View : 1009 Download: 0

Henry Vaughan의 작품에 나타난 자연(nature)연구

Title
Henry Vaughan의 작품에 나타난 자연(nature)연구
Other Titles
(A) Study on nature in Henry Vaughan's Poems
Authors
서선미
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
Henry Vaughan자연영어영문학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 Silex Scintillans에서 나타난 자연체험과 핵심적인 자연 이미지를 통해 그의 종교 의식과 상상력의 움직임을 살핀다. Vaughan이 살던 시대는 Cromwell 공화 정권이 수립되던 시기로, 정치면에서 왕당파인들과 Charles Ⅰ세의 처형, 종교면에서 영국 국교회의 탄압이 공공연히 행해지던 시기로, 헌신적인 왕당파의 일원이요, 정통적인 영국 국교회의 한 사람인 Vaughan에게 힘겨운 상황이 펼쳐진다. 본 논문은 이런 내란 체험으로 인해, Wales의 Breconshire로 복귀한 후, 그 곳에서 자연을 통해 형성되는 Vaughan의 종교체험을 고찰한다. Vaughan은 인간의 나약성과 인간 운명의 불확실성을 다른 종교 시인들보다 강렬하게 체험한 시인이다. 그래서 Vaughan의 시적 세계는 인간의 흥망성쇠와 인간의 실존성의 인식과, 이런 인간의 한계상황의 인식에서 절대계로의 초월경향을 보인다. 이런 점은 형이상학 시인들의 특징으로써 이들은 인간의 근원적인 문제인 죽음과 내세의 삶에 대한 의문을 제기하고 해결을 모색한다. Vaughan은 신과 인간의 합일이란 신비스런 종교적 체험을 자연현상을 통해서 전달한다. 자연은 Vaughan에게 신성이 내재된 곳이요, 구원과 영생의 약속이 계시된 장소가 된다. Wales의 자연풍경은 Vaughan에게 신에게 가까이 가도록 길을 열어주는 곳이요, 천상의 비젼과 신의 거룩한 진리가 신비스런 상형 문자로 계시된 원천지로 여겨진다. 그러므로 Vaughan은 피조물을 명상하고 이를 신성화, 비유화하여 자연을 그의 시적 메타포의 근원지로 간주한다. 본 연구의 첫 부분에서는 신성이 내재된 자연 속에서의 자연체험과 그 관조를 통해 전개되는 Vaughan만의 독특한 자연관을 살핀다. 두번째 부분에서는 어둠의 장막을 통해 빛의 존재인 신에게로 나아가려는 시인의 헌신의 자세를 살핀다. 그리고 세번째 부분에서는 물의 심상을 인용해서 신의 은총에 의해 돌같이 굳어진 마음이 파쇄되고 그 결과 생명수가 넘쳐흐르게 되는 심령의 재생과정을 살핀다. Vaughan은 자연 속에 신이 내재한다는 기본개념과 함께 자연 메타포를 사용해서 신과 합일(union with God)하고자 하는 시인의 갈구를 형상화한다. 고찰의 결과, 본 논문은 자연에 대한 시인의 독특한 반응이 자연 시인으로서의 가능성을 열어주는 계기가 되고 있지만, 무엇보다도 17세기 종교시의 선구자적 역할을 한 Donne과 Herbert의 뒤를 이어, 종교시의 문학적 가치를 높여 준 것으로 결론을 내린다.;Vaughan experienced human mutability and uncertainty with death of his brother, his own sickness, the misery and confusion of the Civil War. These operated to intensify his religious feelings and caused him to withdraw to his native, Breconshire. After return to Breconshire, Vaughan discovered in the Welsh countryside a new 'temple' more rewarding and more intimate than that edifice destroyed by the puritans. It may be precisely because the Anglican fabric has been destroyed that Vaughan is led to a new apprehension of a 'temple' in nature. Nature becomes a mode of apprehending the divine to Vaughan. He found in nature not only the immanence of God but also the revelation of the promise of salvation and eternity. Therefore his thoughts were stimulated by the contemplation of rocks, woods, and rivers‥‥‥. Being absorbed by the spirit of natural piety, he read spiritual lessons in the various objects around him. Though these natural phenomena, Vaughan shaped his mysterious religious experience, the union of man with God. This dissertation examines the developement of his religious consciousness and imagination through nature experience and imagery which are formed main current in Silex Scintillans. In the first chapter, I examined a unique view of his own nature through nature experience and meditation based on the principles of the immanence of God in the Creation and the temporal manifestation of providence. In the second chapter, I argued the reason why Vaughan had perceived that darkness (night) is the channel that leads to another light, the true Light of the spirit. Furthermore I examined that light in darkness is the objective way of expressing his devotional attitude to God. Water imagery flowing from the rock along with light imagery is one of the most important biblical metaphors in Vaughan's poems. In the third chapter, I examined that using images from the complex typology of the waters, Vaughan depicted the stony heart made soft by Christ's dew. His unique response about nature has implications for the evaluation of him as a nature poet. It is concluded that this quality enhances the literary values of Vaughan's religious poetry, succeeding Donne's and Herbert's taking an important role in the religious poetry of the 17th century.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE