View : 822 Download: 0

朝鮮時代 鐵畵白磁의 變遷에 관한 硏究

Title
朝鮮時代 鐵畵白磁의 變遷에 관한 硏究
Other Titles
(The) researches in transition on white porclain painted in underglaz iron in Chosun dynasty
Authors
朴仙卿
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 미술사학과
Keywords
조선시대철화백자조선백자
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The white porcelain of Chosun Dynasty has been recognized as an important cultural inheritance representing Korean industrial art, and the white pocelain painted in underglaz iron, with the white and blue porcelain, is an important genre of Chosun white porcelains which expresses great picturisgue patterans. Despite the high evaluation for a long time, the existence of the white pocelain painted in underglaz iron has not been recognized as much as that of the white and blue white porcelain. However, with the help of the academic research and development and from the viewpoint which puts more value on things with Korean flavor, the importance of white pocelain painted in underglaz iron in porcelain history is ganining attention again. Also, the meaning of white pocelain painted in underglaz iron with a free-style pattern and a simple shape is increasing since it expresses time invariant art with creativity and awareness of beauty of Chosun Dynasty. On the other hand, vast amounts of research topics have been presented by the long production period of white pocelain painted in underglaz iron ranging from the beginning of Chosun dynasty of 18 centry, which is discovered through the study of Kwangiu govermental kiln, and by white pocelain painted in underglaz iron pieces collected in white porcelain kiln all over the country. This thesis, as a basic research step, studies the development and the position of white pocelain painted in underglaz iron in Chosun porcelain history by establishing a period of white pocelain painted in underglaz iron in the stream of white porcelain development and by the characteristics of shapes and patterns of white pocelain painted in underglaz iron.;朝鮮白磁는 한국공예를 대표하는 중요한 문화유산으로 인식되어 왔으며, 철화백자는 청화백자와 함께 그 문양으로 繪畵性이 표출된 조선백자의 중요 쟝르이다. 철화백자는 오래전부터 높은 평가를 받아왔음에도 불구하고 비교적 많이 연구된 청화백자에 비해 그 존재가 부각되지 못하였었다. 그러나 백자의 학술적 연구발전과 좀 더 한국적인 것에 가치를 두는 새로운 시각에 의해, 도자사에 있어 철화백자의 중요성은 再認識되고 있다. 또한 자유분망한 문양과 소박한 기형의 철화백자는 풍부한 조선인들의 창의성과 미의식으로 시대를 초월한 예술성을 표출하여 그 의의가 확대되고 있다. 한편 光州官窯의 연구결과로 밝혀진 朝鮮初부터 18세기까지 계속된 철화백자의 제작시기와 전구에 걸친 백자요지에서 수습되는 철화편들은 광범위한 학술과제를 제시하고 있다. 본 고에서는 기초연구단계로 백자발달의 큰 흐름속에서 철화백자의 시기설정, 문양과 기형의 특색 등을 통해 철화백자의 발달과정과 朝鮮陶磁史에 있어서 철화백자의 위치를 파악하고자 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE