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dc.contributor.author李明范-
dc.creator李明范-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:57Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:57Z-
dc.date.issued1982-
dc.identifier.otherOAK-000000031675-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/183127-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031675-
dc.description.abstractThe study of this thesis is attempted to introduce James Fowler's "STAGE OF FAITH" in order to present the model for faith education through deliberate, intentional and systematical reorganization of our designing and our implementing its practice. As faith development is similar to the process of faith pilgrimage of all people toward one's matureness, it is necessary to understand the developmental stage of faith for successful christian education. Therefore the basic assumption of the thesis are the understanding of its significance in cognitive, affective and practical dimentions, and the expecting of its accomplishment which enable the future education to be fitted with the developmental stage of faith fulfilling our sucessful christian education. For this scope, the focus has to be placed on the understanding of human being whom we have to tackle with. Even in christian education it is fundamental to consider one's social perspectives, world view and moral and cognitive ability, etc. throu호 social and developmetal psycological approach not only in theological way as in the past. Dr. J. Fowler and his associates have asked of nearly 400 people aged from 4 to 88 in the past ei호t years and through these empirical research, he suggested his theory of stage of faith. His theory of logical understanding of faith are not founded on theological or dogmatic definition. He understands faith as a human univeral, as primary, as relational, as a imagination and as dynamic which are discriminative from religion and belief itself. Therefore his works is creatively provocative even for those lacking interest in conventional religion. He shows the way of understanding human being in the aspects of the process of one's development. This works shows how every life is progressively centered about some fundamental set of meanings and values. Building on the contributions of such key thinkers as Piaget, Erikson and Kohlberg, he presents the six stages of faith development as the followings. Stage 1 : Intuitive-Projective Faith Age around 4 Imitating family and primary others Undifferentiation of reality and imagination Egocentric Stage 2: Mythic-Literal Faith Age around 6, 7-11 Imcumbents of authority roles and literal interpretation Stage 3: Synthetic-Conventional Faith Age around 12-17 Consensus of valued group and in personally worthy Belief-value tradition Interpersonal relationships Stage 4: Individuative-Reflective Faith Age around 18-19 One's own judgement as informed by self-ratified ideological perspective Authorities and norms mus be congruent with this Diechotomizing Stage5: ConjunctiveFaitht Age over 30 Dialectical joining of judgement-experience processes with reflective claims of others and of various expressions of cumulative human wisdom Stage 6: Univeralizing Faith Age over 40 Identification with the species Transnarcissistic love of being Loyalty to being Thus, Fowler shows concretely that all people move through the same stage sequence, despite the fact that contents of their images, values and commitments may be different. He explain too how many people to not complete the stage sequence but remain on a plateau. He wishs that we find the maturity stage of faith in christian faith because faith itself is finally the God's business. As the results, we will reconsider the conventional faith education accordingly, and will contribute to provide us new method in religious education in practical fields. Finally we will try to find out the possibility of new way of christian education in Korea which is based on J. Fawler's theory of developmental stage of faith.; 국·영문초록 수록;본 논문은 James W. Fowler의 신앙및 그 발달단계에 대한 이론을 소개하므로써 신앙교육이 의도적, 체계적, 지속적이 되도록 교육적 반응 및 실천을 위한 모델을 제공해보려는 노력의 일환으로써 시도되었다. 신앙발달이 한 개인이 성숙을 향하여 걸어가는 순례자로써의 발달과정을 의미하는 것이라고 할때 우리는 rl독교교욱의 성취를 위해서 신앙발달 과정을 알아야 할것이다. 따라서 본 논문의 기본과정은 신앙이 인지적, 정의적, 행동적인 3차원을 포함한 의미에서 이해되므로써 인간의 전 삶과 관련되기를 바라는것이며 미래의 교육에서 신앙의 각 발달단계에 알맞는 교육적 반응및 실천이 이루어지기를 기대하는 것이다. 이를 위해서는 먼저 기독교교육및 신앙교육의 대상인 인간이해에 촛점을 맞추어야 할것이다. 종래의 신학적 이해에만 머물지말고 사회적 발달심리학적 접근을 시도하여 인간을 발달론적으로 이해하고 학습자의 사회관, 세계관, 도덕능력, 인지능력등의 특징도 검토하여야 한다. 이러한 문제에 관심을 가지고 J. Fowler는 4세부터 88세까지 거의 400명이 넘는 사람들의 신앙에 대한 실증임상연구조사를 실시하여 그의 신앙발달 단계이론을 제시하였다. 먼저 그는 신앙의 현상및 논리적이해를 Richard Niebuhr로 부터 받아들여 그 규정을 신학적 정의나 교리적 측면에 근거하지 않고 신앙을 인간보편성으로, 원초적인 것으로, 관계성으로, 상상으로, 종교및 신념과 구별되는것으로 정의하고 있다. 고로 그는 신앙의 역동성을 주장하여 인습적 신앙안에서 한계를 느끼고 새로운길을 모색하려는 기독교교육자에게 창조적 지축을 제공하였다. 또한 Fowler는 인간발달과 관련해서 신앙에 대한 이해를 이루어 놓으므로써 기독교교육이 인간발달로 접근할수 있는 길을 개방한 것이다. 이와같이 인간에게 의미와 가치구조를 제공해주는 하나의 구조적 인식방법인 신앙을 Fowler는 Piaget 이론, Kohlberg이론, Erikson이론등 세 이론을 기반으로 하여 6단계로 묘사했다. (1) 직관적 투사적 신앙단계 : 자기중심성이 강하고 일차적인성인을 모방하여 사실과 환상을 거의 구분못하는 단계(4세) (2) 신화적 문화적 신앙단계 : 문자적 해석에 부합되는 신념과 태도 및 권위에 복종하는 단계(6, 7~11세) (3) 종합적 인습적 신앙단계 : 가족을 넘어서서 인습적 지혜와 중요한 타인의 권위에 기초하여 사물을 보며 상호인격적 관계를 중요시하는 단계(12~17세). (4) 개별적 성찰적 신앙단계 : 여러가지 신앙중에서 선택가능성을 요구하고 자신의 관을 통해 이념을 양자택일하는 단계이며 사회성의 특징이 있다.(18~19세). (5) 접속적 신앙단계 : 역설적인 것을 긍정하고 자아와 타인의 전승을 인정하며 상징과 이념을 다 포용하며 행동에 조화되는 신념을 지지하는 단계.(30세이후) (6) 보편적 신앙단계 : 모든 사람과 일치감을 이루고 우주적 포괄성에 대한 비젼이 있으며 오고있는 하나님나라의 실천을 위해 수고하고, 존재에 대해 충성하는 단계.(40세이후) 이러한 신념과 가치를 체계화시키는 신앙발달단계는 사람에 따라서 다르게 나타나지만 그 신념체계나 가치체계의 형성은 어떤 개인에게 있어서도 계기적, 위계적, 불변적으로 일어난다. Fowler는 신앙이란 입방체주사위와 같아서 쉽게 구체화 될수 없으며, 신비가 포함되어 더욱 복잡한 현상이므로 단순히 발달론적 문제만으로 말하기는 어려울지 모른다고 말했다. 그러나 그는 모든 인간이 지향해야 할 성숙한 단계는 그 이미지를 크리스챤신앙에서 찾고자 제의하였으며, 결국은 신앙이란 하나님의 일이므로 초월적타자를 배제하고는 불가능 하다는 것을 시인하였다. 이와같은 Fowler의 연구결과는 기존 신앙교육에 대한 반성과 재고를 불러 일으킬수 있을 것이며 새로운 교육실천을 위한 방법을 제시하는데까지 공헌하리라는 것이 분명히 기대된다. 더 나아가 한국의 기독교교육을 위하여 발달과정을 적용한 교육의 가능성을 찾게하는데도 의미를 제공하리라고 보는 것이다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = Ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 의의 = 1 B. 연구의 내용과 범위 = 5 Ⅱ. 기독교교육과 신앙발달 = 6 A. 기독교교육에서의 신앙발달 이론의 의의 = 6 B. 기독교교육의 사적고찰 = 13 Ⅱ. 신앙과 인간발랄 = 25 A. 신앙에 대한 여러이해들 = 27 B. Fowler의 Human Faith = 30 1. 인간보편성으로써의 신앙 (Faiht as a Human Universal) = 30 2. 신앙, 종교, 신념 (Faiht, Religion and Belief) = 32 3. 신앙과 관계성 (Faith and Relationship) = 36 4. 상상으로써의 신앙 (Faith as Imagination) = 43 5. 종합 = 47 C. 인간발달의 여러 이론들 = 48 D. Fowler의 신앙단계이론과 구조주의 발달이론과의 관계 = 55 Ⅳ. Fowler의 신앙발달의 제 단계 = 59 A. 유아기(乳兒期)와 미분화된 신앙 (Infancy and Undifferentciated Faith) = 61 B. 제1단계 직관적 투사적 신앙 (Intuitive-Projective Faith) = 64 C. 제2단계 신화적 문자적신앙 (MYthic-Literal Faith) = 68 D. 제3단계 종항적 인습적 신앙 (Synthetic-conventional Faith) = 74 E. 제4단계 개별적 성찰적 신앙 (Individuative-Reflective Faith) = 80 F. 제5단계 접속적 신앙 (Conjuntive Faith) = 86 G. 제6단계 보편적 신앙 (Universalizing Faith) = 91 Ⅴ. 종합과 제언 = 97 Ⅵ. 결론 = 110 참고문헌 = 115 ABSTRACT = 118-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3243847 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectJ. W. Fowler-
dc.subject신앙-
dc.subject발달단계-
dc.subject신앙교육-
dc.subject기독교-
dc.titleJ. W. Fowler의 信仰 發達段階 理論의 관한 한 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY OF J. FOWLER'S THEORY OF DEVELOPMENTAL STATE OF FAITH-
dc.format.pagevii, 119 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 기독교학과-
dc.date.awarded1983. 2-
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