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<神仙傳> 硏究

Title
<神仙傳> 硏究
Other Titles
(A) Study on Shen-Xian Zhuan
Authors
한경아
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 중어중문학과
Keywords
신선전Shen-Xian Zhuan중어중문
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本稿에서는 魏晋南北朝 시기의 대표적 神仙說話集인 葛洪의 《神仙傳》을 연구대상으로 삼아 《神仙傳》의 體裁 및 內容, 상징의미 등에 대한 고찰을 통하여 神仙傳記文學의 가치를 밝히고자 하였다. 《神仙傳》은 초월적, 不死的 존재인 신선들의 행적에 대한 이야기를 주된 내용으로 하고 있으며 그 기저에는 사상·종교·민속 등 당시의 문화가 깔려 있다. 따라서 《神仙傳》은 위진남북조 시기의 인생관·세계관을 바탕으로 한 삶의 모습들을 진솔하게 보여주는 서사작품이라 할 수 있다. 《神仙傳》에 대한 이러한 인식을 토대로 본고에서의 논의는 다음과 같이 진행되었다. 제 2장 '《神仙傳》의 성립'에서는 作者 및 形成背景과 版本 문제를 고찰하였다. 작자에 대해서는 東晋의 갈흥이 《神仙傳》을 撰述하였다는 사실을 확인하고 지금 전해지는 판본은 후인의 添削이 가해진 것으로 위진남북조 시기의 원본이 아님을 추정하였다. 형성 배경에서는 傳記文學의 측면에서, 초역사적인 존재인 신선에 대한 傳記가 漢代에 성립된 史傳 및 雜傳의 체재와 서사 형식으로부터 영향을 받았으며 《神仙傳》의 전통을 계승하여 神仙傳記文學의 대표적 작품이 되었음을 밝혔다. 제 3장에서는 《神仙傳》의 體裁 및 內容에 관한 분석을 시도하였다. 《神仙傳》은 표면적으로 列傳體를 모방하고 있다. 그러나 《神仙傳》 이전의 神仙說話類의 작품들이 비교적 간단한 이야기 구조를 지녔던 것에 비하여 《神仙傳》은 읽는 책으로서의 흥미를 충분히 느낄 수 있도록 복합적인 서사구조를 지니고 있음을 밝혔다. 《神仙傳》의 내용적 측면에서는 특히 도교와의 깊은 영향 관계를 강조하였다. 이를 입증하기 위해 《神仙傳》에서 발견되는 도교적 내용들을 본체론과 방법론의 차원에서 분석을 시도하였다. 제 4장에서는 《神仙傳》의 象徵意味를 탐구하였다. 인물 상징에 있어서는, 신선의 본질을 인간이라고 규정하고 神仙三品說과 인물의 命名法을 중심으로 상징의미를 고찰하였다. 그리고 《神仙傳》에서 보이는 '시간'은 인간이 神的인 존재에 가까워지려는 초월적인 의미를 지니고 있으며, '공간'은 낙원의 영역인 동시에 신성한 장소로서의 의미를 지니고 있음을 밝혔다. 마지막으로 金丹 상징에서는, 金丹에 사용되는 여러 약물들이 보여주는 원상 회복 및 유지의 기능을 인간의 신체로 옮겨놓음으로써 영원한 생명을 얻고자하였음을 밝혔다. 제 5장에서는 《列仙傳》과 《神仙傳》을 比較함에 있어서, 體裁와 內容 전반에 걸친 분석 과정을 통해 두 작품의 영향 관계를 입증하고자 하였다. 이를 통해 《神仙傳》이 짧은 本文과 운문인 讚의 형태를 지니고 있는 《列仙傳》의 체재에서 발전하여 長文의 서사를 도교 이론들과 조화시켜 발전시켰음을 규명하였다. 그리고 원시 도교사상을 배경으로 한 《列仙傳》이 비교적 소박한 도교적 내용을 담고 있는데 반하여 《神仙傳》은 위진남북조시기 官方道敎의 영향 아래에 이론이 더욱 세련화되고 내용에 있어도 더욱 풍부해지게 되었음을 밝혔다. 제 6장 결론에서는 《神仙傳》이 시·소설·희곡 등 후대 문학의 각 장르에 미친 영향을 고찰하고 그 의의를 평가하였다. 요컨대 《神仙傳》은 방대한 時·空間을 배경으로 神話와 傳說, 仙話 등을 소재로 취하여 神仙傳記文學과 중국소설의 초기 형태를 구현하고 있는 작품이다. 《神仙傳》에 수록된 설화들은 이후 중국문학 각 장르에 걸쳐 소재와 상상력의 원천이 되고 있다는 점에서 그 가치를 높이 인정하여야 할 것이다.;In my thesis, I examines Shen-Xian-Zhuan(神仙傳) of Wei Jin Nan Bei Chao era's(魏晋南北朝) narrative which had enormous amount of influence on the later Chinese literature. In this study, I attempt to elucidate the values of the biographical literature of Immortal(神仙傳記文學) and the questions of its Genre to find out the values in general terms. As we know from the title, the main contents of shen-Xian-Zhuan(神仙傳) are composed of interesting and strange tales, which cultures such as ideas, religion and forklore. Therefore Shen-Xian-Zhuan, which was a mirror of the critical consciousness of the public in that era, was a straightforward description of lifestyle based on the life and the world taken by the people who lived in those days. This essay examines Shen-Xian-Zhuan of Wei Jin Nan Bei Chao era's Zhi-Guai(志恪) in terms of religions and cultural groundings. In this thesis, I explain some matters as following. In the second section, I examined the author, formative background and different editions of Shen-Xian-Zhuan. Shen-Xian-Zhuan was originally written by a intellectual between at the end of Xi Jin(西晋) and at the beginning of Dong Jin(東晋) named Ge Hong(葛洪) who was affected by hoists and afterward complemented by numbers of intellectuals. Next, in the point of view of biographical literature, I make clear that the biographical tales on Immortals as nonhistorical beings were influenced from the structures and styles of Za Zhuan(雜傳) and Shi Zhuan(史傳) which was established at Han dynasty(漢代) and that Shen-Xian-Zhuan succeded to Lie-Xian-Zhuan(列仙傳) became the beginning of the biographical literature of Immortal in after times. In the third section, I analysed details and forms of Shen -Xian -Zhuan. Thought Shen-Xian-Zhuan (神仙傳) imitates Lie Zhuan Ti(列傳體) in the form, we can be sure that Shen-Xian-Zhuan includes diverse and fantastic tales in the contents. Particularly, we surely knows Shen-Xian-Zhuan, on the basis of Taoism, is composed of the world of Shen Xian(神仙), and immortality. In the fourth section, through the analysis of charaeters, time and space, and Jin Dan(金丹) symbolical meaning, we can be confirmed that Shen-Xian-Zhuan reflects the desire of human to return to the time of immortality, or eternal life. In the fifth section, through analysis of the form and the meaning on the whole, I have tried to prove the mutal relationships between two works(Shen-Xian-Zhuan and Lie-Xian-Zhuan). By way of this analysis, Shen-Xian-Zhuan is proved to have been developed from the framework of Lie-Xian-Zhuan holding the short prose and verse(讚), harmonizing the threories of Taoism. In the sixth section, I can confirm the position of Shen-Xian-Zhuan in the history of Chinese Literature by examining the influencd on various categories of literature including poem, novel and play in after times. As a conclusion, Shen-Xian-Zhuan covered the wide range of time period to describle myths and legends as its background, respect that it represents an early form of the biographical literature of Immortal and Chinese novels. Myths, legends, Immortal Tales(仙話) compiled in Shen-Xian-Zhuan have offered the motifs and materials to later works.
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