View : 615 Download: 0

만 5세 유아들의 교사 돕기 행동에 관한 문화기술적 연구

Title
만 5세 유아들의 교사 돕기 행동에 관한 문화기술적 연구
Other Titles
An Ethnographic Study On Teacher-Helping Behaviors of 5-Year-Children
Authors
정지인
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구의 목적은 유치원의 하루 일과 속에서 자연스럽게 나타나는 만 5세 유아들의 교사 돕기 행동을 심층적으로 이해하는데 목적이 있다. 따라서 한솔여대 부속유치원 무지개반 만 5세 유아들의 교사 돕기 행동의 유형과 만 5세 유아들의 교사 돕기 행동에 영향을 주는 요인에 대하여 문화기술적 방법을 통하여 분석하였다. 이를 알아보기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 한솔여대 부속유치원 무지개반 만 5세 유아들의 교사 돕기 행동에는 어떠한 것이 있는가? 2. 한솔여대 부속유치원 무지개반 만 5세 유아들의 교사 돕기 행동에 영향을 주는 요인은 무엇인가? 본 연구는 서울시에 위치한 한솔여자대학교 내에 있는 한솔여대 부속유치원 만 5세 시간 연장제 단일 학급 무지개반에서 이루어졌으며, 연구 대상은 이 학급의 유아 31명과 교사 2명이었다. 연구를 위한 자료 수집은 2009년 3월 10일부터 3월 31일까지 총 14회의 참여관찰, 형식적․비형식적 면담, 문서 수집의 방법으로 이루어졌으며, 사진촬영, 비디오 촬영, MP3 녹음을 사용하였다. 본 연구자가 만들고 구성한 자료는 현장 약기, 교사와의 형식적․비형식적 면담 전사본, 유아와의 비형식적 면담 전사본 등이 있다. 수집된 자료는 Bogdan과 Biklen(2006)이 제시한 대로 부호화하고 범주화하여 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 무지개반 만 5세 유아들의 교사 돕기 행동의 유형은 교사의 놀이․활동 준비 거들기, 학급환경 관리하기, 정보 제공하기, 또래에게 규칙 환기시켜주기, 적절한 수업 분위기 조절하기, 상호작용 활성화하기로 나타났다. 유아들은 자신의 노력을 보태어 다양한 유형의 돕기 행동을 통해 교사에게 물리적․심리적으로 긍정적인 결과를 가져옴으로써 교사를 돕고 있었다. 유아들의 교사 돕기 행동은 직접적으로 교사를 돕는 경우도 있었지만, 교사의 상황, 또래의 상황, 그리고 학급의 상황에 관심을 가지고 학급의 일에 참여한 행동이 교사 돕기 행동으로 이어지고 있었다. 유아들은 책임감을 가지고 학급이라는 작은 사회의 일에 참여하였으며 효과적으로 기여하여 교사의 적극적인 파트너로서 역할을 하고 있었다. 둘째, 무지개반 만 5세 유아들의 교사 돕기 행동에 영향을 미치는 요인은 교사와 유아로 구분할 수 있었다. 교사의 요인에는 교사의 도움 요청, 교사의 칭찬, 협력을 장려하는 학급 분위기가 있었고, 유아의 요인에는 공감능력, 조망수용능력, 교사와의 친밀한 관계, 돕기 경험으로 인한 자신감이 있어 이의 요인들이 유아들의 교사 돕기 행동에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 유아들은 공감능력, 조망수용능력, 교사와의 친밀한 관계, 돕기 경험으로 인한 자신감이라는 유아 내적인 요인들에 영향을 받기도 하였지만, 교사라는 유아 외적인 요인에 크게 영향을 받아 교사 돕기 행동을 하고 있었다. 무지개반 유아들은 교사의 질문 형태에 따라 교사 돕기 행동의 참여 형태가 달라졌고, 교사의 칭찬, 소개, 그리고 보상과 같은 반응에 영향을 받고 있었다. 유아의 요인 중에서 공감능력, 조망수용능력, 교사와의 친밀감, 돕기 경험으로 인한 자신감은 유아들의 자발적인 돕기 행동이 일어나는데 작용하였다. 유아들은 교사의 부탁에 응하여 교사 돕기 행동을 해본 경험을 통해 자발적인 교사 돕기 행동을 하게 되면서 자신감을 느끼고 있었다. 이에 교사들은 학급의 환경 조건을 고려하여 돕기 행동의 기회와 경험을 확대하는 것이 필요하겠으며, 유아들이 성취감, 자존감, 그리고 효능감을 느낄 수 있는 기제로서 교사 돕기 행동을 권해야 할 것이다. 유아들은 교사 돕기 행동을 통해 스스로 무엇을 할 수 있는지를 발견하였고, 자신이 교사와 학급에 효과적으로 기여할 수 있다는 것을 알게 되었다. 유아들의 교사 돕기 행동은 유아들의 성취감, 자존감, 그리고 효능감을 고양시킬 수 있도록 하여 유아들에게 긍정적인 발달적 경험을 제공하였다.;This study intends to offer in-depth understanding on teacher-helping behaviors of 5 year children appeared naturally in everyday life of a kindergarten. Particularly, In the Rainbow Class of the kindergarten affiliated to Hansol Womans Univ., the types of 5 year childrens' teacher-helping behaviors and the factors influencing on such behaviors were analyzed through ethnographic methods. For inspecting those above, the research topic are like followings. 1. What are there teacher-helping behaviors of 5 year children in the Rainbow Class of the kindergarten affiliated to Hansol Womans University? 2. What are factors influencing on teacher-helping behaviors of 5 year children in the Rainbow Class of the kindergarten affiliated to Hansol Womans University? This study was done in the single class of Rainbow for 5 years with time-extended system, affiliated to Hansol Womans University located at Seoul and it was done for 31 children and 2 teachers of this class. As for data collecting for the research, 14 times participatory observations, formal․ informal interviews, document collecting were performed from 10th to 31th, March, 2009, and photographing including video clips and MP3 recording were used. In the data made and composed by me, there are a brief field sketch, transcript of formal․informal interview with teachers, and transcript of informal interview with children. Data collected was encoded, categorized and analyzed as Bogdan & Biklen (2006) suggested. The conclusion of this study is like followings. First, it shows that the types of 5 year childrens' teacher-helping behaviors are composed of helping teachers' preparation for play․activity, managing class environs, providing information, reminding peers of the rules, controlling adequate climate of the class, and activating interactions. Children are helping teachers by causing teachers positive results physically and psychologically through various types of helping behaviors with their own efforts. Helping teachers directly is the case for childrens' teacher-helping behaviors, but the behaviors to participate in the matters of the class, with interest in the situations of teachers, peers and the class, are continued to teacher-helping behaviors. Children are participating in the matters of a small society, or the class, with a sense of responsibility, and taking a role of an active partner with teachers through efficient contribution. Second, factors influencing on teacher-helping behaviors of 5 year children in the Rainbow Class can be divided into teachers and children. As for factors from teachers, there are teachers' asking for help, teachers' praise, class climate to encourage cooperation. On the other hand, as for factors from children, there are confidence from sympathetic ability, perspective taking ability, intimate relations to teachers and experience of helping, so it shows these factors influence childrens' teacher-helping behaviors. Children are influenced by their internal factors, that is to say, confidence from sympathetic ability, perspective taking ability, intimate relations to teachers and experience of helping, but they are performing teacher-helping behaviors much influenced by their external factors of the teacher. Children of the Rainbow class have different participatory types of teacher-helping behaviors according to the type of the question the teacher asks and they are being influenced by responses like a praise, introduction, and compensation of the teacher. Among the factors of children, confidence from sympathetic ability, perspective taking ability, intimate relations to teachers, and experience of helping works on generating of childrens' voluntary helping behaviors. Children are feeling confidence in the voluntary teacher-helping behaviors through granting a request of the teacher and experiencing teacher-helping behaviors. Therefore, teachers are required to expand opportunities and experiences of helping behaviors with consideration of the environmental conditions of the class, and to recommend teacher-helping behaviors as the mechanism which children can feel sense of achievement, self-respect, and self-efficacy. Children come to find out what they can do themselves through teacher-helping behaviors and know that they can contribute on the teacher and class efficiently. Childrens' teacher-helping behaviors make them enhance their sense of achievement, self-respect, and self-efficacy, while providing them with the positive developmental experiences.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE