View : 637 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor노용-
dc.contributor.author김정아-
dc.creator김정아-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:10Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:10Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000058507-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/185380-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000058507-
dc.description.abstract현대사회는 정보통신기술의 발전과 함께 디지털, 정보화, 세계화, 개방화 등으로 특징지어지는 사회이다. 이것은 디지털, 즉 멀티미디어라는 혁신적인 매체의 등장과 함께 폭발적으로 증가한 정보 및 통신기술의 발달로 이루어진 특징이라고 할 수 있다. 정보통신기술의 발전을 바탕으로 한 현대사회의 변화는 그 이전 시대와는 전혀 다른 양상을 보여주고 있는데, 그것이 바로 경제, 정치, 문화 등 사회 전반에 걸친 급격한 사회적 요구의 변화이다. 이런 급격한 사회적 요구의 변화는 이 시대의 주요 패러다임을 변하게 하였고, 이에 따라 필수불가결하게 교육 역시 끊임없는 변화과정을 거치게 되었다. 즉, 교육은 학습자의 흥미와 경험을 바탕으로 그들의 실제적인 삶과 연관되게 가르쳐야함을 강조하는 쪽으로 변화되었으며, 이러한 흐름이 바로 간한문적인 특성의 주제중심 통합교육이다. 학습자의 실제적인 삶과 연관되게 가르쳐야 한다는 것은 학습자를 둘러싼 환경을 고려하여 학습자가 당면하고 있는 문제이면서 사회가 해결하고자하는 문제와 직접적으로 연관되어 있는 주제들을 선정하여 가르치는 것을 의미한다. 그러므로 본 연구에서는 ‘지금’, ‘여기’를 살아가고 있는 우리의 학습자에게 가장 필요하다고 생각되는 동시에 사회적으로 해결하고자 하는 문제들 중 최근 사회적인 이슈로 떠오른 ‘저작권 침해’와 관련된 정보통신윤리의식 부재의 문제를 해결하고자 ‘정보사회에서 존중의 가치’를 주제로 선정하였으며 미술과와 도덕과를 연계한 통합교육과정을 개발·적용하고 그 실효성 검증을 통하여 초등학교 6학년 학습자에게 저작권과 관련한 정보통신윤리의식을 함양하도록 하는데 목적이 있다. 이를 위해 먼저, Tava의 귀납적 개발 모형과 여러 학자들의 주제중심 통합 단원 설계 단계를 참고하여 주제중심 통합교육과정 개발 모형을 구안하였으며 구안된 모형에 따라 학습자에 대한 요구조사로써 초등학교 6학년 학습자의 도덕성 발달 및 미적 능력 발달 특성을 알아보고 저작권과 관련된 선행학습을 조사하였다. 다음으로 개발된 프로그램을 서울시 양천구 S초등학교 6학년 학생 34명의 실험집단에게 총 8차시에 걸쳐 실시하였으며, 이와 다르게 통제집단에는 기존의 수업방식에 따른 분과식 수업을 33명에게 총 8차시에 걸쳐 실시하였다. 실험처치에 앞서 두 집단의 동질성을 검증하기 위하여 정보통신윤리의식검사를 실시한 결과 유의수준 5%에서 동질한 수준을 나타내 동질 집단임을 증명하였고, 실험 처치하여 얻은 결과 중 통계적 처리가 가능한 수집 자료는 SPSS ver 12.0 프로그램을 사용하여 연구문제에 따라 빈도분석, 독립표본 T-test, 대응표본 T-test를 실시하였으며, 통계적으로 분석할 수 없는 실기 결과물·수업활동지·학습자의 기술 평가 자료는 질적 분석하여 결론을 도출하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, ‘정보사회에서 존중의 가치’라는 주제로 미술과와 도덕과를 통합한 수업을 받은 실험집단이 전통적인 분과 수업을 받은 통제집단보다 정보통신윤리의식 및 그에 따른 하위영역에 있어서 높은 증진을 보였다. 둘째, 미술 및 도덕 교과의 목표달성여부 확인하기 위한 형성평가에서 실험집단이 통제집단보다 높은 학업성취도 결과를 보였다. 셋째, 주제중심 통합교육에 대한 학습자의 흥미도 및 만족도, 저작권교육의 적합성·흥미도·관심도·주제에 대한 중요도를 알아보기 위해 문항별로 빈도분석을 실시한 결과 모든 문항에서 최소 75%가 넘는 수치를 나타내며 긍정적인 결과를 보였다. 넷째, ‘정보사회에서 존중의 가치’라는 주제로 미술과와 도덕과를 통합한 수업을 받은 실험집단이 실기 평가의 하위영역인 ‘주제표현’, ‘표현방법’, ‘조형요소와 원리’, ‘표현재료와 용구’에서 통제집단보다 우수한 평가를 받았다. 다섯째, 실험집단의 수업 활동지 및 기술평가 자료를 질적으로 분석한 결과 주제중심 통합수업의 모둠활동을 통하여 학습자는 ‘정보사회에서 존중의 가치’라는 주제를 내면화할 수 있었고 저작권에 대한 기본 내용을 잘 이해하고 실천하려는 태도를 가지게 되었다. 결론적으로, 미술과 및 도덕과의 주제중심 통합교육과정이 초등학교 6학년 학습자의 정보통신윤리의식 함양에 긍정적인 영향을 미쳤다고 할 수 있다. 따라서 본 연구는 주제중심 통합수업이 학습자의 정보통신윤리의식을 함양하는데 교육적 효과가 있음을 검증했다는 의의를 갖는다. 또한 초등미술교육 현장에서 주제를 통한 타 교과영역의 통합수업이 저작권교육에 활용될 수 있다는 기초자료로써 의의를 갖는다. 앞으로 이 분야에 대한 연구가 지속적으로 이루어져 주제를 중심으로 한 미술과 및 타 교과와의 통합교육과정에 대한 방향을 모색하여 실제적인 교육현장에서 활용될 수 있는 통합프로그램이 개발되어야 할 것이다.;Today, as information and communication technology continues to develop, our society is characterized by digital, digitalization, globalization, and openness, which can be said to be fueled by explosively developing information and communication technology with the help of innovative media, digital, that is, multimedia. Changes driven by the advanced information and communication technology appear to be totally different from the past. These days, there is rapid change in needs across the society ranging from economy, politics, and culture, causing key paradigms of our time to change and inevitably education to continue to change as well. In other words, education tends to change in the direction that lessons can be associated with students’ everyday life, in consideration of their interest and experience, which is the very interdisciplinary topic-centered integrated curriculum. Making lessons directly connected to students’ everyday life means teaching topics which are faced by individual students and are directly associated with pending issues of the society, in consideration of their surroundings. Therefore, we chose ‘the value of respect in information society’ as the topic in order to solve the problem of the absence of information and communication ethics in relation to ‘copyright violation,’ which is surfacing as a social issue lately and considered most necessary for students to live ‘now’ and ‘here,’ among other controversial issues, and developed and applied an integrated curriculum linking Fine Arts and Ethics subjects and tested its effectiveness for the purpose of strengthening copyright-related information and communication ethics of 6th graders of primary school. To this end, we first designed a topic-centered integrated curriculum development model, referring to Tava’s inductive development model and topic-centered integrated less design stages developed by many scholars. Based on the developed model, we examined characteristics of development of morality and aesthetic capacity of 6th graders as a survey on needs of students, along with a survey on preliminary study on copyright. Next, the developed program over a total of 8 hours was administered for 34 subjects selected from 6th graders of S Primary School in Yangcheon-gu, Seoul. On the other hand, a total of 8 hours of separate lesson were given to the control group of 33 subjects in the same manner as existing lesson. Prior to experiment treatment, we conducted an information and communication ethics examination to test equivalence of the two groups and found that they were equivalent at a 5% significance level. Data collected from the experiment treatment and possible to process statistically underwent a frequency analysis, independent sampling t-test, and corresponding sampling t-test using a SPSS ver 12.0 program by research question. In the meantime, practice records, reports of inclass activities, and assessment of student’s skills, which were unable to process statistically, were analyzed qualitatively with the following findings: First, the experiment group which was received an integrated lesson linking Fine Arts and Ethics subjects under the theme of ‘the value of respect in information society’ was found to improve a lot more than the control group of traditional separate lesson in terms of information and communication ethics and its subcategories. Second, in the formative evaluation to examine whether students reach the goal of the two subjects, it was found that the experiment group achieved far more than the control group. Third, the findings from a frequency analysis by question to investigate students’ interest in and satisfaction with the topic-centered integrated curriculum, validity of, interest in, and topic-related importance of copyright education revealed that all the questions had at least 75% or over, meaning a positive result. Fourth, the experiment group which was received an integrated lesson linking Fine Arts and Ethics subjects under the theme of ‘the value of respect in information society’ was found to be better than the control group of traditional separate lesson in terms of ‘representation of theme,’ ‘method of expression,’ ‘elements and principles of plasticity,’ and ‘expression materials and tools,’ as subcategories of practice evaluation. Fifth, the findings from a qualitative analysis on the experiment group’s reports of inclass activities and assessment of skills indicated that group activities of the topic-centered integrated curriculum helped students conceptualized the theme of ‘the value of respect in information society’ and develop an attitude to gain a good understanding of basics of copyright and put them into practice. To conclude, the topic-centered integrated lessons linking Fine Arts and Ethics subjects were found to have a positive effect on the strengthened information and communication ethics of 6th graders of primary school. Therefore, the study is significant in that it proved that the topic-centered integrated lessons has a positive effect on strengthening information and communication ethics of students from the educational perspective. The study is also important in that it provided a basic data on the basis of which the topic-centered integrated lessons linking different subjects can be used at primary schools to teach students copyright. Continued studies on this issue are necessary to figure out the direction of the topic-centered integrated lessons linking Fine Arts and other subjects and develop an integrated program to be used at schools.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구의 내용 및 방법 = 2 C. 연구의 제한점 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 정보통신 윤리교육 = 5 1. 정보통신 윤리교육의 개념 = 5 2. 정보통신 윤리의 기본 원리 = 6 3. 정보통신 윤리교육과 저작권교육 = 8 B. 주제중심 통합교육과정의 이해 = 16 1. 통합교육으로의 흐름과 주제중심 통합교육과정의 개념 = 18 2. 주제중심 통합교육과정 개발 모형 = 20 3. 미술 및 도덕 교과에서 주제중심 통합교육과정의 교육적 의의 = 27 C. 제 7차 초등학교 교육과정 내용 분석 = 30 1. 주제선정의 이유 = 30 2. 초등학교 6학년 미술 및 도덕 교과서의 주제 관련 단원 내용분석 = 31 Ⅲ. 연구방법 = 37 A. 연구대상 및 절차 = 37 1. 연구대상 = 37 2. 연구절차 = 39 B. 연구도구 = 41 1. 수업도구 = 41 2. 측정도구 = 59 C. 자료처리 및 분석 방법 = 64 Ⅳ. 연구결과 및 논의 = 66 A. 연구결과 = 66 B. 논의 = 104 Ⅴ. 결론 및 제언 = 107 참고문헌 = 109 부록1. 정보통신 윤리 의식 검사지 = 113 부록2. 누가 주인일까요 - 활동지Ⅰ = 117 부록3. 정보사회와 저작권 - 활동지Ⅱ = 118 부록4. 나는 저작권을 지키는 어린이 - 활동지Ⅲ = 119 부록5. 팸플릿 디자인 계획서 - 활동지Ⅳ = 120 부록6. 아이디어 스케치 - 활동지Ⅴ = 121 부록7. 모둠별 상호 평가 보고서 = 123 부록8. 모둠 활동 평가 보고서 = 124 부록9. 자기 평가 보고서 = 125 부록10. 형성 평가 보고서 = 127 부록11. 1차시 교수자료 - PPT = 130 부록12. 2~3차시 교수자료 - PPT = 132 부록13. 4~5차시 교수자료 - PPT = 135 부록14. 1~7차시 수업활동 사진 = 137 부록15. 8차시 감상활동 사진 = 138 부록16. 실험집단 실기결과물 = 139 부록17. 통제집단 실기결과물 = 142 ABSTRACT = 144-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent50245813 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title정보통신 윤리의식 함양을 위한 주제중심 통합교육과정 개발 및 적용-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle초등학교 6학년 미술·도덕을 중심으로-
dc.title.translatedDevelopment and Application of Topic-Centered Integrated Curriculum to Strengthen Information and Communication Ethics : Focusing on Fine Arts and Ethics Subjects for 6th Grade of Primary School-
dc.creator.othernameKim, Jeong A-
dc.format.pageⅸ, 147 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 미술교육전공-
dc.date.awarded2010. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE