View : 614 Download: 0

언어영재의 창의적 문제해결력 신장을 위한 교수학습 방법 연구

Title
언어영재의 창의적 문제해결력 신장을 위한 교수학습 방법 연구
Other Titles
A Study on Teaching-Learning Methods for Enhancing Verbally Gifted Students’ Creative Problem Solving Ability
Authors
김규린
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
서혁
Abstract
지식 정보화 사회이자, 디지털 문명의 시대인 21세기는 창의적 문제해결능력을 지닌 인재 양성이 국가 경쟁력에 기여하는 바가 크다. 따라서 세계 각국에서는 분야별 영재의 창의적 문제해결능력을 신장하기 위한 차별화된 교육 기회를 제공하기 위해 노력하고 있다. 본 연구는 이처럼 창의적 문제해결력을 지닌 미래 사회 인재의 양성이 화두가 되고 있는 시대적 흐름 속에서, 미래 사회를 이끌어 가는 인재인 영재를 위한 교육은 어떠해야 하는지, 또한 언어영재를 위한 교육은 어떠해야 하는가에 대한 논의를 하고자 하였다. 영재 교육에 대한 연구가 시작된 지 그리 오래 되지 않은 시점에서 언어영재 교육과 그에 대한 연구는 특히 주목받지 못 하였다. 따라서 본고에서는 언어영재를 위한 교육이 효율적으로 시행되기 위해서는 언어영재 교육을 위한 자료와 이론의 충분한 축적이 필요하며, 언어영재가 지닌 능력을 최대한 신장시키고 잠재력을 극대화하기 위한 효과적이고 다양한 교수학습 방안의 마련이 중요하다고 보았다. 따라서 언어영재, 언어영재성, 언어영재의 창의적 문제해결력의 의미를 정립하고, 언어영재의 창의적 문제해결력의 교육적 가치를 살펴보았다. 창의적 문제해결력 신장과 관련된 다양한 교수학습모형을 살펴보고, 이를 기반으로 변형된 창의적 문제해결 모형을 설계하여 교수학습 방법으로 제안하였고, 실제 교수학습 과정에서 어떻게 활용될 수 있는지를 살펴보았다. 각 장의 내용을 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 먼저, Ⅱ장에서는 영재의 개념과 영재의 구성 요인에 대해 살펴보고 영재에 대한 이론적 배경을 정리하였다. 그리고 언어영재의 개념을 규정하고 언어영재성을 구성하는 요인에 대한 분석을 기반으로 교수학습의 대상인 언어영재의 심리적 특성과 능력을 구체적으로 파악하고자 하였다. 또한 일반적인 창의성과 창의적 문제해결력에 대한 이론을 살펴보고, 이를 바탕으로 언어영재의 창의성과 창의적 문제해결력의 개념과 구성 요인들을 정립하였다. 이를 통해 언어영재 교육에서 창의적 문제해결력이 가지는 교육적 가치를 집중적으로 살펴보고 일반적 창의적 문제해결력과는 어떠한 차이가 있는지 분석하였다. Ⅲ장에서는 언어영재의 창의적 문제해결력 신장을 위한 교수학습 방법의 큰 틀을 구성하였다. 먼저 언어영재 교육의 현황을 살펴보고 교육적 시사점을 도출하여 언어영재를 위한 교수학습이 추구하는 가치와 방향을 살펴보았다. 그리고 영재교육을 위한 대표적인 교수학습 모형들과 창의적 문제해결력 신장을 위한 교수학습 모형들이 지닌 각각의 교육적 효과와 의의를 살펴보고, 언어영재의 창의적 문제해결력 신장을 위한 교수학습의 원리를 선정하였다. 또한 언어영재의 창의적 문제해결력 신장을 위한 교수학습의 목표와 교수학습 과정의 구성 요소, 교수학습의 단계를 구체적으로 제시하였다. Ⅵ장은 Ⅲ장의 교수학습의 원리와 구성을 바탕으로 언어영재를 위한 창의적 문제해결 모형을 설계하였다. 언어영재의 심리적 특성을 고려하고 언어영재의 잠재력과 능력을 계발할 수 있는 방향으로 창의적 문제해결 모형을 변형하여 제시하였고, 교수학습모형을 단계별로 실제 교수학습 과정에 활용하여 그 적용 양상을 살펴보았다. 이는 언어영재의 창의적 문제해결력 신장을 위한 교수학습 방법으로 창의적 문제해결 모형의 가능성을 탐색하고, 변형된 창의적 문제해결 모형을 구체적인 언어영재의 교수학습의 과정에서 활용할 수 있도록 제안한 것으로, 본 연구의 궁극적인 목적이라고 할 수 있다.;In the 21st century that is the age of knowledge and information society and digital civilization, the education of competent people with creative problem-solving abilities makes a great contribution to the competitiveness of their country. Thus, countries throughout the world are making efforts to provide gifted students in different areas with opportunities for differentiated education to develop their creative problem solving abilities. In this historical trend of valuing the education of future society members with creative problem solving abilities, this study purposed to discuss how to educate gifted students and specifically how to teach verbally gifted students. In this study, we supposed creative problem-solving ability to be an essential requirement of verbally gifted students, and defined the meanings of verbally gifted students, verbal giftedness, and verbally gifted students’ creative problem solving ability. Moreover, this study examined the educational value of verbally gifted students’ creative problem-solving ability, proposed a transformed creative problem-solving model as a specific teaching-learning method, and analyzed how the model can be utilized in the actual teaching-learning process. The contents of each chapter are as follows. First, Chapter Ⅱ examined the concept of gifted students and the components of gifted students, and reviewed background theories related to gifted students. In addition, this chapter clarified the concept of verbally gifted students and identified factors composing verbal giftedness, and based on the results, it explained the characteristics of verbally gifted students. This chapter reviewed theories related to general creativity and creative problem solving ability, and established the concepts and components of verbally gifted students’ creativity and creative problem solving abilities. In this chapter, the educational values of creative problem solving abilities in teaching verbally gifted students were examined closely. Chapter Ⅲ formulated a frame of teaching-learning methods for enhancing verbally gifted students’ creative problem solving abilities. First, we investigated the current state of education for verbally gifted students and derived educational implications in order to find values and directions pursued by teaching-learning for verbally gifted students. Moreover, this chapter discussed representative teaching-learning models for gifted student education and the educational effects and meanings of teaching-learning models for enhancing creative problem solving abilities, and proposed specific principles of teaching -learning for enhancing verbally gifted students’ creative problem solving abilities. Moreover, we suggested the goals of teaching-learning, the components of the teaching-learning process, and the stages of teaching-learning for enhancing verbally gifted students’ creative problem solving abilities. Based on the principles and components of teaching-learning established in Chapter Ⅲ, Chapter Ⅳ designed a creative problem solving model for verbally gifted students. The model was built by transforming existing creative problem solving models in consideration of verbally gifted students’ psychological characteristics and in a way of developing their potentials and abilities. We also applied the designed model to the actual teaching-learning process by stage, and examined the pattern of application. The ultimate objectives of this study were to explore the possibility of creative problem-solving models as teaching-learning methods for enhancing verbally gifted students’ creative problem-solving ability and to propose a transformed creative problem-solving model applicable to the teaching- learning process of verbally gifted students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE