View : 719 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김정우-
dc.contributor.author조성은-
dc.creator조성은-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:38Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:38Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000058571-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/185684-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000058571-
dc.description.abstract상상력의 신장은 문학교육에서 중요한 위치를 차지한다. 그러나 상상력의 신장이 교육 과정에 명시적으로 드러나 있지만 상상력의 본질적인 성격상 실제 교육 현장에서 구체적으로 지도하기 어려운 점이 있었다. 따라서 본고에서는 이러한 문제의식 하에 교육적 차원에서 모호하고 추상적인 상상력의 측면을 구체적인 시적 이미지를 통해 밝히고 실제적인 차원에서 교육 방안을 모색해 보았다. 먼저 상상력 교육의 중요성에도 불구하고 실제적인 교육 현장에서 가르치지 어려운 점을 살펴보았다. 기존의 상상력에 대한 논의를 사적으로 검토하고, 문학적 상상력의 개념을 엄밀하게 설정한 다음, 이를 바탕으로 시적 상상력에 초점을 두어 고찰하였다. 특히 시적 상상력의 교육에 있어서 이미지가 가지는 의미와 중요성에 대해 언급하였다. 시적 상상력은 시의 감상이나 창작 과정에서 시적 언어에 대한 이해를 기반으로 대상을 인식하고, 그 대상의 이미지들을 구체적으로 형상화하고 재구성, 변용하는 역동적인 구성 과정의 동인이 된다. 시적 상상력의 특성은 크게 본질적 특성, 구성적 특성, 작용적 특성, 방향적 특성으로 구분된다. 시적 상상력은 학습자가 시를 감상하고 창작할 때 단계별로 발현된다는 점에 주목하여 시적 이미지의 환기, 확장, 재구성의 단계를 통해 그 특성을 구체적으로 밝히고자 하였다. 시적 상상력 단계에 따른 시의 이미지 형성을 재현적 상상력을 통한 이미지의 환기, 조작적 상상력을 통한 이미지의 확장, 창조적 상상력을 통한 이미지의 재구성으로 나누어 살펴보았다. 재현적 상상력을 통한 이미지의 환기에는 단일한 이미지의 환기와 대립적 이미지의 환기가 있으며, 조작적 상상력을 통한 이미지의 확장에는 순환적 이미지의 확장과 조화의 이미지의 확장이 있다. 창조적 상상력을 통한 이미지의 재구성은 병치적 이미지의 재구성과 나열적 이미지의 재구성으로 나누었다. 구체적인 작품들을 통해 이와 같이 시적 상상력의 단계에 따라 드러나는 이미지를 유형별로 나누어 고찰하였다. 시적 상상력 단계를 활용한 시의 이미지 교육 방안에서는 상상력 환기 단계, 상상력 확장 단계, 상상력 재구성 단계별로 교육 방안을 모색하였다. 상상력의 환기 단계에서는 제목과 관련된 느낌과 감상 자유롭게 연상하기, 낭독하기, 시적 분위기 형성하기를 통해 학습자가 시를 처음 감상하는 단계에서의 교육 방안을 언급하였다. 이 단계에서는 학습자의 관심과 흥미를 통해 시에 대한 학습자의 이해를 돕기 위해 학습자의 스키마(Schema)를 동원하였다. 상상력 확장 단계에서는 시를 산문화하기, 시적 담화 상황 상상하기, 시적 이미지를 그림으로 그리기의 교육 방안을 구안하였다. 상상력 재구성 단계에서는 시적 이미지 공간 재구성하기, 자신의 관점으로 다시 쓰기, 비평글 쓰기, 모방시 쓰기, 특정한 이미지 중심의 시 쓰기를 통해 이전의 상상력의 단계를 학습자의 내면에서 재구성하게 함으로써 최종적으로 시를 자신의 경험으로 환원하여 감수성을 세련시키고, 상상력을 본 연구에서는 시적 상상력의 단계별로 이미지가 어떻게 구체적으로 형성되어 작용하는지 살펴보았으며, 이를 바탕으로 구체적인 시 작품을 중심으로 이미지를 유형별로 나누어 분석하였다. 그리고 이러한 단계를 활용하여 시의 이미지 교육 방안을 언급하였다. 시적 상상력의 본질적인 문제점인 모호성과 불확실성을 구체적인 단계를 통해 밝히고 이미지는 통해 교육적으로 적용할 수 있는 방안을 모색하였다. 시적 상상력에 대한 연구는 시적 상상력의 단계적 차원에 대한 논의뿐만 아니라 다양한 차원에서 논의되어야 하며, 시 교육에서 뿐만 아니라 문학의 다른 전반적인 분야에서 상상력에 대한 후속 연구가 다각도로 이어져야 할 것이다.;Imaginative faculty plays an important role in education of literature. Even though its importance is clearly mentioned in a curriculum, in a real education field it is a hard question how to teach & develop Imaginative faculty against its nature which is abstract and ambiguous. The main subject of this study is how to educate the poetic image in a practical way for improvement of imaginative faculty. First of all, former debate about imaginative faculty is reviewed and then the idea of imaginative faculty for literature will be defined. Based on these review and definition, poetic imaginative faculty is particularly dealt in this book and why imaginative faculty takes the main role in education for poetic imaginative faculty is mentioned later. Poetic imaginative faculty helps us recognize the object in poetic based on understanding of poetic language when we appreciate or create poets. It also can be a motivation that constructs concretely, reconstruct and transfigure the poetic images in organization process of poetry. The specific character of poetic imaginative faculty consists of substance genius, constitutive genius, operation genius and intentional genius. These poetic imaginative faculties can be discovered by three steps; attention, expansion, reconstruction. The steps for poetic imaginative faculty are divided by image attention through representational imagination, image expansion through operational imagination and reconstruction through creative imagination. Image attention through representational imagination consists of single image attention and opposite image attention. Image expansion through operational imagination can be divided by circulation image expansion and agreement image expansion. Image reconstruction through creative imagination is made up of juxtaposition image reconstruction and arrangement image reconstruction. These are studied by patterns that come with the steps from poetic imaginative faculty. How to educate poetic image using poetic imaginative faculty is dealt in order according to three steps which are attention, expansion and reconstruction. In the sector of image attention through representational imagination, a programonske free talking & association concerning the title of poet, recitation and formation of poetic atmosphere is mentioned as a first step for the learners of poets. In this stage, learner’s Schema is used in pursuit of attention and interest for understanding of poets. In the stage of image expansion through operational imagination,ke free tal ways are suggested in order to limit the learner’s imaginative faculty ion of poetial territory for instance tioning a verse into prose, imaging the discourse gh rerawing the poetic image. In the last step; image reconstruction through creative imagination,e ow to tion the poet into learner’s internal experience by application of reng the poeticthe poetic se ce, rroriting from learner’s point of thro, criticism and imitation, writing at the centructioake free tal image. Essentian y learner’s imaginative faculty can be improved by these sensitivity trainings. This study shows the formation process and operation of imaginative faculty by steps. With based on the foresaid facts, this study also deals to the practical ways to educate and develop poetic image to the learners with some examples of analysis of poets. Despite of own nature of poetic image which is vague and uncertain, the study should keep going on in a diverse and organized ways by stages and the imaginative faculty needs to expend its territory to all the other literature as well.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 선행 연구 검토 = 3 C. 연구 대상 및 연구 방법 = 6 Ⅱ. 시적 상상력과 이미지 교육 = 11 A. 시적 상상력의 개념 = 11 B. 이미지 교육의 필요성 = 17 C. 시적 상상력과 이미지의 관계 = 20 Ⅲ. 시적 상상력 단계에 따른 시의 이미지 형성 = 24 A. 재현적 상상력을 통한 이미지의 환기 = 24 1. 단일한 이미지의 환기 = 25 2. 대립적 이미지의 환기 = 28 B. 조작적 상상력을 통한 이미지의 확장 = 34 1. 순환적 이미지의 확장 = 35 2. 조화의 이미지의 확장 = 38 C. 창조적 상상력을 통한 이미지의 재구성 = 44 1. 병치적 이미지의 재구성 = 45 2. 나열적 이미지의 재구성 = 47 Ⅳ. 시적 상상력 단계를 활용한 시의 이미지 교육 방안 = 53 A. 상상력 환기 단계에서의 교육 방안 = 54 1. 제목과 관련된 느낌과 감상 자유롭게 연상하기 = 55 2. 낭독하기 = 55 3. 시적 분위기 형성하기 = 57 B. 상상력 확장 단계에서의 교육 방안 = 58 1. 시를 산문화하기 = 59 2. 시적 담화 상황 상상하기 = 61 3. 시적 이미지를 그림으로 그리기 = 62 C. 상상력 재구성 단계에서의 교육 방안 = 63 1. 시적 이미지 공간 재구성하기 = 64 2. 자신의 관점으로 다시 쓰기 = 66 3. 비평글 쓰기 = 67 4. 모방시 쓰기 = 67 5. 특정한 이미지 중심의 시 쓰기 = 68 Ⅴ. 결론 = 70 참고문헌 = 74 ABSTRACT = 79-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent976397 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title시적 상상력의 단계를 활용한 시의 이미지 교육 방안 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedStudy for Education Scheme of image of Poetry by using Stage of Poetic Imaginative Faculty-
dc.creator.othernameCho, Sung Eun-
dc.format.pageⅶ, 81 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 국어교육전공-
dc.date.awarded2010. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE