View : 719 Download: 0

『啼笑因緣』에 나타난 인물형상 연구

Title
『啼笑因緣』에 나타난 인물형상 연구
Other Titles
A Study on the characters of "Fate in tears and laughter(Tixiao yinyuan)"
Authors
박주현
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 중어중문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본고는 張恨水의 『啼笑因緣』이 1920년대의 시대를 대표하고 있다는 전제하에 인물형상을 분석하고, 이 인물 분석을 통해 5·4 신지식인들이 주장한 급진적 근대화 외에 다른 형태의 근대화가 진행되었음을 밝혔다. 5·4 신문학가들이 주도하고 있던 당시의 문단에서는 전통을 폐기하고 근대적인 것만을 취해야 한다는 주장이 우세하였으나, 소시민들은 전통을 반드시 버려야 할 것으로 생각하지 않았다. 그렇다고 하여 그들이 신문물 및 신사상을 무조건적으로 배척한 것은 아니었다. 張恨水는 『啼笑因緣』에 이러한 대중들의 관념상의 혼란과 과도기의 모습을 잘 담아냈기 때문에 대중들의 뜨거운 호응을 얻었다. 張恨水는 근대 지식인과 전통 문인의 특성을 함께 지니고 있었는데, 이것은 과도기라는 당시의 시대적 상황 및 그의 성장 배경과 관련이 있다. 그는 전통적 분위기의 집안에서 자라 성실하게 古文을 학습하였고 한편으로는 전통 소설에 심취하였다. 그는 또한 大同小學, 甲種農業學校 등의 신식 학교에서 신식 교육을 받았으며 林·의 번역 소설을 통해 서양의 신소설 기법을 깨우쳤기 때문에 新舊를 아우르는 창작 활동을 할 수 있었다. 『啼笑因緣』의 주요 인물의 형상은 당시 시대를 대표한다고 볼 수 있다. 먼저 남자 주인공 樊家樹는 작가 張恨水가 이상적으로 그린 인물이자 독자들이 자신과 동일시하는 인물이다. 그는 新思想의 소유자이면서 동시에 중국의 전통적 가치를 긍정적으로 생각하며 낮은 신분의 사람들과 귀족층의 사람들 모두와 잘 어울리는, 다시 말해 新舊와 貧富를 아우를 수 있는 인물이다. 그는 다소곳하고 여성스러운 여성을 좋아하는 반면 남녀평등과 여성의 자기계발에 적극적으로 찬성하기도 한다. 沈鳳喜는 樊家樹를 만나기 전까지는 大鼓書 공연을 하며 가난하게 살던 인물이다. 그녀는 초라함 속에 우아함을 지니고 있으며 총명해 보이기까지 하여 뭇 남성들의 시선을 끌 만큼 아름답다. 좀더 높은 신분으로 올라가서 부유하게 살고 싶다는 허영심을 다소 가지고 있으며, 신식 학교에 다니며 새로운 문물을 누리는 ‘신여성’을 꿈꾼다. 그녀는 수줍고 다소곳한 면이 있기는 하나, 감정 표현이 뚜렷한 편이며 樊家樹에 대한 애정도 지나치거나 부족하지 않은, 적당한 범위 선에서 표현한다. 何麗娜는 사교활동을 좋아하고 씀씀이가 크며 화려한 느낌이 나는 신여성으로, 지적이며 주관이 뚜렷하다. 그녀는 매우 솔직하고 주변의 눈을 신경쓰지 않기 때문에 樊家樹에 대한 마음도 숨기지 않고 적극적으로 표현한다. 何麗娜는 데이트를 할 때 남자가 돈을 내야 한다거나 여자를 집에 데려다줘야 한다고 으레 생각하는 것과 달리 자신이 돈을 내고 자신의 차로 樊家樹를 데려다주는 등 고정관념과 다소 거리가 먼 가치관을 가지고 있는 인물이기도 하다. 關秀姑는 자타가 인정하는 전통 여성이다. 땋은 긴 머리와 복장에서 풍기는 전통적 분위기 외에도 樊家樹에 대한 마음을 전혀 표현하지 못하는 점, 樊家樹와 단둘이 있을 때 어색해하는 점 등의 행동에서 나타난다. 그러나 그녀는 전통 여성의 특징 중 하나인 연약하고 가녀리며 활동 범위가 제한되어 있는 것에서는 벗어나 있다. 그녀는 협객이기 때문이다. 무술 덕에 심신이 강하기 때문에 그녀는 다소곳하고 여성스러운, 소위 전통 여성이라고 일컬어지는 모습과는 다른 면모를 지니고 있다. 네 인물의 형상을 통해 우리는 당시의 점진적인 근대화의 모습을 엿볼 수 있었다. 張恨水는 『啼笑因緣』의 인물을 통해 여성의 정절 문제, 남성의 여성에 대한 폭력 등 전통의 일부 구악습을 고발하여 독자들에게 전통과 근대에 대해 생각하고 고민하는 계기를 제공해 주었고 과거의 구악습을 청산해야 한다고 간접적으로 말함으로써 근대화를 도모하고자 하였다. 또한 樊家樹와 세 여성 주인공의 애정 구도를 통해 시대가 변화하고 있음을 제시하였다. 특히 신여성 何麗娜가 소위 근대적인 모습을 일부 버리고 전통적인 방향으로 변화한 것, 그리고 구여성 關秀姑가 전통적인 특징을 버리고 근대적인 방향으로 나아감과 동시에 원래 지니고 있던 근대적인 일부 특징을 유지한 것은 그 당시 사회상이나 대중의 가치관을 잘 반영하고 있다. 즉 지나치게 서양적인, 新의 모습에서는 거부감과 괴리감을 가지고 있는 것이며 급격한 근대화에 대해서도 그리 달가워하지 않는 것이다. 하지만 지나치게 전통적인 모습은 시대에 뒤떨어져 있다고 인식하였으며 과거에 머물러 있지 않고 근대적 방향으로 나아가는 것에 대해서 긍정적으로 보고 있음을 알 수 있었다. 본고는 5·4신지식인들이 주도했던 엘리트문학에서 제창된 급진적인 근대화 외에도 점진적 방식의 근대화가 통속문학에 반영되어 있음을 밝히기 위해 연구를 진행하였다. 이를 위해 통속문학의 으뜸인 『啼笑因緣』의 인물형상을 분석하고 이 분석을 바탕으로 근대화 양상에 대한 논의를 진행하였다. 중국 현대문학은 순문학과 통속문학이 공존해 왔음에도 불구하고 오랜 기간 동안 순문학의 가치만 조명되다가 최근에서야 통속문학의 가치에 대한 논의가 이루어지고 있다. 『啼笑因緣』의 인물형상에 드러난 근대화 양상에 대해 고찰하는 것은 통속문학의 가치 중 하나를 밝힌다는 점에서 의미 있는 작업이라고 생각된다.;This thesis investigated on the characters of the novel Fate in tears and laughter(Tixiao yinyuan : 啼笑因緣) by Zhang Henshui(張恨水), with a premise that the novel represents the era of the 1920s. Moreover, by investigating on the characters, the thesis clarified that there was another form of modernization, which can be distinguished from the radical modernization that the intellectuals from the May 4th Movement had insisted at that time. The common people of the time did not necessarily believe that they should discard the tradition, even though the common belief among the intellectuals from the May 4th Movement was that it is good to abolish the tradition and accept the modern civilization. However, the common people did not exclude the new civilization or the new ideology irrationally. Since Zhang Henshui not only did represent the spiritual chaos of the public, but also did characterize the features of the transition period, Fate in tears and laughter(Tixiao yinyuan) was quite popular among the common people of the time. Due to the time period that Zhang Henshui grew up and the way he was brought up, he had the features of modern intellectuals as well as the traditional literary. He was brought up in a traditional type of family; he sincerely studied the Classical Chinese and was mesmerized by Chinese traditional novels. At the same time, he got the new type of education in the new type of schools, such as Datong Xiaoxue(大同小學, Primary School), Jiazhong Agricultural School(甲種農業學校), and so on. Moreover, he mastered the western style of novel writing by reading the foreign novels translated by Lin shu(林紓). Therefore, Zhang Henshui could write both the old and the new styles of literary works. It can be inferred that the characteristics of the main characters of Fate in tears and laughter(Tixiao yinyuan) represent the time period of the novel was written. The hero Fan Jiashu(樊家樹) is the ideal character that Zhang Henshui created as well as the one whom the readers identified themselves with. Fan Jiashu is the person who can accept both the modern and the tradition, and the poor and the rich. He believes in the new ideology, but at the same time, he also thinks positively about Chinese traditional features. He can get along with the rich people, as well as those who are destitute. He prefers the female figures who are obedient and feminine, but he also actively braces the idea of equality of the different genders and the females' rights of developing themselves. Shen Fengxi(沈鳳喜) suffered from poverty while she was performing the Dagushu(大鼓書) before she met Fan Jiashu. Even though she is shabby, she has hidden elegance in her. She is also wise and beautiful enough that lots of men are attracted by her. Seeing her wishing to be rich, and a person with a high status, it can be said that she has some vanity. She even dreams about being one of the "new women" who goes to the modern schools and enjoys the new civilization. She has some quality of being shy and obedient, but she expresses what she feels. When presenting her affection toward Fan Jiashu, She displays it in a well-balanced level, which is not too excessive, and not too meager. He Lina(何麗娜) is a westernized and educated "new woman" who likes to socialize. She is an intelligent person who presents her own views strongly. Since she is straightforward and does not care about what other people think about her, she openly displays her feelings toward Fan Jiashu. He Lina is a type of a person who is far from the stereotype; she pays her own money when she dates, and she even gives Fan Jiashu a ride to his home after the dates, Guan Xiugu(關秀姑) looks like a typically traditional type of woman. Not only her appearance but also her attitude toward Fan Jiashu shows this feature of her; she has a long-braided hair and wears a traditional type of clothes; she cannot present her feeling toward Fan Jiashu, and she even behaves awkwardly when she is with him alone. However, she is not quite traditional in some parts. Since she is a chivalry, she is not represented as a weak woman who has a lot of physical boundaries when she acts. Since she has a strong heart, which she gained from training the martial arts, she has some differences from those women who are referred as "authentic traditional women," who are physically weak, obedient, and feminine. while investigating on the characters of the four main characters, this thesis shows the phenomenon of the gradual modernization in the 1920s. Zhang Henshui provided a chance for the public to judge the traditional and the modern societies by denouncing some evil customs such as demanding women's chastity, violence toward women, and so on. Moreover, he tried to accelerate the modernization by circuitously nuances that the evil customs from the past should be abolished. Additionally, he presented how the society has been changing by showing the relationships between Fan Jiashu and the three women. In the novel, the new woman He Lina gradually changed into a traditional type of woman and the traditional women Guan Xiugu slightly changed into a modernized woman. However, the fact that the both women did not discard their own genuine characteristics, the modern aspect in He's case and the traditional aspects in Guan's case, clearly shows the situation of the society and the perspectives of the public at the time. In other words, people at that time felt uneasy about the aspects which are too western and new, and therefore, they did not welcome the radical modernization. However, they recognized the features that are too much into tradition were obsolete. Instead, they thought that not being steeped too much into the past but moving gradually toward the modernization is a positive thing. The work of this thesis has been progressed based upon the belief that both the radical modernization, which was advocated by the intellectuals of the May 4th Movement, and the gradual modernization are reflected in Chinese popular literature. To prove this point, the features of the main characters of Fate in tears and laughter(Tixiao yinyuan) have been investigated, which is believed to be one of the most important popular literary works at the time. By doing so, the discussion of the characteristics of the modernization in the 1920s has been pursued. Even though the pure literature and the popular literature have been coexisted in the history of Chinese literature for a long time, there have been a smidgen amount of studies regarding the value of Chinese popular literature, while there have been a plethora amount of studies regarding the pure literature. In this context, the study of the aspect of modernization by investigating on the features of the main characters of Fate in tears and laughter(Tixiao yinyuan) is a meaningful job in clarifying the value of the popular literature of China.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 중어중문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE