View : 687 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor박승호-
dc.contributor.author김수연-
dc.creator김수연-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:19Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:19Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000058713-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/185484-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000058713-
dc.description.abstractThough only the potential to grow of a new technology can attract people's attention in a laboratory, the new technology should be transformed into what a marketplace can accept after the effective value of it is assessed and the utilization is reviewed if the technology wants to be deployed on a commercial scale. The wearable computer, which does not secure a visible mass market, also should be acknowledged with regard to its effective value and present appropriate measures to be utilized to form a bond of sympathy in order to enter commercialization. Accordingly, freeing from the viewpoint of technological determinism. this research tried to set up a strategy for commercialization of the wearable computer through a discussion reflecting the needs of consumers, markets, society, and culture. The concept of a wearable computer is in a state of obscure and unclear because the layer and the value proposition is uncertain. This phenomenon can be explained from the viewpoint of evolution theory when it is taken into account that the concept of a wearable computer was presented earlier than any other next generation computing paradigm that is represented by ubiquitous computing. The concept of a new computing paradigm continues to change and develop under the influence of the technological development and the environmental change as time passes. In this way, when a concept1.0 turns into a concept2.0 while the concept evolves, it happens that concept2.0 still contains concept1.0. The repetition of this process brings about the coexistence of the concepts of different version. As for a wearable computer, it is also in a state of chaos where diverse concepts coexist, which makes it difficult for consumers to understand the concept of a wearable computer and the value proposition. In order to make a wearable computer more recognized by and its utility imprinted on consumers, the conceptual consensus that everyone can understand in the same way and a social agreement is formed about should come first. Also, such concept needs to be established through systematic operation so that it can be strategically applied to the commercialization. Thus, this research conducted the activities as follows: First, the research examined the concepts of 'ubiquitous computing' and 'wearable computer' from the viewpoint of evolution theory. Second, it analyzed the present conditions of the industry of a wearable computer, mainly focusing on the analyzing the cause of chasm. Third, it deeply investigated the present conditions related to conceptual issue such as the obscurity of the concept of a wearable computer, and the diversity of existing concepts. Fourth, it examined the strategical aiming point of operational definition to commercialize. Through all the process, four strategic aiming points for operational definition are drawn, and the new terms to express these effectively are suggested.;실험실 안에서의 새로운 기술은 발전 가능성만으로도 관심의 대상이 되지만, 일단 이 기술이 상용화 되고자 시장으로 나가면, 효용 가치를 판단 받고 활용 방안을 검토 받은 후 시장에서 받아 들여 질 수 있는 형태로 수정되어야 한다. 아직 가시적인 대중 시장을 발견하지 못하고 있는 웨어러블 컴퓨터 역시 실험실을 벗어나 상용화의 단계로 넘어가기 위해서는, 우선 효용 가치를 인정받아야 하고 그 다음 공감대를 형성 할 수 있는 적절한 활용 방안들을 제안 할 수 있어야 한다. 때문에 본 연구는 기술결정론 차원의 시각에서 벗어나 소비자와 시장의 니즈, 사회, 문화 차원의 필요성을 반영한 논의를 통해 웨어러블 컴퓨터의 상용화 전략을 수립하고자 하였다. 웨어러블 컴퓨터의 개념은 층위와 가치 명제가 불분명하여 모호하고 불확실한 상태로 존재하고 있다. 이러한 현상은 웨어러블 컴퓨터가 유비쿼터스 컴퓨팅으로 대표되는 차세대 컴퓨팅 패러다임 중 가장 먼저 제시된 개념이라는 점을 고려 할 때 진화론적 관점에서 설명 할 수 있다. 새로운 컴퓨팅 패러다임의 개념도 시간의 경과에 따라 기술의 발전과 환경의 변화 등의 영향을 받으며 계속 변화, 발전해 가게 된다. 그와 같이 개념의 진화가 진행되는 가운데 [개념1.0]이 다음 단계인 [개념2.0]가 되어도 여전히 이전 단계의 개념인 [개념1.0]이 남아 있는 경우가 있는데 이러한 과정이 계속 되면 각 단계의 개념이 동시에 혼재하는 상황이 되는 것이다. 웨어러블 컴퓨터 역시 이처럼 여러 개념들이 혼재하는 개념의 혼돈 상태에 있고 이로 인해 일반 소비자들은 웨어러블 컴퓨터의 개념과 가치 명제를 이해하기 힘들어 하고 있다. 때문에 소비자에게 웨어러블 컴퓨터의 인지를 높이고 효용성을 각인시키기 위해서는 모두가 동일하게 이해 할 수 있고 사회적 공감대를 형성 할 수 있는 개념적 합의가 우선되어야 하며, 그러한 개념은 상용화에 전략적으로 사용 할 수 있도록 체계적인 조작을 과정을 거쳐 정립시킬 필요가 있다. 이에 본 연구는 첫째, 진화론적 관점에서 “유비쿼터스 컴퓨팅”, “웨어러블 컴퓨터”의 개념을 고찰하였다. 둘째, 캐즘 원인 분석을 주요 목적으로 웨어러블 컴퓨터 산업의 현황을 분석하였다. 셋째, 웨어러블 컴퓨터 개념 자체의 모호성, 존재하는 개념의 다양성 등 개념의 문제와 관계되는 현황에 대해 보다 심층적으로 고찰하였다. 넷째, 상용화를 목표로 하는 조작적 개념의 전략적 지향점에 대해 고찰하였다. 이러한 과정들을 통해 최종적으로 조작적 개념의 4가지 전략적 지향점을 도출하였고 이를 보다 효과적으로 표현 할 수 있는 새로운 용어를 제안 하였다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 배경 = 1 B. 연구의 방향 및 목적 = 2 Ⅱ. 유비쿼터스의 개념 변화에 대한 고찰 = 4 A. 마크 와이저의 유비쿼터스/유비쿼터스 컴퓨팅 = 4 B. 유비쿼터스 컴퓨팅의 개요 = 8 1. 유비쿼터스 컴퓨팅의 유사개념 = 8 2. 유비쿼터스 컴퓨팅 프로젝트 사례연구 = 13 3. 각국의 유비쿼터스 컴퓨팅 산업전략 = 19 C. 유비쿼터스 컴퓨팅 개념의 의미변화 = 21 1. 유비쿼터스 컴퓨팅/유비쿼터스 네트워크의 개념 = 21 2. 유비쿼터스 인텔리전스(U.2.0) = 23 3. 유비쿼터스 지능공간(U.3.0) = 25 Ⅲ. 웨어러블 컴퓨터의 개념 변화 및 현황에 대한 고찰 = 29 A. 웨어러블 컴퓨터 개념의 의미 변화 = 29 B. 웨어러블 컴퓨터 분야의 현황 분석 = 37 1. 연구방법 및 절차 = 37 가. 국내외 현황 현장조사 = 37 나. 국내외 전문가 심층 인터뷰 = 41 2. 현황 분석 결과 = 44 가. 수용적 측면 = 48 나. 공급적 측면 = 64 다. 환경적 측면 = 67 Ⅳ. 웨어러블 컴퓨터의 조작적 개념 정립에 대한 고찰 = 71 A. 조작적 개념 정립의 필요성 = 71 B. 조작적 개념의 정립 방향 = 73 1. 기존 웨어러블 컴퓨터와의 구분 = 73 가. 개념층위 재정립 = 73 나. 가치명제 재정립 = 74 2. 사회적, 문화적 공감대 형성 중시 = 76 3. 소비자 중심, 시장 중심적 개념 지향 = 77 4. 진화론적, 점진적 관점의 유지 = 79 C. 새로운 용어의 제안 = 79 Ⅴ. 결론 = 81 A. 연구의 결론 = 81 B. 한계점 및 향후 연구방향 = 82 참고문헌 = 83 ABSTRACT = 91-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1902318 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title상용화 전략을 위한 웨어러블 컴퓨터의 개념 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on the Concept of a Wearable Computer for the Commercialization Strategy-
dc.creator.othernameKim, Soo Yeon-
dc.format.pageⅷ, 92 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 디지털미디어학부-
dc.date.awarded2010. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE