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dc.contributor.advisor김수정-
dc.contributor.author김윤정-
dc.creator김윤정-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:44Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:44Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000051677-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/184347-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000051677-
dc.description☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.-
dc.description.abstract현재 관찰되는 아이덴티티 디자인들을 살펴보면 전통적 방법론을 벗어나는 사례들이 많이 발견되고 있다. 과거의 일률적인 디자인 전개에서 벗어나 다양한 표현과 방법으로 변형되는 디자인 전개를 관찰할 수 있으며, 이를 ‘통합으로부터의 확산’, ‘합에 의한 전체’라는 개념으로 정리할 수 있다. 기존의 아이덴티티 작업은 단일화, 통합화가 강조되어 이성적으로 체계화된 수많은 항목에 적용되어야 했다. 융통성이 배제된 매뉴얼에 엄격하게 통제 관리되어 하나의 이미지를 고정화시키는 것이 궁극적 목표였고, 이러한 과정에서 불특정 다수의 소비자들은 일방적으로 계획되고 발신된 불변의 정보를 수용하여 왔다. 그러나 시대의 흐름은 이미지 소비시대, 감성의 시대 곧 문화 중심, 감성 중심인 시대로 변화하고, 획일성으로부터 다양성으로, 이성으로부터 감성으로의 전환이 시작되었다. 단일한 심볼은 급변하는 소비자들의 기호를 만족시키고 이목을 집중시키기에 부족함이 있으며, 차세대 정보 수용자 그룹은 본인의 상상력에 의한 의미부여를 허용해 주는 새로운 형태의 교신을 원한다. Flexible Identity는 성장 변화하는 운영 체계를 가지므로 환경 변화에 대한 적응력이 탁월하며, 기업의 이미지를 신선하게 유지시킬 수 있는 것이 가장 큰 장점이다. Flexible은 ‘가변적’이라고 해석할 수 있고, 속성으로 표현하자면 Flexibility, ‘가변성’으로 말할 수 있다. 가변성은 안정성을 유지하면서 형태나 조직을 변경시키고, 이에 적응하는 능력이라고 요약할 수 있다. 가변성의 개념은 유연성, 다양성, 융통성 등의 용어로 표현되기도 한다. Flexible Identity의 핵심은 통일성 안에서의 유연성 곧 전체 아이덴티티의 통일성을 잃지 않는 범위 내에서 변화(Variety)를 조절하는 것이다. 통일성이라는 측면이 없다면 그것은 혼돈스러워 쉽게 알아볼 수 없는 것이 되는 반면 다양성이 없다면 지루하며 재미없는 것이 된다. 통일(Unity)와 변화(Variety)는 사전적으로 대립되는 반대어이지만, 통일(Unity)속의 변화(Variety)를 추구하는 Flexible Identity를 전개시키기 위해서는 두 가지의 대립 개념이 궁극적으로는 한 물체를 이루는 겉과 속이란 점을 이해하여야 한다. 본 연구는 아이덴티티 디자인에 있어서 획일적인 디자인 방법과 그 한계성에 대한 극복을 위해 디자인의 접근 방법으로 Flexible Identity를 연구하고, 개발 방법론의 적용으로 공원 시민의 숲의 새로운 아이덴티티 디자인을 개발, 제안하였다. 공원 시민의 숲의 아이덴티티 개발 프로세스는 국내외 공원 아이덴티티의 사례분석을 통하여 디자인 개발을 위한 기초자료로 사용하였으며, 시민의 숲의 현황 및 문제점을 분석하여 아이덴티티에 담아낼 의미와 가치를 수립하였다. 디자인 컨셉 수립 단계에서는 선행 분석 자료를 바탕으로 브레인스토밍을 통한 연상이미지 및 키워드를 추출하여 최종 아이덴티티 컨셉을 도출하였다. 아이덴티티 개발 단계에서는 컨셉을 중심으로 유형별 Main Identity 시안을 개발하고, 시안분석을 통해 1차 시안 선정 후 시안별 Sub Identity의 variation으로 시스템을 구축하였으며, 이를 선호도 조사를 참고하여 최종안을 선별한다. 앞서 언급했듯이 아이덴티티 디자인에 있어서 다양한 접근 방법이 시도되고 발전되는 추세로 미루어 디자인 매뉴얼은 더 이상 형식에 얽매일 필요는 없다. 이러한 시대의 변화와 요구에 대해 문제를 극복하기 위한 여러 방법들 중 하나의 대안으로 주목받는 것이 Flexible Identity이며, 이러한 시도는 전형적인 아이덴티티 시스템의 문제점을 보완해주는 가치있는 대안으로서 향후 지속적인 연구개발의 시도가 이루어져야 할 것이다.;The basis of an identity design is consistency. The traditional system of identity design is 'the unity from the dispersion' and 'the individual for the whole'. However, currently, you can easily find the examples of designs that are contrary to this traditional system of identity design. Now, you can observe the design development that is transformed through diverse expressions and methods. This new wave can be characterized by 'the spread from the unity' and 'the sum for the whole'. Therefore, in order to suggest a new way for breaking from the conventional and uniform methods of identity development, I introduce the 'flexibility' as a key strategy. Because the standardization and unification have been emphasized in the existing identity work, it had been strictly systemized by various standards. Controlled by the manuals that excluded flexibility, fixation of a single image was the ultimate purpose of the work. In this process, a general run of consumers have been receiving unchanging, one-sidedly sent and planned information. But now, it is the era of image-consuming; emotion and culture is now essential part of our life. And the switchover from ration to emotion and uniformity to diversity is evident. Static symbol is now powerless in attracting the consumers' interests and in satisfying their needs which are rapidly changing. The next generation who receives information wants a new way of communications that allows them to give their own meanings according to their imaginations. In this perspective, flexibility and variety of thinking is essential. 'Flexible' can be interpreted as 'changeable' and flexibility means variability. Variability is an ability of transforming the figures and organizations while maintaining the stability. The concept of 'variability' can be explained by words like 'softness', 'diversity', and 'adaptability'. The essence of flexible identity is controlling the variety as long as the unity of the whole identity is not lost. If the unity lacks, it will be chaotic and it won't be easily recognized. Meanwhile, without the diverstiy, it will be boring and uninteresting thing. Unity and Variety are contrary to each other. To develop the Flexible Identity that pursuits the variety in the unity, one must understand that those two concepts are what consists the objects' inside and outside. Having close interrelationship between individual identity, one Flexible Identity can be formed. This study introduces the Flexible Identity as a new approach to the designs for overcoming the limit of conventional designing methods. And then it propose a new identity design of citizen's park as an application of development methodology. Development process of citizen's park is used for a basic raw material by analyzing a case of internal and external park identity. And then found the meaning and value which include the identity through analyze the 'citizen's park's statues and problems. At the design concept foundational stage, I deduce the final identity concept abstracted from keyword and associative image by brainstorming based on prior analyzed materials. at the identity developmental stage, I draw up the main identity's tentative plans laid emphasis on the concept. After choosing a first tentative plan, I construct a system from sub identity variation. And in the end, selecting the final plan. The identity endlessly evolves. Flexible Identity will change constantly. It will be a communication's tool that could easily adapt to new circumstances and broadly useable. As you see a case study in this thesis, it's applications and extensions are very different from existing identities. This case of identities can't be wholly replaced to current identities. However it can cope with positively as a new approaching method, if it makes up for the weak points by steady studies.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 01 A. 연구의 배경 및 목적 = 01 B. 연구의 범위 및 방법 = 02 Ⅱ. 본론 = 03 A. 아이덴티티의 개념 및 Flexible Identity의 도입 배경 = 03 1. 아이덴티티의 개념과 구성요소 = 03 2. Flexible Identity의 도입 = 07 B. Flexible Identity = 11 1. Flexible Identity의 정의 = 11 2. 통일(Unity)와 변화(Variety) = 12 3. Flexible Identity의 표현원리 = 14 C. Flexible Identity 사례분석 = 18 1. 심벌(Symbol)의 가변성 = 18 2. 기업 전용색상(Corporate Color)의 가변성 = 23 3. 로고타입(Logotype)의 가변성 = 27 4. 워드마크(Wordmark)의 가변성 = 28 Ⅲ. 디자인 개발 = 30 A. 디자인 개발 프로세스 = 30 B. 기획 및 전략 = 31 1. 국내외 공원 Identity 사례 조사 = 31 2. 공원 시민의 숲 현황 분석 = 34 3. 디자인 컨셉 = 36 4. 이미지 포지셔닝(Positioning) = 38 C. Flexible Identity 디자인 개발 = 39 1. 디자인 개발 범위 = 39 2. 유형별 시안 제작 = 39 3. 압축안 선호도 조사 및 시안분석 = 46 4. 최종안 선정 및 Identity 적용 = 48 Ⅳ. 결론 = 54 참고문헌 = 56 Abstract = 59-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3617079 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleFlexible Identity 디자인에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle공원 시민의 숲 Identity 개발을 중심으로-
dc.title.translatedA Study on Flexible Identity Design : the focus on a development of Citizens Park's identity-
dc.creator.othernameKim, Yoon-Jung-
dc.format.pageⅹ, 60 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 디자인학부시각정보디자인전공-
dc.date.awarded2009. 2-
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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