View : 780 Download: 0

유아기 자녀를 둔 어머니의 유아교육기관 및 사설학원 첫 선택과 재 선택

Title
유아기 자녀를 둔 어머니의 유아교육기관 및 사설학원 첫 선택과 재 선택
Other Titles
The First Selection and the Re-selection of Early Childhood Educational Institution and Private Institute in Mothers of Having Children in the Early Childhood
Authors
정은경
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
본 연구에서는 유아기 자녀를 둔 어머니의 유아교육기관 및 사설학원 첫 선택과 재 선택에 대하여 알아보았다. 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 유아기 자녀를 둔 어머니의 유아교육기관 및 사설학원 첫 선택은 어떠한가? 1-1. 어머니가 자녀를 기관에 보내고자 하는 목적은 무엇인가? 1-2. 어머니가 기관에 대한 정보를 얻는 경로는 어떠한가? 1-3. 어머니가 기관을 선택할 때 고려하는 요인들은 무엇인가? 2. 유아기 자녀를 둔 어머니의 유아교육기관 및 사설학원 재 선택은 어떠한가? 2-1. 어머니가 기관을 옮기는 이유는 무엇인가? 2-2. 어머니가 기관을 재 선택할 때 고려하는 요인들은 무엇인가? 2-3. 어머니가 현재 기관에 자녀를 계속 보내고 있는 이유는 무엇인가? 본 연구의 대상은 서울과 경기도에 있는 국․공립유치원, 사립유치원, 국․공립어린이집, 민간어린이집, 사설학원 즉, 영어학원유치부, 미술학원유치부, 스포츠센터유치부, 놀이학교에 자녀를 보내고 있는 어머니 625명이다. 연구도구는 박경희(1996), 이주아(2004), 김미란(2008)의 연구에 사용한 질문지를 근거로 연구자가 수정․보완하여 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료의 처리는 연구문제에 따라 빈도와 백분율, 평균과 표준편차를 구하여 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 기관을 처음으로 선택할 때 대부분의 어머니들은 자녀의 신체 인지 사회 정서 언어발달을 위해서, 기본생활 습관형성을 위해서 기관에 자녀를 보내고 있는 것으로 나타났다. 또한 기관에 대한 정보는 그 기관에 자녀를 보냈거나 그 당시 보내고 있는 사람으로부터 가장 많이 얻고 있는 것으로 나타났다. 어머니들은 기관을 선택할 때 연구자가 제시한 거의 모든 요인에 대해 보통 이상으로 고려하였고 인적환경, 건강관리, 물리적 환경, 일반적 운영, 부모교육, 교육과정 순으로 고려한 것으로 나타났다. 둘째, 기관을 재 선택할 때 처음 다녔던 곳에 계속 다니지 않고 기관을 옮긴 경우에는 자연적인 이동인 이사를 제외하면 거의 대부분이 기관의 교육 내용에 만족하지 못하여 옮기는 것으로 나타났다. 재 선택할 때는 대부분 교사의 자질 및 평판을 가장 많이 고려하는 것으로 나타났고 기관마다 약간의 차이가 있으나 사립보다 국공립 기관에서는 교육비 부담액을 많이 고려하고 있었고, 유치원에 비해 어린이집을 재 선택한 어머니는 등․하원 방법이나 소요시간, 건강관리를 많이 고려한 것으로 나타났다. 또한 사설학원 특히 영어학원유치부를 재 선택한 어머니는 영어교육을, 놀이학교는 특색교육을, 미술학원유치부 어머니는 교사의 자질 및 평판보다 교육비 부담액을 더 고려하고 있었고 스포츠센터유치부 어머니도 교육비 부담액을 가장 많이 고려하고 있었다. 그러나 문자지도나 부모모임활동, 행사는 기관을 옮기기 위해 재 선택할 때는 거의 고려하지 않는 것으로 나타났다. 처음 다녔던 곳에서 기관을 옮기지 않고 그 기관에 자녀를 계속 보내는 경우에 대부분의 어머니들이 현 기관에 대해 가장 많이 만족한 요인은, 교사의 자질 및 평판이었다. 그 다음으로 만족한 요인으로는 기관마다 조금씩 차이를 보였다. 사립유치원, 민간어린이집, 미술학원 유치부 어머니들은 원장의 자질 및 평판에 대한 만족도가 높았고 국․공립유치원 어머니들은 낮았다. 국․공립유치원이나 어린이집어머니들은 교육비 부담액에 대한 만족도가 높았고, 특히 민간어린이집은 간식과 점심의 양과 질, 등․하원 소요시간과 방법, 하루 교육시간에 대한 만족도가 높았다. 영어학원유치부 어머니는 영어교육에, 놀이학교 어머니는 특색교육에, 스포츠센터유치부 어머니들은 특별활동 유무 및 내용에 가장 크게 만족하고 있는 것으로 나타났다. 영어학원유치부를 제외한 기관유형의 어머니들이 갖는 영어교육, 문자지도, 행사의 내용과 횟수, 실외놀이터 유무, 다양한 부모모임에 대한 만족도는 낮은 것으로 나타났다. 본 연구에서는 연구 결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점을 얻을 수 있었다. 첫째, 어머니들은 정규 유아교육기관이 아닌 곳에 자녀를 보내면서도 전인발달을 위한 목적으로 보낸다고 응답했는데 이것은 어머니들이 정규 유아교육기관과 사설학원의 교육목적, 내용에 대한 뚜렷한 차이점을 인식하지 못하고 있다는 것을 시사하고 있다. 따라서 어머니들이 유아교육의 개념과 유아발달을 올바르게 인식하고 교육기관을 선택할 수 있도록 국가적인 차원에서의 정규 유아교육기관에 대한 지속적인 안내가 필요하다고 할 수 있겠다. 즉, 유치원평가나 어린이집 평가인증제 결과를 효과적으로 활용하여 질 높은 유아교육기관의 기준에 대한 홍보와 교육을 실시하여야 한다고 할 수 있다. 둘째, 어머니들이 유아교육기관 및 사설학원을 선택할 때는 주로 유아교육 전문가가 아닌 그 기관에 자녀를 보낸 경험이 있는 이웃으로부터 정보를 얻고 있었고, 기관을 옮기는 경우에는 교육내용에 만족하지 못하여 옮긴 것으로 나타났다. 이는 어머니들이 결국 이웃으로부터 교육내용에 대한 부정확한 정보를 얻고 있다고 해석할 수 있는데 곧, 기관들이 일상에서 교육활동을 펼쳐나가는데 있어서 어머니들과 원활한 의사소통을 하지 못하고 있다는 것을 알 수 있다. 따라서 기관에서는 어머니들이 기관의 철학과 교육내용을 잘 이해하여 유아의 발달을 도울 수 있도록 어머니들과의 의사소통 방안을 모색해야 하겠다. 셋째, 어머니들이 첫 선택이나 재 선택을 할 때 고려하는 요인 중 교사의 자질 및 평판을 가장 중요하게 고려했는데 이것은 교육에 있어서 교사의 중요성과 교사에 대한 사회적인 기대정도를 알 수 있는 부분이다. 교사 양성제도, 현직 교사에 대한 재교육, 직전교육, 사립 유아교사의 처우 개선 등 교사의 자질 향상을 위한 여러 제도와 정책이 마련되어야 할 것이다.;This study examined about the first selection and the re-selection of early childhood educational institution and private institute in mothers of having children in the early childhood. Specific research problems are as follows. 1. What about the first selection of early childhood educational institution and private institute in mothers of having children in the early childhood? 1-1. What about mothers' aim of sending children to institution? 1-2. What about mothers' route of obtaining information on institution? 1-3. What are factors of being considered when mothers select institution? 2. What about the re-selection of early childhood educational institution and private institute in mothers of having children in the early childhood? 2-1. What is a reason that mothers move institution? 2-2. What are factors of being considered when mothers re-select institution? 2-3. What is a reason that mothers continue to send children to institution now? The subjects of this study are 625 mothers who are sending children to the national․public kindergarten, private kindergarten, national․public child care center, private child care center, and private institutes, namely, the kindergarten class of English language institute, the kindergarten class of art institute, the kindergarten class of sports center, and a play school where are located in Seoul and Gyeonggi Province. A research tool was used by which a researcher modified and supplemented on the basis of the questionnaire, which was used in the researches by Park Gyeong-hui(1996), Lee Ju-a(2004), and Kim Mi-ran(2008). Processing of the collected data in this study was examined by obtaining frequency & percentage, and the mean & standard deviation. The results of this study are as follows. First, when selecting educational institution for the first time, most of mothers were indicated to send children to educational institution in order to develop children's body, cognition, social emotion and language and to form a habit of basic living. Also, mothers were indicated to obtain information on educational institution the most from a person who had sent child to the educational institution or who is sending child at that time. When selecting educational institution, mothers considered almost all the factors, which were suggested by the researcher, to be more than moderate, and were indicated to consider in order of human environment, health care, physical environment, general operation, parental education, and curriculum. Second, in case of having moved institution without continuing to attend the first institution when re-selecting educational institution, almost all the mothers were indicated to move due to failing to be satisfied with the educational contents in the institution, except moving, which is the natural shift. When re-selecting, most of mothers were indicated to consider teachers' quality and reputation the most. There is a little difference every institution. However, in the national & public institution was considered the amount of burden for educational expenses more than the private institution. Mothers, who re-selected child care center compared to kindergarten, were indicated to have much considered a method or the required time for attending․leaving the institution, and the health care. Also, mothers, who re-selected private institute, more considered the English education for the kindergarten class of English language institute, the characteristic education for a play school, and the amount of burden for educational expenses rather than the teacher's quality and reputation for the kindergarten class of art institute. Even mothers in the kindergarten class of sports center were considering the most the amount of burden for educational expenses. However, the alphabet guidance, parental meeting activity, and event were indicated to be nearly not considered when re-selecting for moving the institution. In case of continuing to send child to the institution without moving institution where had been attended for the first time, the most satisfactory factor with the current institution in most of mothers included teacher's quality and reputation. The following factor that was satisfied showed a little difference every institution. Mothers in the private kindergarten, private child care center, and the art-institute kindergarten class had high satisfaction with the director's quality and reputation. Mothers of national․public kindergartens were low. Mothers in the national․public kindergarten or child care center were high in satisfaction at the amount of burden for educational expenses. Especially, private child care center was high in satisfaction with the quantity and quality in snack and lunch, the required time and method of attending and leaving institution, and daily education time. The greatest satisfaction was shown with English education by mothers of English-institute kindergarten class, with special education by mothers of a play school, and with the appearance and the contents of special activities by mothers of sports-center kindergarten class. Except the kindergarten class of English language institute, the mothers of institutional type were indicated to be low in the satisfaction with English education, and the satisfaction with alphabet guidance, the contents and frequency in events, the appearance of outdoor playground, and diverse parental meetings. Based on the findings of this study, the following implications could be obtained. First, mothers responded as saying of sending children with the aim of whole-person development even while sending children to a place where is not the regularly preschool educational institution. This is suggesting that mothers fail to recognize distinct difference in the educational objective and contents between regularly preschool educational institution and private institution. Accordingly, it can be said to be necessary for continuous guidance on regularly preschool educational institution in the national dimension so that mothers can select educational institution after rightly recognizing a concept of Early Childhood Education and the development in young children. In other words, it can be said to be necessary for being carried out publicity and education on the standard for high-quality educational institution by effectively utilizing the results of evaluation in kindergarten or of evaluation certification system in child care center. Second, when selecting educational institution, the mothers could obtain information primarily from neighbor who has experience of having ever sent child to the institution, not from an expert in early childhood education. In case of moving the institution, they were shown to move due to failing to be satisfied with the educational contents. This can be analyzed that mothers are ultimately obtaining incorrect information on educational contents from neighbor. That is, the educational institutions can be known to fail to have smooth communication with mothers in proceeding with spreading educational activity in daily life. Accordingly, the educational institution can be said to necessarily seek for a plan of communication with mothers so that mothers can help with development in young children by well understanding philosophy and educational contents of educational institution. Third, mothers considered teacher's quality and reputation most importantly among factors of considering given the first selection or the re-selection. This, is a part that can be known the importance of teachers and the socially expectation level for teachers in terms of education. Several systems and policies will need to be arranged for enhancing teachers' quality such as the teacher training system, the re-education for incumbent teachers, the pre-education, and the improvement in treatment of private kindergarten teachers.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE