View : 692 Download: 0

초등학교 4,5,6학년 아동의 세계 문제에 대한 지식과 태도 조사

Title
초등학교 4,5,6학년 아동의 세계 문제에 대한 지식과 태도 조사
Other Titles
(An) Analysis of the Konwledge and the Attitude of 4, 5, and 6th Graders on the Global Issues
Authors
조문주
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 초등교육학과
Keywords
초등학교세계교육프로그램세계문제초등교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 향후 초등학생을 대상으로 하는 세계 교육 프로그램의 개발을 위한 기반을 마련하는 기초 연구로서 세계 문제에 대한 초등학교 4, 5, 6학년 아동의 지식과 태도를 알아보는 데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 위하여 설정된 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 세계 문제에 대한 아동의 지식은 어떠한가? 1-1. 세계 문제에 대한 지식은 학년별로 차이가 있는가? 1-2. 세계 문제에 대한 지식은 학교 유형별, 성별, 외국에 가 보거나 살아본 경험별, 세계 문제에 대한 TV 뉴스나 신문 구독률별로 차이가 있는가? 2. 세계 문제에 대한 아동의 태도는 어떠한가? 2-1. 세계 문제에 대한 태도는 학년별로 차이가 있는가? 2-2. 세계 문제에 대한 태도는 학교 유형별, 성별, 외국에 가 보거나 살아본 경험별, 세계 문제에 대한 TV 뉴스나 신문 구독률별로 차이가 있는가? 2-3. 세계 문제 가운데 가장 중요하다고 생각하는 주제는 무엇인가? 본 연구는 서울시에 위치한 공립 학교와 사립 학교 1개교씩의 4, 5, 6학년 학생 223명에게 질문지를 배부한 뒤, 그 응답 내용을 분석하였다. 분석을 통하여 얻어진 연구 결과는 다음과 같다. 연구 문제 1에서, 세계 문제에 대한 아동의 지식 수준을 분석해 보았다. 환경, 기아·인구, 인권, 전쟁·평화, 국가 관계의 주제별로 나누어 그 전반적인 경향을 보면, 모든 주제에서 평균 50점 안팎의 점수를 기록하였다. 첫째, 세계 문제에 대한 아동의 지식 수준을 학년별로 비교해 보면, 학년이 높을수록 지식 수준도 높았으며, 특히 4학년과 5학년의 지식 수준에 큰 차이가 났다. 둘째, 세계 문제에 대한 아동의 지식 수준을 다양한 배경 요인별로 분석해 본 결과, 사립 학교의 학생, 외국 경험이 있는 학생, 세계 문제 관련 뉴스나 신문을 보는 학생이 높은 지식 수준을 나타내었다. 그러나 성별에 따른 유의미한 차이는 없었다. 연구 문제 2에서는 세계 문제에 대한 아동의 태도 수준을 분석해 보았다. 아동은 세계 문제에 대한 관심과 흥미 영역, 문제 해결에의 참여 의지 영역, 세계 지향적 의식 성향 영역 모두에서 비교적 긍정적인 태도 수준을 보였다. 첫째, 세계 문제에 대한 아동의 태도 수준을 학년별로 비교해 보면, 전반적으로 4, 5, 6학년의 태도에 큰 차이가 없었다. 둘째, 세계 문제에 대한 아동의 태도 수준을 다양한 배경 요인별로 분석해 본 결과, 대체적으로 여학생, TV 뉴스나 신문을 보는 학생이 그렇지 않은 학생보다 높은 태도 수준을 나타내었다. 그러나 학교 유형별, 외국 경험별에 따른 유의미한 차이는 없었다. 셋째, 아동이 세계 문제 가운데 가장 중요하다고 생각하는 주제로는 환경 문제, 기아·인구 문제, 인권 문제, 전쟁·평화 문제, 국가 관계 문제의 순으로 많이 선택되었으며, 아동이 세계 문제 가운데 한국과 가장 밀접하다고 생각하는 주제로는 환경 문제, 국가 관계 문제, 인권 문제, 전쟁·평화 문제, 기아·인구 문제의 순으로 많이 선택되었다.;The purpose of this study is to analyze the knowledge and the manner of 4, 5, and 6th graders on the global issues. The specific research questions are as follows: 1. What is the children's knowledge about global issues? 1-1. Are there any differences in children's knowledge about global issues according to grade level? 1-2. Are there any differences in children's knowledge with global issues between types of school, sexes, experience of visiting or living in foreign countries, TV news or subscribing newspapers? 2. What is the children's attitude about global issues? 2-1. Are there any differences in children's attitude about global issues according to grade level? 2-2. Are there any differences in children's attitude about global issues between types of school, sews, experience of visiting or living in foreign countries, TV news or subscribing newspapers? 2-3. What is the most important subject on global issues? This study analyzed answers to 223 questionnaires which were distributed to each public and private 4, 5, and 6th graders in Seoul. The results deducted from the analysis are as follows: Question Ⅰ analyzed the level of knowledge with global issues. General tendency on classified subject(environment, hunger and population, human rights, peace and war, and national relation), the score rated an average of 50 on every subject. 1. Comparing the knowledge by the grades about global issues, the higher the grade is, the higher the level of knowledge is. Especially, there was a noticable difference between 4th and 5th grade. 2. Analyzing the knowledge by various factors about global issues, it was shown that the private school students, the ones who experienced living abroad, and the ones who got in touch with news or newspapers related to global issues had higher level of knowledge. Question Ⅱ analyzed the level of attitude about global issues. It was shown affirmative attitude that the students had interest on global issues, will of participating on solving problems, and tendency of awareness on global pursuation. 1. Comparing .the attitude by the grades about global issues, wholly, there weren't much difference. 2. Analyzing the attitude about global issues, generally, it was shown that the girls and the ones who get in touch with TV news or newspapers were more higher level in attitude than who did not. But the types of school, and the experience of foreign countries had not much difference. 3. In order of environment, hunger and population, human rights, peace and war, and national relation were selected as the most important global issues. And the subject which was closely related to Korea was in order of environment, national relation, human rights, peace and war, and hunger and population.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 초등교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE