View : 1109 Download: 0

척 클로즈(Chuck Close)의 회화에 나타난 그리드(Grid)에 관한 연구

Title
척 클로즈(Chuck Close)의 회화에 나타난 그리드(Grid)에 관한 연구
Authors
김효선
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Grid has been developed repeating construction and deconstruction of new meaning from ancient art to modern art. Also in Close's works, grid has been newly evolved forming various meaning. Close turned to the figuration art which is influenced at Yale. Grid in Close's works also evolves variously. In the work from late 1960 to early 1970 grid shows extreme photographic illusion. But in the polaroid, grid shows plane flatness by partial grid screens which are delicately crossed each other. And finger painting shows abstract gesture and property of hand. The special features of grid in Close's works are repetition, magnification and color analysis. Repetition of grid remarkably appeared at airbrush painting and finger painting. Finger painting has autographic tendency and takes hand action of artist serious. So repetition of grid unit has the abstract tendency. As repetition of image continues, gradually the emotional story and anecdote become weak and the tendency toward abstraction become strong. Another special feature of grid in Close's works is magnification of grid is inevitable result of repeating grid arrangement. Close very largely magnified himself, family and friend's frontal faces. Magnified screen shows all of the details. a wart, a scar, etc. And the purpose of magnification is embodiment of self identity. Because information of screen shows objective identity by magnification of model's appearance. Last special feature of grid in Close's works is color analysis. Close imitates image, focus and the screen depth of photograph. Close analyzes color image into red, blue and yellow and he heaps up them by turns, like a printing machine imitates color photograph. Through it illusionistic space becomes stronger. Like Photo-Realism which has modern and post-modern color, Close's works have modern abstract tendency and post-modern illusion and literality. So Close's works which is located wide 'grid' of modern art belong to contemporary Minimal Art, Conceptual Art, Pop Art and recent deconstructive works. At least Photo-Realism that can be interpreted deconstructively by Close is another principle of Post-Minimalism.;미술 작품의 근간을 이루는 그리드는 고대부터 현대에 이르기까지 미술사 전반에 걸쳐 새로운 의미의 형성과 해체를 반복하며 전개되어 왔다. 클로즈 작품에서도 그리드는 다양한 의미를 새로이 형성하면서 전개된다. 예일대 재학 시절 영향받은 추상 표현주의 경향에서 벗어나면서 클로즈는 그리드를 기초로 하는 구상회화로 전향한다. 클로즈의 작품에 나타나는 그리드의 특성으로는 반복성과 확대성 그리고 색채 분해성을 들 수 있다. 그리드의 반복적인 특성은 에어브러쉬 회화와 핑거 페인팅 회화에서 두드러지게 나타난다. 핑거 페인팅은 자기 정체적인 표시로써 서명적인 성격을 가지며 작가의 손동작을 중요시하여 추상표현주의의 개념을 되살리는 것이다. 그리고 그리드 단위의 반복은 추상적인 성격을 만들어낸다. 이미지의 반복이 계속될수록 작품의 일화성과 감상적인 내용성은 점차 약화되고 그것의 상식적이고 조형적인 속성이 보다 강조되어 추상의 경지에 이르기 때문이다. 모더니즘이 끝나갈 무렵에 제작된 클로즈의 작품은 그리드의 반복에 의해 추상적 성격을 갖는다고 할 수 있다. 클로즈 작품에서 그리드의 또 다른 특성으로 확대성을 들 수 있다. 그리드의 점진적인 확대는 그리드의 반복적 배열에 따른 필연적인 결과이다. 클로즈는 자기 자신과 가족 그리고 친구들의 초상화를 정면 모습으로 매우 크게 심지어 광고판 규모로까지 거대하게 확대시켰다. 확대된 화면은 사마귀와 흉터 등의 세부적인 것까지를 모두 보여준다. 그리고 그 목적은 자아 정체성의 구현이라고 할 수 있다. 왜냐하면 화면에 전사된 정보는 모델의 모습을 객관적으로 극대화함으로써 정체성을 드러내기 때문이다. 클로즈 작품에서 그리드의 마지막 특성으로 사진적 색채분해를 들 수 있다. 클로즈는 작품의 이미지와 초점 그리고 화면의 깊이까지 사진을 모방하는데, 그 모방은 제작 과정에서의 사진제판 원색분해로 이어져 계속된다. 클로즈는 이미지를 빨강, 파랑, 노랑으로 분해한 후 이를 순차적으로 차곡차곡 더해여, 인쇄기가 칼라사진을 복제하듯 천연색의 이미지를 복제한다. 그리고 작품의 실제 주제는 사진으로 만드는 것과 같은 배열의 종류이며 이를 통해 작품의 환영적 공간은 보다 강화된다. 그리드의 사진적인 색채분해와 재결합은 클로즈 작품의 일루젼은 보다 극대화시키는 중요 요소라고 할 수 있다. 앞에서도 밝혔듯이 포토-리얼리즘이 탈모더니즘적인 경향이지만 모더니즘적인 색채도 가지고 있는 것처럼, 클로즈 역시 모더니즘적인 추상성과 탈모더니즘적인 일루젼과 즉물성 모두 가지고 있다. 이처럼 현대 예술의 폭넓은 ‘그리드’ 내에 위치하는 클로즈의 작품은 동시대의 미니멀 아트, 개념 미술, 팝 아트 그리고 최근의 해체주의 작품과도 맥락을 공유한다고 할 수 있다. 클로즈는 정보를 내용으로 사용하면서, 기술을 형식으로 바꾸면서 모더니즘을 넘어 이동한다. 최소한 클로즈의 손에서 해체적 해석이 가능한 포토-리얼리즘은 이제 포스트-미니멀리스트 예술의 또 하나의 방법적 태도로 해석해 볼 수 있을 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE