View : 480 Download: 0

시 이미지 교육의 위계화 방안 연구

Title
시 이미지 교육의 위계화 방안 연구
Other Titles
A Study on the Hierarchy of Image Education in Poetry
Authors
정은희
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김정우
Abstract
This study is based on the examination of educational way far from the essence of literary education by reviewing critically that the notion of image in the education of poetry has been placed too much emphasis on the sensible image. This raises the need to cover the other contents of image in the education of poetry. The suitable education of image contents would be made for learners reviewing critically the image contents in the textbooks published based on the revised 2007 Korean language course and the present educational state of image. To provide the proper criteria for this, to a great extent, the educational contents of image and the developmental character of learner are examined. In the educational contents, the metaphorical image and the symbolical image are the meaningful criteria instructively with the perceptual image in a sense that not just learn by rote but help comprehension of image with the learner's thinking and imagination and take part in completion of the meaning of poetic text. Also, in the developmental character of learner, the cognitive level of learner and the capacity of text are the requisites to be considered at all costs for the education. Because if these are not proper to learners, the educational contents of image would not raise the learner's reaction and would be pointless. So in here it follows the Chall's theory by the side of literary education. To examine specifically the educational contents of image suggested as criteria, to a great extent, the point of criteria for setting study levels is suggested considering the qualification of poetic text such as the sentience, the similarity and the associations of meaning. The hierarchy of poetic image is arranged by the ease in interpretation of the text. The hierarchy of perceptual image is arranged from the perceptual image that sensuously gives shape to the object in a field of experience to the abstract image focused on the notion that demands the learner's thinking and imagination to figure out the meaning in image. The metaphorical image that has similar attribute expressing a particular object to the other object for the clear expression and concreteness and create the new meaning belongs to the low position in the hierarchy. This goes on to be hard to infer the similarities because of the remarkable differences between the actual idea and the assistant idea. This case causes the esotericism of interpreting poem. Nevertheless, this metaphorical image can find its meaning no matter what the hierarchy in that delivers the poetic sentiment effectively by combining the whole poem. The symbolical image that its meaning in the text of poem is shaped up and reminds easily by the semantic network formed in the text belongs to the low position in its hierarchy. However, those hard to remind something through the appeared semantic network throughout the whole poem text and hard to get its meaning come to learners as the hard ones. Nevertheless, the symbolical image gives learner the expanded thinking with the chance to experience the poet's creative imagination. Through the combination of these images, the study hierarchy of image education of poems is organized. At the overall approaching stage, learner mostly fulfills the literal comprehension on the text. Learner at the extensive approaching stage can figure the attribute of image out and facilitate the interpretation of the overall poetic text from the partial comprehension of image. As the learner's ability to recognize develops at the stage of complex approach, this stage suggests the mixed image and makes the exquisite understanding of image with the enlargement of learner's experience and thinking. This study is to suggest how the image can make the proper position as the literary education aims. This kind of study viewpoint has the practicality for designing the hierarchy of image education. Also, this study can find its meaning in that the educational point of view for image is set up based on the learner's development stages and it offers the theoretical grounds to make the image as the abundant educational contents in the aspect of literary education.;본 연구는 시 교육에서 이미지가 주로 감각적 이미지에 편중되어 교육되어 온 점을 비판적으로 검토하고, 다양한 층위의 이미지에 관한 내용을 시 교육에서 다루는 방안을 모색한 연구이다. 문학교육의 관점에서 학습자의 발달 특성을 살펴보고, 그에 따라 이미지 교육의 내용을 위계화함으로써 과거 시 교육의 한계를 극복할 수 있는 방안을 모색하고자 하였다. 우선 2007 개정 국어과 교육과정에 의한 교과서 가운데 이미지에 관한 내용들을 검토함으로써 교육 현황을 살폈고, 이미지 교육 내용 측면과 학습자의 발달 특성에 따라 이미지 교육 내용을 위계화할 수 있는 기준을 설정하였다. 교육 내용에서는 지각적 이미지 외에도 비유적, 상징적 이미지를 함께 다루었는데 기존의 지식 교육 차원이 아닌 학습자의 사고와 상상력이 이미지 이해를 도와 시 텍스트 의미 완성에 참여할 수 있음을 파악함으로써 교육적으로 의미 있는 기준으로 삼았다. 또한 학습자 발달 측면에서는 학습자의 인지적 수준이나 수용 능력을 반드시 고려해야 하는 요소로 보았다. 기준으로 제시된 이미지 교육 내용을 보다 구체적으로 살펴보기 위해서 크게 감각성, 유사성, 의미 연상 등의 시 텍스트 자질들에 대해 살펴보고, 그에 따른 위계화 기준점을 제시하였다. 지각적 이미지에서는 경험 영역 안의 대상을 감각적으로 구체화시킨 것에서부터 이미지에 담긴 의미를 파악하기 위해 학습자의 사고와 상상력을 더 요구하는 관념 중심의 추상적 이미지까지의 내용으로 위계화할 수 있다. 비유적 이미지에서는 상대적으로 표현의 선명성과 구체성을 위해 특정 대상을 다른 대상에 빗대어 표현하는 유사성이 중요하게 작용하는 경우에서, 원관념과 보조관념의 차이성이 두드러져 유사성을 유추해 내기가 어려운 경우로 내용을 위계화할 수 있다. 상징적 이미지에서는 시 텍스트 속에서 그 의미가 구체화되고 텍스트 내 형성된 의미망에 의해 쉽게 연상 가능한 경우로부터, 시 전체를 통해 나타난 의미 관계들만으로는 연상이나 의미 파악이 쉽지 않은 경우로 위계화할 수 있다. 이 조합을 통해 시의 이미지 교육의 학습 위계가 조직되는데, 전체적 접근 단계에서의 학습자는 주로 텍스트에 대한 일차적이고 축자적 이해를 수행한다. 확장적 접근 단계에서의 학습자는 이미지의 특성을 파악할 수 있으며 부분적으로 이미지에 대한 이해를 통해 전체적으로 시 텍스트 의미 및 해석을 용이하게 할 수 있다. 복합적 접근 단계에서의 학습자는 인지적 능력이 발달함에 따라 복합적으로 구성된 이미지에 대해 학습자의 경험과 사고능력을 확대시키며 이미지에 대한 이해를 정교화한다. 본 논문은 이미지의 성격과 학습자의 발달 단계에 따라 이미지 교육의 위계화 가능성을 모색해 본 연구이다. 이 연구는 학습자의 발달 단계를 고려한 이미지 교육이 보다 정교화되고, 다양한 층위의 이미지들이 보다 풍부한 교육 내용으로 자리 잡게 하기 위한 이론적 근거를 제공한다는 점에서 의의를 찾을 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE