View : 477 Download: 0

Johannes Brahms의 Violin Sonata No. 2, Op.100에 관한 분석 연구

Title
Johannes Brahms의 Violin Sonata No. 2, Op.100에 관한 분석 연구
Other Titles
A Study on [Violin sonata no. 2, op.100] by Johannes Brahms
Authors
김민영
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)의 각 악장의 형식, 선율, 리듬, 화성을 분석하여 브람스의 음악어법이 어떻게 이 곡 속에 표현 되었는지 살펴보면 우선 이 곡의 형식은, 전체는 3악장으로 구성된 소나타로 각 악장은 주제 동기의 반복, 변형 및 발전 정도에 따라 세분해 볼 수 있다. 제 1악장은 제시부, 발전부, 재현부가 포함된 소나타 형식으로 제시부에서 두 개의 주제가 제시되며 이것이 변형과 모방을 반복하며 발전부와 재현부를 이어나간다. 제 2악장은 3부 형식으로 A, B의 서로 다른 두개의 주제가 서로 번갈아 가며 제시되는 AB-A'B'-A"B"로 구성된다. 제 3악장은제 3악장은 A¹-B-A²-C-A³- B²-A-CODA 로 연결되는 론도형식으로 진행된다. 브람스는 기법에 있어 주로 버금딸림조, 관계조, 3도 관계의 조를 사용하는 고전적인 측면을 사용하고 있으며 강조를 위한 유니슨의 사용, 주제 동기간의 선율 모방과 반복 등의 고전적 특징을 그의 작품 안에 반영하고 있다. 반면, 반음계적 진행, 당김음과 지속음에 의한 불협화음과 분산화음, 불협화성 등은 낭만주의의 진보적인 측면을 보여준다. 또한 2:3의 리듬의 사용, 당김음과 붓점 리듬의 자유로운 표현은 낭만시대의 모습을 반영하고 있다. 이상 분석을 통해 브람스의 다른 작품에서 보이는 브람스 고유의 음악 어법이 이 곡 속에서도 잘 반영되었음을 볼 수 있었다. 브람스는 낭만주의 기법을 받아들여 사용하였으나 고대 음악의 양식과 기법도 그의 음악에 도입하고 있다. 이처럼 다양하고 자유분방한 창작기법을 구사한 브람스는 보수적 입장에 서서 전통을 답습하기보다는 당대 모든 새로운 경향에 민감하게 반응하는 한편, 주요 음악사조들을 개성적으로 소화하여 자기만의 독창적 양식과 어법을 확립하였음을 볼 수 있다.;This study shows Brahms' music through analyzing the form, melody, rhythm of each movement in . The forms in this three-movements work can be divided according to the frequency of use of techniques such as repetition, transformation and development of the theme. The first movement has the form of sonata that includes the parts of exposition, development and recapitulation. In exposition, two themes are represented and linked to the parts of development and recapitulation while they are repeating. The second movement has the form of AB-A'B'-A"B" where two different themes, A and B, are represented by turns. The third movement consists of rondo form that takes the form of A1-B-A2-C-A3-B2-A-CODA. Brahms mainly uses a sub-dominant key, relative key and 3rd relationships key and reflects the traditional characteristics, such as emphasizing and repeating unison. On the other hands, chromatic progress, dissonant tone and broken chord with syncopation and organ point show the progressive aspect of Romanticism. Moreover, using of 2:3 rhythm and free representation of syncopation and dotted rhythm also reflects the characteristics of the Romantic period. The above-mentioned analysis of shows that Brahms‘s own musical articulation is also reflected well in this music. Brahms introduces medieval techniques in his music. Brahms, who displays various and free techniques of creation, responds to all of the new trends of his age sensitively rather than just following the conservative traditions. He also establishes his own original styles and articulations having digested the principal musical trends with personality.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE