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서울居住 女性의 外國商標 認知圖 및 選好度에 관한 硏究

Title
서울居住 女性의 外國商標 認知圖 및 選好度에 관한 硏究
Other Titles
(A) study on women's brand cognition and brand preference toward foreignproduct
Authors
金聞淑
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
서울거주여성외국상표인지도선호도
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
국 영문초록 수록;과거 그 어느 때 보다도 企業環境變數가 중요해진 오늘날, 그리고 韓國과 같은 여러 特殊한 環境 가운데 있는 企業들은 國內外의 環境危險에 각별히 신경을 써야 할 것이다. 本 硏究는 企業環境을 생각하면서 韓國女性의 外國商標認知度 및 選好度를 硏究하고 그 理由를 分析하기 위한 것이다. 硏究는 주로 消費者行動硏究중 商標에 관한 理論, 우리나라 消費者市場의 特色에 대한 文獻硏究와 한국 化粧品業界와 女性內衣類業界의 槪況에 대한 資料調査 그리고 假說의 檢證을 위한 消費者를 對象으로 한 設問調査로 行해졌다. 그 結果 消費者는 여러 商品중에서 어느 하나의 商品을 選擇할 때 그 商標가 外國商標인지 技術提携한 商標인지 國産商標인지에 對해 關心을 가지며 어느 정도 價格差異가 있는냐에 따라 外製購入意思가 달라지지만 대체로 選好의 順序는 國産, 外産, 技術提携이다. 또한 이러한 消費者 選好는 價格에 비해 品質이 좋기 때문이기 보다는 商標이미지 때문이다. 外製選好에 영향을 미치는 變數중 특히 所得과 學歷은 外製選好와 正比例한다. 그러나 所得이 낮은 사람은 學歷에 關係없이 外製를 選好하지 않으며 所得이 높은 경우에는 學歷이 높을수록 外製를 選好한며 이러한 外製選好의 理由는 所得·學歷에 관계없이 同一하다.;Nowdays, there is more significant business circumstance than that of previous days. So, domestic corporations which are located special circumstance must pay attention to market risk of international trade. Under such premice this dissertation aims at studying and analyze the cause of Women's brand cognition and brand preference toward foreign product. Thus, this dissertation is devoted mainly to 1) the study of literature on the concept of consumer purchasing behavior and brand choice as well as brand preference and brand loyalty, 2) the study of literature on the concept of Korea consumer market, 3) investigation of data about the conspectus of Korean cosmetic industry and Korean underwear industry, 4) and survey with 300 women living in Seoul. Through the research, I find that consumer is concerned about whether the product is a foreign brand or a licencing brand or domestic brand when consumer choose a product among several things. And consumer prefer domestic brand to foreign brand, and prefer foreign brand to licencing brand. This preference does not depend on price & quality, but brand image. l also find that among variables which have an effect on foreign brand preference, income and education level are in direct proportion to a foreign brand preference. Regardless income and education level, the reason which women prefer to the foreign brand is equal.
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일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
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