View : 664 Download: 0

J. Brahms의 ballade에 대한 연구

Title
J. Brahms의 ballade에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on the ballades of J. Brahms
Authors
양란.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
브라암스발라드음악사
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
발발라드(ballade)라는 말은 12세기 후반의 트루봐도르(troubadoura)와 트루베르(trouveres)의 노래에서 최초로 볼 수 있는데 어원은 라틴어의 'ballare'에서 나왔으며 'todance'의 뜻을 가지고 있다. 트루봐도르와 트루베르의 발라드의 형식은 ∥:a:∥ b 2부분 형식으로 되어 있다. 이러한 2부분 형식은 13·14세기 다성음악에서도 그대로 사용되었으며 14세기 후반에 이르러서야 2부분 형식을 탈피하게 되었다. 그리하여 14세기 후반에서 15세기에 걸쳐 셀레시스(Jacopinus Selesses, 1378-95)나 듀파이(Guillaume Dufay, C 1400-74)^(2)등은 ∥:a:∥bla' 가요형식(song form) 즉 3부분 형식의 발라드를 썼다. 한편 16세기 독일의 마이스터징거(Meistersingers)들은 초기 발라드의 형식인 2부분 형식의 곡을 썼다. 19세기로 들어오면서 슈베르트(F.P. Schubert, 1797-1828)와 뢰베(K. Loewe, 1796-1869)가 성악 발라드를 썼는데 그들의 발라드는 이야기가 진행함에 따라 음악도 현저한 변화를 보이는 통절형식(Through-Composed Form)이다. 발라드라는 말은 이때부터 기악적 작품 특히 피아노 작품에 적용이 되었고 쇼팡(F. Chopin, 1810-49), 브라암스(J. Brahms, 1833-97), 리스트(F. Liszt, 1811-86)등이 작품을 썼다. 본 논문에서는 이러한 역사적인 흐름을 거쳐 19세기까지 이어온 발라드라는 형식을 브라암스는 그의 작품에서 어떻게 응용하고 있는가를 알아보고 그의 피아노를 위한 발라드(Op.10의 네 곡에 Op.118의 No.3을 포함하여 다섯곡의 발라드가 있다.)전부를 형식, 화성, 선율, 리듬의 측면에서 연구·분석하여 그의 발라드가 어떻게 구성되어 있는가를 살펴보았는데 그 결과는 다음과 같다. 1. 형식은 Op.10의 No.2가 ABCB'A' arch form이며 Op.10의 No.4는 ABACB형식이고 나머지 세 곡의 발라드는 ABA' 3부분 형식이다. 2. 전조에 있어서는 같은 으뜸음조의 전조(Op.10의 No.2와 No.4)와 병행조관계의 전조(나머지 세 곡)를 사용했다. 3. root position의 화음을 비교적 많이 사용했다. 4. 선율선은 도약진행과 순차진행을 했는데 이 곡에서는 의외로 순차진행이 더 많았다. 5. 프레이즈(phrase)의 길이는 첫부분이 규칙적일때는 다음부분은 불규칙적이고 반대로 첫부분이 불규칙적일때는 다음부분은 규칙적이었다. 6. 3도, 6도가 들어찬 옥타브로 된 선율을 즐겨 사용했다. 7. 리듬에 있어서는 2:3 혹은 3:4의 교차리듬과 당김음이 많이 쓰였다. 이상에서 살펴본 바와같이 브라암스의 발라드는 여러 가지면에서 그의 특징적인 면들을 잘 나타낸 훌륭한 작품이며 문학적인 내용과 관계가 있는 발라드로써 역사적인 측면에서도 중요한 작품이라 할 수 있다.;The word 'ballade' is derived from Latin 'ballare' the meaning of 'to dance'. The first ballade was found among the songs of the Troubadours and trouveres of the latter half of the 12th century. Their ballade was written in the bar form, '∥: a:∥'b. This bar form was used in the polyphony of the 13th and 14th centuries, and it was in the latter half of the 14th century that the bar form was transformed to the ternary form. Therefore, Selleses and Dufay used the ternary form '∥:a:∥b|a' through the latter half of the 14th century and the 15th century, while the German Meistersingers used the bar form even in the 16th century. Schubert and Lo¨ewe from the beginning of the 19th century composed vocal ballades in Through Composed Form transforming the music according to the story. From this time, the word 'ballade' was applied to instrumental music, especially works for piano. Chopin, Brahms and Liszt were among the musicians who applied this form. Brahms wrote five ballades for piano including Op. 10 No.1, No.2, No.3, No.4 and Op. 118 No.3. The purpose of this study are to evaluate how his ballades were composed through analyzing all his ballades. The results are as follows; 1. Op. 10 No.2 is in arch form, ABCB'A' and Op. 10 No.4 is in ABACB form. Three ballades excepting Op. 10 No.2 and No.4 is composed of ternary form. 2. Op. 10 No.2 and No.4 employs modulation to pararelling keys and Op. 10 No.1, No.3, and Op 118 No.3 largely use the related keys. 3. In harmony, he use chords in root position many times. 4. As far as procession of melody is concerned, Brahms use mainly step-wise motion or small leaps rather than skip motion. 5. In the lengths of phrases, 2nd (3rd) section are irregular when the 1st section is regular and vice versa. 6. The doubling of melody in two or three octaves accompanied by thirds and sixths are found many times in his works. 7. Brahms use cross rhythms of two against three or three against four and syncopation to a great extent. As mentioned above, Brahms' ballades are masterpieces in various aspects. And they also have an important position in the historical aspects as the ballades which is related with the literary contents.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE