View : 651 Download: 0

문제중심학습 모형을 적용한 시각디자인 수업 연구

Title
문제중심학습 모형을 적용한 시각디자인 수업 연구
Other Titles
A Study on the Visual Design Class Model for 3rd Grade of Middle School through the Theory of Problem Based Learning
Authors
이유미
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
차영순
Abstract
Design is necessary for our life. Especially, visual design, which is containing information, is one of the most important design parts for age of information and technology. Therefore design should be educated deeply not only design experts but also common people as a design consumers. For this reason, elementary and middle school students should be educated by advanced design class for people understanding design. Particularly, design class should be separated from current fine-art class or had more proportion of fine-art class in middle school, because the juvenile students are building up self-consciousness in school. Design education should be treated as an important part of a curriculum, and a specific education method is needed. Hence the purpose of this study was to discover a visual design class model of fine-art education class according to examine a problem based learning method of visual design class and apply the new method to third grade of middle school students. The visual design class applied by problem based learning method was attempted to two of third grade classes of S-middle school in Gangdong-gu, Seoul. Sixty eight students attended this study, and the study was tried from April to May of 2010. For designing a visual design class model, visual concept, field and method were considered. Korea Institute for Curriculum & Education’s curriculum 7thedition and fine-art textbook were analyzed, and the necessity of design education was researched. Base on this subject, the visual design class applied by problem based learning method making an album jacket was tried for third grade of middle school students. After the class, the groups were evaluated by self assessment, colleague evaluation and class-satisfaction evaluationhe ge researcher analyzed the art-work, scholastic achievement, appreciation, self assessment, colleague evaluation and class-satisfaction evaluation. The findings were as follows: First, the learner's visual design knowledge was enhanced. The students increased their interest in designs surrounding us, and they understood the process of design by making art work with visual designers' thinking. Second, when pop music was adapted to fine-art class, the learning intention was increased, and the students were easy to approach visual design. Third, after the students met with variety design class activity for representation-confidence, their representation ability was enhanced. Firth, in the process of a visual design class applied by problem based learning method, the students' interest was increased by visual design experience and understanding. In conclusion, the visual design class applied by problem based learning method making an album jacket for third grade of middle school students enhanced learners' interest in visual design, design for life and design representation-confidence. Thus the visual design class was an effective model for design education.;디자인은 우리가 살아가는 생활문화의 필수적인 부분이 되었다. 특히 정보를 전달하는 시각디자인 분야는 다양한 정보를 빠르게 접하고 있는 시대 속에서 그 중요성이 대두되고 있다. 그러므로 디자인 전문가들뿐 아니라 디자인을 사용하는 일반인까지 디자인을 보다 폭넓고 깊이 있게 이해할 필요가 있다. 이에 우수한 디자인 개념을 지닌 사회인을 육성하기 위하여 우선적으로 실천할 수 있는 것으로 초중등 디자인교육의 발전을 시급히 모색할 필요가 있다. 특히 청소년기의 시작이며 자아정체성이 활발하게 형성 되어지는 중학교 교육에서 디자인 영역을 하나의 독립교과로 구성하거나 미술교과 내에서 디자인 영역의 비중을 넓혀야 함은 절실한 요구이다. 이에 중학교에서의 디자인 교육은 중시 되어져야 하고 그에 맞는 구체적인 수업이 요구된다. 따라서 본 연구에서는 문제중심학습 모형을 적용하여 중학교 3학년 미술수업에서의 시각디자인 교육을 위한 수업을 제안하고 현장에서 적용한 후 중학교 미술과 교육에 구체적인 시각디자인 수업을 제시하는데 그 목적이 있다. 문제중심학습 모형을 적용한 시각디자인 수업은 서울시 강동구에 소재하는 S중학교 3학년 두 학급의 68명 학생을 대상으로 실시되었으며 2010년 4월부터 5월까지 8차 시에 걸쳐 이루어졌다. 시각 디자인 수업설계를 위해 먼저 시각디자인의 개념, 분야, 방법을 고찰하였으며 제 7차 중학교 미술과 교육과정 및 교과서에서의 디자인 학습내용을 분석하였다. 또한 문제중심학습을 고찰하고 중학교 시각디자인 교육에서 문제중심학습의 교육적 의의를 살펴보았다. 이를 바탕으로 중학교 3학생을 대상으로 문제중심학습 모형을 적용한 뮤직앨범 자 켓 디자인 수업을 진행하였다. 대상 집단은 수업이 끝난 후 동료평가, 자기평가, 수업만족도 평가가 이루어졌으며 본 연구자는 형성평가, 작품평가, 감상 지 평가, 동료평가, 자기평가, 수업만족도 평가 물을 평가도구에 의해 분석하여 논의한 후 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 학습자의 이론수업을 통해 시각디자인에 대한 이해의 선험학습으로 인하여 시각디자인적 소양을 갖추는데 도움을 주었다. 학생들은 시각디자인 수업을 통하여 주변의 시각디자인 작품에 대한 관심이 높아졌으며, 디자이너의 마음가짐으로 작품제작을 해봄으로써 디자인 과정에 대한 이해가 이루어졌다. 둘째, 학생들이 흥미를 갖는 대중음악을 미술수업에 도입함으로써 학습의 의욕이 증대되었고, 시각디자인에 보다 쉽고 흥미롭게 접근할 수 있는 계기가 되었다. 셋째, 학습자는 시각디자인의 다양한 수업활동을 접하면서 디자인 표현에 대한 자신감이 생겨나 작품을 효과적으로 표현해내는 데에 긍정적인 영향을 미쳤다. 넷째, 학습자는 문제중심학습 모형을 적용한 시각디자인 수업에서 하나하나의 문제를 해결하는 과정을 겪으면서 시각디자인의 방법을 이해하고 디자이너의 마음을 느끼게 되면서 시각디자인 분야에 대해 더욱 흥미를 갖게 된 계기가 되었다. 결론적으로 본 연구에서 실시한 중학교 3학년 학생들을 대상으로 문제중심학습 모형을 적용한 뮤직 앨범 자 켓 제작 시각 디자인 수업은 학습자에게 시각디자인 분야에 대한 흥미를 불러일으키고, 생활 속 시각디자인 작품에 대한 관심을 증대시키며, 디자인 표현력에 긍정적인 영향을 미침으로써 시각디자인 미술교육으로서 교육적인 효과를 가진다고 할 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE