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어포던스 관점에서 대화면 인터랙티브 정보 디스플레이의 사용자 인터페이스 디자인에 관한 연구

Title
어포던스 관점에서 대화면 인터랙티브 정보 디스플레이의 사용자 인터페이스 디자인에 관한 연구
Authors
엄린아
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류한영
Abstract
진화를 거듭하고 있는 IT 기술은 인간의 삶과 정보를 더욱 밀접하게 만드는 역할을 해왔다. 이제 많은 정보를 확보하고 새로운 정보에 빠르게 접근할 수 있는가의 문제는 개인의 역량 차원을 넘어 국가의 존폐를 결정짓는 중요한 요소가 되었을 만큼 우리의 삶에서 정보는 중요한 역할을 하고 있다. 대다수의 사람들은 스마트폰이나 노트북 등과 같은 디지털 미디어를 하나 이상 소지하고 있으며, 이러한 미디어들을 시간과 장소의 큰 구애 없이 일상적으로 사용함으로써 더 많은 정보를 생산하거나 활용할 수 있게 된 것이다. 이와 같은 모습으로 발전하기 위하여 그 동안 산업계가 휴대하기 좋은 소형화된 미디어를 생산해내는 것에 초점을 맞추어왔다면, 최근의 미디어 발달 양상에서는 소형 미디어가 지니는 한계를 극복하기 위한 산업계의 노력을 엿볼 수 있다. 대화면 디스플레이에 대한 소비자 니즈(needs)를 미디어에 반영하고자 기존 미디어에서보다 디스플레이의 크기를 확대시키는 추세는 물론, 대형화된 디스플레이를 활용한 인터랙티브 정보 디스플레이의 보급 확대가 그 예에 해당한다. 하지만 이러한 추세에도 현재 사용되고 있는 많은 대화면 인터랙티브 정보 디스플레이들은 대화면이라는 새로운 시지각 환경에 적합하지 않은 인터페이스를 제공함으로써 사용자에게 많은 불편을 초래하고 있다. 무엇보다 현재 사용되고 있는 인터페이스는 새롭게 출현한 대화면 인터랙티브 정보 디스플레이의 사용 환경에 대한 고민이나 개량 없이 기존의 작은 화면에 적용되던 것을 크기만 늘려 적용한 듯 한 인상을 주는 경우가 많다. 시민들에게 정보 제공을 위해 보급된 대화면 인터랙티브 정보 디스플레이의 인터페이스는 제공하는 서비스와 사용자의 신체적 특성을 비롯한 사용 환경에 맞게 특화되어야 하지만, 사용자의 장치 사용 의도나 사용 환경에 대한 고민이 결여되어 사용자가 의도하는 정보 탐색과 획득 행위의 효율을 저해한다. 따라서 본 논문에서는 이 같은 문제를 해결하고자 생태심리학자 Gibson이 주창한 어포던스의 개념을 고찰하였으며, 이를 적용해 개선된 인터페이스를 위한 디자인 원리를 제안하고 프로토타입을 디자인하는 연구를 진행하였다. 어포던스는 환경이 지닌 속성으로 행위자가 그 자신과 환경 간의 개별적이고 특수한 관계를 인식하여 어떠한 행동이나 행위를 할 수 있게 한다. 때문에 어포던스의 관점에서 인터페이스를 디자인하면 인터페이스의 장단점을 사용자 중심의 차원에서 판별할 수 있어 사용자의 사용 의도나 능력이 반영된 인터페이스를 구현할 수 있게 된다. 그럼에도 불구하고 생태심리학에서 출발한 어포던스의 개념은 디자인 분야로 이식되는 과정에 있어 일부 학자의 부정확한 이해와 활용으로 인해 그에 대한 혼란이 거듭되며 명확한 입지를 구축하지 못하고 있는 실정이다. 이러한 이유에서 본 연구는 먼저 문헌을 통해 어포던스의 개념과 학자들의 다양한 견해를 고찰하였으며, 이를 바탕으로 인터페이스 디자인에서 어포던스의 중요성에 대해 논의하였다. 또한 인터페이스 디자인에 있어 어포던스의 적용 방안을 모색하고 인터페이스 디자인에 활용하기 위한 어포던스의 특성을 도출하였으며, 도출된 어포던스의 특성을 바탕으로 인터페이스에서 어포던스 지각을 가능하게 하는 정보의 지향점을 규정하며, 이를 기준삼아 대화면 인터랙티브 정보 디스플레이 인터페이스의 사례를 분석해 인터페이스가 지닌 특성과 문제점을 규명하였다. 마지막으로 대화면 인터랙티브 정보 디스플레이의 인터페이스 디자인 방안을 제시하고, 이를 반영한 개선된 모습의 인터페이스를 특정 사례에 적용한 프로토타입을 디자인하는 방법으로 연구를 진행하였다. 유비쿼터스 컴퓨팅으로 대변되는 미래 사회의 청사진은 인간의 삶에 있어 더욱 많은 부분이 디지털화될 것임을 보여준다. 인터페이스의 중요성 증대는 이미 예견된 것으로 유비쿼터스 시대를 향한 첫 걸음을 내딛는 오늘의 대화면 인터랙티브 정보 디스플레이 인터페이스에 관한 연구는 매우 가치 있는 것이라 할 수 있다. 또한 본 연구와 같이 디자인 분야에서 더욱 적극적이고 정확하게 어포던스를 적용하고 활용하려는 노력은 새롭게 등장하는 미디어의 기술 환경을 보다 사용자 중심적인 형태로 구현하는 효과적인 방법이 될 것이며, 이는 더 나은 인터페이스 디자인 원칙을 수립하는데 많은 도움을 주어 급변하는 컴퓨팅 환경의 사용성을 증대함에 많은 기여를 할 것으로 기대된다.;The IT technology continue evolving, makes human life more close to information . The information play an important role in our life so that getting more or newest information is the key to the continuance of a country. Most people already own one or more digital media like a smart phone or a laptop computer, and they routinely use them to produce or use more information. The industry has pointed to produce small mobile medias during these past years, but recently they make an effort to overcome limitations of a small media. For example, they reflect user needs for large-size display in their products. The fact that interactive digital information display applied large-size displays are spreading is also one of examples. However, as many of large-size interactive digital information displays are providing interfaces that are not suitable for a new visual-perceptual environment, users can not use them easily. First of all, the interfaces of them lack the consideration for the visual-perceptual environment newly appeared, so it looks like the interfaces of them and small medias have the same form. The large-size interactive digital information display providing information for user has to fit the contents, user's physical characteristics, using environment and so on, but it rather disturbs user's behaviour like searching or getting information. To solve these problems, first, this paper reviewed the concept of affordance, and than suggested the design concept and presented the design prototype to improve interface by applying it. The affordances are properties of the environment, so they enable actor to perceive his special relationships with environment and do some action or behaviour. Therefore, if designer design an interface from the perspective of affordance, he can distinguish advantages and disadvantages on the user-centered level and design interfaces reflected user's intention or ability. Nevertheless, there are continuous confusion, as some researchers didn't well understand the concept of affordance in the process of spread from ecological psychology to design. For this reason, first, this paper considered the notion of affordance and researcher's various opinions from references, and addressed the important of affordance in a branch of interface design. Second, I discussed ways to apply the concept of affordance to designing interface and derived the properties of affordance to apply to interface design. Third, on these properties, I characterized what the information that enable to percept affordance aimed at, and these aim became criteria that is used for case study to identify the advantage and disadvantage of interface. Finally, I suggest the concept to design a large-size interactive information display interface and present the prototype reflected it to improve current interface. I expect that the efforts that are active and correct use of affordance in a branch of design, like this study, will became an effective way to implement a newly appeared media environment into a more user-centered form, and as it will give a lot of help to implement better interface design principle, computing environment changing rapidly will be increased usability.
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