View : 966 Download: 0

국립국악원 산조합주에 관한 분석

Title
국립국악원 산조합주에 관한 분석
Other Titles
A Study on National Gugak Center's Sanjohapju : Focus on the Gayageum melody
Authors
이여진
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
문재숙
Abstract
산조합주란 여러 악기가 함께 산조를 연주하는 것으로, 2중주나 3중주, 여러 관·현악기의 합주로도 연주된다. 본 논문은 국립국악원에서 전승·연주되고 있는 산조합주에 관해 가야금 선율을 중심으로 연구한 것이다. 국립국악원 산조합주를 장단별로 살펴보고 그 구조와 구성방법, 선율, 인용선율, 출현음, 주요리듬을 분석하여 그 음악적 특징을 밝혀보았다. 첫째, 진양조는 총 14장단으로 g본청 계면조의 합주로 이루어져 있다. 진양조의 도입∼10번째 장단의 선율은 박종선류 아쟁산조의 진양조 선율이 인용되었고, 11∼14번째 장단의 선율은 서용석에 의해 새롭게 구성되었다. 진양조 장단의 5∼6번째 박에서 관악기가 같은 음을 지속시킬 때 가야금은 동일음을 ♪♩♩♪의 리듬형으로 짚어주며, 이러한 경우는 진양조의 85.7%를 차지한다. 진양조에서의 주요 출현음은 d, g, a, b♭, c로 나타났다. 둘째, 중모리는 총 11장단으로 g본청 계면조의 합주로 이루어져 있다. 중모리의 도입1장단의 선율은 박종선류 아쟁산조의 진양조 선율이 인용되었고, 2∼11번째 장단의 선율은 서용석에 의해 새롭게 구성되었다. 중모리 장단의 4∼6번째 박이나 10∼12번째 박에서 관악기가 같은 음을 ♩□의 리듬형으로 지속시킬 때 가야금은 동일음을 ♩♩♫의 리듬형이나 ♫♩♫의 리듬형으로 짚어주며, 이러한 경우는 ♩♩♫리듬형이 중모리의 18.18%, ♫♩♫리듬형이 22.73%를 차지한다. 중모리에서의 주요 출현음은 d, g, b♭, c로 나타났다. 셋째, 중중모리는 합주 22장단, 가야금 독주 7장단, 피리 독주 13장단, 현악 합주 7장단, 아쟁 독주 11장단의 총 60장단으로 구성되어 있으며, 연주순서와 조구성에 따라 10단락으로 세분하였다. 제3단락의 합주부분은 성금련류 가야금산조의 굿거리 선율이, 제5∼7단락의 피리 독주부분은 서용석류 피리산조의 중중모리 선율이, 제10단락의 아쟁 독주부분은 박종선류 아쟁산조의 중중모리 선율이 인용되었다. 제1, 2, 4, 8, 9단락의 선율은 서용석에 의해 새롭게 구성되었다. 중중모리의 리듬을 살펴보면 4분음표의 2분박으로 박을 나누는 hemiola형태와 점4분음표의 3분박으로 박을 나누는 형태가 번갈아 나타난다. 중중모리 장단의 9∼12번째 박에서 관악기가 같은 음을 지속시킬 때 가야금은 동일음을 □□♪의 리듬형이나 □의 리듬형으로 짚어주는 형태가 빈번히 출현한다. 넷째, 자진모리는 합주 68장단, 해금 독주 16장단, 대금 독주 23장단, 가야금 독주 8장단, 거문고 독주 16장단의 총 131장단으로 구성되어 있으며, 연주순서와 조구성에 따라 8단락으로 세분하였다. 제1단락의 합주부분은 서용석류 대금산조의 자진모리 선율이, 제2단락의 해금 독주부분은 서용석류 해금산조의 자진모리 선율이, 제4단락의 대금 독주부분은 서용석류 대금산조의 자진모리 선율이, 제5단락의 가야금 독주부분은 서공철류 가야금산조의 자진모리 선율이, 제7단락의 거문고 독주부분은 한갑득류 거문고산조의 자진모리 선율이 인용되었다. 제3, 6, 8단락의 선율은 서용석에 의해 새롭게 구성되었다. 자진모리의 리듬을 살펴보면 4분음표의 2분박으로 박을 나누는 hemiola형태와 점4분음표의 3분박으로 박을 나누는 형태가 번갈아 나타난다.;Sanjohapju is the performance of Sanjo with various instruments, which is often played in duets, trios, and various ensembles including wind/string instruments. This paper studies Sanjohapju inherited through and played in National Gugak Center with a focus on Gayageum melody. It examines National Gugak Center's Sanjohapju in Jangdan, and analyzes its structure, composition, melodies, quoted melodies, tones, and main rhythms to show its musical feature. First, Jinyangjo consists of 14 Jangdans of emsembles in g-Bonchung Gyemyunjo. Jinyangjo of Jongsun Park's Ajengsanjo melody is quoted in the melodies between the first and the tenth Jandans. The 11th∼14th melodies is newly constructed by Yongsuk Suh. When wind instruments continuing a single tone in 5th and 6th beats of Jinyangjo, one plays Gayageum with the rhythm of "♪♩♩♪" for a single tone, which places 85.7% out of the total performance of Jinyangjo. "d, g, a, b♭, c" show as main tones in Jinyangjo. Second, Joongmori consists of ensemble 11 Jangdans of emsembles in g-Bonchung Gyemyunjo. Jinyangjo of Jongsun Park's Ajengsanjo melody is quoted in the entry melody of 1st Jangdan in Joongmori. And the 2nd∼11th melodies is newly constructed by Yongsuk Suh. When wind instruments continuing a single tone of "♩□" rhythms in 4th ∼ 6th or 10th∼12th beats of Joogmori Jangdan, one plays Gayageum with the rhythm of "♩♩♫" or "♫♩♫" for a single tone. In these cases, "♩♩♫" and "♫♩♫" thythms place respectively 18.18% and 22.73 out of the total performance of Joongmori. "d, g, b♭, c" show as main tones in Joongmori. Third, Joongjoongmori consists of total 60 Jangdans including ensemble 22 Jangdans, Gayageum solo 7 Jangdans, Piri solo 13 Jangdans, string instruments ensemble 7 Jangdans, Ajeng solo 11 Jangdans. It is detailly seperated into 10 paragraph by playing order and Jo composition. Gayageum Sanjo's Gootgeuri melody of Geumryun Sung is quoted in the ensemble of the 3rd paragraph. Piri Sanjo' Joongjoongmori of Yongsuk Suh is quoted in the 5∼7th paragraph's Ajeng solo. Ageng Sanjo's Joongjoongmori of Jongsun Park is quoted in the 10th paragraph's Ajeng solo. The 1st, 2nd, 4th, 8th, and 9th Danlark's melody is newly constructed by Yongsuk Suh. When examining the rhythm of Joongjoongmori, the hemiola form of two-fourth and three-fourth times respectively. When wind instruments continuing a single tone in 9th∼12th beats in Joongjoongmori Jangdan, one often shows a single tone in rhythms of "□□♪" and "□". Fourth, Jajinmori consists of total 131 Jangdans including ensemble 68 Jangdans, Haegeum solo 16 Jangdans, Daegeum solo 23 Jangdans, Gayageum solo 8 Jangdans, Geomungo solo 16 Jangdans. It is detailly seperated into 8 paragraph by playing order and Jo composition. Daegeum Sanjo's Jajinmori melody of Yongsuk Suh is quoted in the ensemble of the 1rd paragraph. Daegeum Sanjo' Jajinmori of Yongsuk Suh is quoted in the 4th paragraph's Daegeum solo. Gayageum Sanjo's Jajinmori of Gongcheol Suh is quoted in the 5th paragraph's Gayageum solo. Geomungo Sanjo's Jajinmori of Gabdeuk Han is quoted in the 7th paragraph's Geomungo solo. The 3rd, 6th and 8th paragraph's melody is newly constructed by Yongsuk Suh. When examining the rhythm of Jajinmori, the hemiola form of two-fourth and three-fourth times respectively.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE