, 상태를 묘사, 설명, 평가하여 문장의 의미를 더욱 풍부하게 해주는 성분이다. 정도 보어는 중국어로 의사 소통할 때 상황에 맞는 적절한 표현을 하기 위해서 필수적으로 알아야 하는 사용빈도가 높은 구문이다. 그러나 기존의 정도 보어에 대한 연구는 문형 및 문법적 특징에 대해서만 이루어졌으며, 학습 지도방안에 대한 연구는 부족한 실정이다. 본 논문은 외국어 고등학교에서의 정도 보어 교수-학습 현황과 오류 형태를 분석하여 정도 보어의 유형별로 실제적인 학습 지도 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 정도 보어의 효과적인 학습지도안을 제시하기 위해 정도 보어 학습의 중요성을 알아보고, 선행연구를 바탕으로 교육현장에서 적용할 수 있는 교육적 관점에서 본 연구를 다음의 절차에 따라 진행하였다. II장에서 정도 보어의 정의 및 유형, 문법적 특징을 정리하고, III장에서는 ‘의사소통 기본 표현’ 의 정도 보어 문장 과 대외한어교육의 초급단계 지침으로 알려져 있는 《对外汉语教学初级阶段教学大纲》의 정도 보어 문장을 학습범위의 기준으로 하여 외국어 고등학교 중국어 교과서인《轻轻松松》에 제시된 정도 보어 문장을 분석하였다. IV장에서는 정도 보어에 대한 교수-학습 상황을 파악하기 위해서 외국어 고등학교 교사와 학생들을 대상으로 설문조사를 진행하였다. 설문 결과를 통해 학습상의 난점을 이해하고, 오류 분석을 통해 오류의 유형별로 원인과 학습지도 시에 주의해야 할 사항을 살펴보았다. V장에서는 정도 보어 유형별로 수업지도안을 작성하였다. 설문분석 결과에 따른 학습상의 중점과 난점을 반영하여 보다 효과적인 지도방안을 모색하였으며, 다음의 세 가지 사항에 중점을 두고 지도안을 제시하였다. 첫째, 정도 보어의 특성 및 기본 구조에 대한 인지를 강화한다. 둘째, 정도 보어의 유형별로 의사소통 상황과 결합하여 실제 일상생활에서 정도 보어를 적절히 활용할 수 있도록 한다. 셋째, 학생들이 자주 범하는 오류를 방지하기 위해서 다양한 연습을 통해 용법을 정확하게 습득하도록 한다. 본 연구는 정도 보어의 용법에 대해서 학습자가 더 쉽게 이해하고 활용도를 높일 수 있도록 하는 수업지도안을 제시하는 데 의의가 있다. 앞으로 더 많은 학습자가 정도 보어를 의사소통에서 정확하고 적절하게 활용할 수 있기를 바라며, 정도 보어의 학습지도에 대한 연구가 활발하게 이루어지기를 기대한다.;The research is conducted to analyze the status of the Chinese Degree Complement in foreign language high schools and aimed to provide specific teaching method of Degree Complement. To do this, we study the importance and previous researches of Chinese language in terms of lingual and educational. In fact there are many researches about Degree Complement in lingual but those in educational are much less than expected. In chapter II, to make sure theoretical basis, understand the core content of the meaning of Degree Complement. In chapter III, we analyze the sentences with Chinese Degree Complement from foreign language high school text book ≪轻轻松松≫ based on 'Basic expressions for communication' by the Ministry of Education and 《对外汉语教学初级阶段教学大纲》that is widely known as a standard for Chinese language learning in beginner level. In chapter IV, to figure out the status of learning and teaching Chinese in foreign language high school, we conducted survey of foreign language high school students from one school and teachers from several foreign language high schools in Kyungi-do, and analyzed the results. In chapter V, based on the survey results, suggests practical teaching methods focused on importances and difficulties of learning. Especially, with the survey result, applied many teaching methods that can prevent errors that may frequently occur using Degree Complement. Many teachers have been thinking or already applied the methods in this research on the field. I hope this research will be one out of many processes that will lead to the development of Chinese Degree Complement learning and teaching and learning methods and hope this will lead to continuous active research.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE