View : 869 Download: 0

Luigi Cherubini의 「Requiem Mass in C minor」에 대한 분석 연구

Title
Luigi Cherubini의 「Requiem Mass in C minor」에 대한 분석 연구
Other Titles
A Study of Luigi Cherubini's 「Requiem Mass in C minor」
Authors
최혜선
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
루이지 케루비니(Luigi Cherubini, 1760-1842)는 고전주의에서 낭만주의로 넘어가는 시기에 활동한 이탈리아 태생의 프랑스 작곡가로 그의 음악양식은 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)과 베를리오즈(Louis Hector Berlioz, 1803-1869)에게 영향을 주었다. 그는 오페라 및 종교음악 작곡가로 유명했던 쥬세페 사티(Giuseppe Sarti, 1729-1802)아래서 수학했다. 대부분의 초기 작품은 종교음악이었으나 이후 15개의 이탈리아 오페라, 14개의 프랑스 오페라 등 무대음악에 관심을 기울이게 되었다. 그러나 독실한 가톨릭 신자였던 그는 바로크 이탈리아 대위법 양식을 부활시켜 우수한 종교음악을 작곡하였는데, 그 중에서도 「다단조 레퀴엠 미사(Requiem Mass in C minor)」는 그를 대표하는 종교음악 작품 중 하나이다. 본 논문은 케루비니 [다단조 레퀴엠 미사]의 분석을 통한 그의 작곡기법을 연구한 것이다. 먼저, 여러 문헌과 논문에 나타난 레퀴엠의 작품배경 및 역사적 배경을 고찰하고, 더불어 이곡의 형식, 관현악 편성, 조성변화 및 화성구조, 성악부와 관현악부의 관계, 주제적 동기의 전개방법을 중심으로 분석하였으며, 그 연구결과는 다음과 같다. 혼성 4부 합창의 성악부와 2관 편성 규모의 관현악 편성으로 된 이 곡은 전체「인트로이트-키리에(Introit-Kyrie)」,「그라쥬알레(Graduale)」,「디에스 이레(Dies Irae)」,「오퍼토리움(Offertorium)」,「쌍투스(Sanctus)」,「피에 예수(Pie Jesu)」,「아뉴스 데이(Agnus Dei)」의 7곡으로 구성되는데, 이러한 구성은 비슷한 시기에 작곡되어진 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)나 미카엘 하이든(Johann Michael Haydn, 1737-1860)의 레퀴엠에서도 찾아볼 수 있다. 형식은 가사와 조성 및 음형구조와 빠르기에 의해 2부 또는 3부 형식을 취하며 전체적으로 곡의 도입부분에서 제시된 주제선율이나 반주선율 또는 음형이 곡 전체를 통해 폭 넓게 응용되어 통일성을 이룬다. 모든 곡은 적게는 2마디에서 많게는 10마디까지의 전주를 가지며 각 부분의 사이에서 간주를 포함하기도하고 지속음과 동형진행을 사용한 연장적 종지를 가지고 있다. 특히, 제 1곡 「인트로이트-키리에(Introit-Kyrie)」의 전주가 마지막부분에 나오는 세 번의 ‘eleison' 앞에 똑같이 제시되는 구조를 가지고 있다. 각 곡의 성악선율은 각각의 가사와 내용에 어울리는 음화(word-painting)기법이 사용되었으며, 제 4곡 「오퍼토리움(Offertorium)」의 테너와 알토파트에서 증?감음정이 사용되었다. 음계 소재는 장?단조와 함께 반음음계와 화성단음계를 부분적으로 사용하고 있고, 조성은 거의 대부분이 근친조 내에서의 전조 뿐 만 아니라 원조로의 전조도 빈번하게 이루어진다. 화성의 경우 이 곡이 작곡되어진 당시의 작곡경향에 걸맞게 전통적인 기능화성이 사용되어 7화음과 증6화음, 네아폴리탄(N.6) 등의 변화화음에 대한 해결이 이루어지나 그렇지 않은 예외의 경우도 있다. 또한 종지에서는 거의 모든 곡이 정격종지로 마친 것과 달리 제 3곡 「디에스 이레(Dies Irae)」는 마지막 ‘아멘’이라는 가사에 맞춰 변격종지(아멘종지, IV-I)가 사용되었다. 관현악부는 비올라와 첼로, 더블베이스의 저음 악기만 사용된 제 2곡 「그라두알레(Graduale)」를 제외하고는 모든 곡에서 현악기군과 관악기군, 그리고 팀파니가 사용되었고 제 3곡 「디에스 이레(Dies Irae)」에서 ‘탐탐(Tam-tam)'이 단 한번 나오는데, 이는 극적인 곡의 표현을 위해 전주부분에서 강렬하게 도입되었다. 셈여림은 비교적 절제되어 pp와 ff범위 안에서 이루어져있는데 이는 주로 음화 기법이 사용된 성악 선율의 움직임과 가사(text)에 의하여 사용되었다.;Luigi Cherubini (1760-1842) while born in Italy was one of the important French composers. between the period's of Classicism and Romanticism. His musical style had great influence on such composers as Ludwig van Beethoven (1770-1827) and Louis Hector Berlioz (1803-1869). Born the son of a musician, he was taught by Giuseppe Sarti (1729-1802) who was a famous composer of opera and sacred music at that time. Most of his early works were sacred music but he diverted his attention to performing music which made him compose fifteen Italian operas and fourteen French operas. Above everything Cherubini's sincere belief for catholicism led him to compose excellent sacred music contributing to a resurgence of Italian-Baroque contrapuntal style. Among them the 「Requiem Mass in C minor」 is considered to be one of the best. He completed the composition of this requiem in 1816. In this paper, some aspects of Cherubini's music style through research and analysis of the 「Requiem Mass」 are introduced. Firstly, the background to his work through several biographies and scores was carefully reviewed. The 「Requiem Mass」was analyzed, focusing on the form, orchestration, harmonic structure, the relationship between the chorus part and the orchestra part, and the development of subject motives, follows. The conclusion is as below. Cherubini's 「Requiem Mass」which is for a mixed chorus of four voices and an orchestra consists of seven movements - 「Introit-Kyrie」, 「Graduale」, 「Dies Irae」, 「Offertorium」, 「Sanctus」, 「Pie Jesu」 and 「Agnus Dei」. Such a formation is generally found in other Requiems of that time. Binary or ternary form was used with regard to the text, tonality, the orchestration and tempo. The main theme, the accompanied melodies and the figures, which is presented in the first section, is widely applied throughout the whole work, thus preserving a cohesive whole in addition. Each movement includes a prelude of 2-10 measures but some have an interlude, a postlude or an extended cadence with organ point and sequence. Noteworthy is the case of the prelude where the first section of 「Introit-Kyrie」is repeated in the last part of the same section. The choral lines of each movement make use of word-painting that is harmonized with its text. Augmented intervals and diminished intervals appear in the fourth section 「Offertorium」. In scale usage, the chromatic scale and the harmonic minor scale are partially used with those of major and minor. Frequently modulation is not only to relative keys but also to those that are far from each other. In the case of harmony, the traditional seventh chords and altered chords (augmented sixth, Neapolitan sixth etc.) are the chief materials used overall. In cadential use, every section ends with an authentic one excepted in the third section 「Dies Irae」and the last section 「Agnus Dei」 which end with a plagal cadence (Amen cadence). Regarding the orchestration, except in the second section, 「Graduale」which utilizes only bass instruments like viola, cello and double bass, every section uses strings, wind instruments and timpani. There is a strong appearance of a tam-tam in the prelude of the third movement,「Dies Irae」to express the dramatic text. The dynamics are relatively restrained in the range of pp to ff and these are mostly used by ascents and descents of the choral lines.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE