View : 535 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author表恩芽.-
dc.creator表恩芽.-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:56Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:56Z-
dc.date.issued1988-
dc.identifier.otherOAK-000000030645-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/182501-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030645-
dc.description.abstractWe, human beings, are living "the ceaseless past" in the time of "present", and present time is the past, if seen from the future, also the future is the past, if seen from the further future, accordingly questions about "the time" have been continous task & issue to the human beings. Seen from this point of view, perceptions about "the time" have been a great concern to the artists. This concern overcame "the expression of momentary time," which the perspective representation of space expression completed at 14C had as its characteristic, thus finally giving birth to the "Cubism as the expression of new time concept". "Cubism" was a modern painting artists' challenge against the "time", for the purpose of putting the time flow on one screen, i.e., it was an attempt to put "past present & future" and "yesterday, today & tomorrow", that is to say, to put "the time flow" on one screen simultaniously. Accordingly, opinions which "Cubism" has about the "time", i.e., the questions about "simultaneity" have been very significant to the works of this researcher. The concept "simultaneity", however, was not an easy concept, which could not be easily & quickly understood to the general public or to children. Especially, to the children whose concept about "time" has not been divided yet, it was a very difficult problem, accordingly in this paper, this research made an illustration of "simultaneity" for the purpose of making this concept (simultaneity) be more easily understood, and first of all, its meaning was observed & considered from the point view of philosophy, art & physics. And also, to see how the concept of "simultaneity" is formed to the mind & knowledge of children, I studied the children's development in time concept. Thus the fairy tales with which children can easily come into contact, among them especially the fairly tales which have been handed down from our ancestors & which contains the history & spirit of our people were selected, and based on the theme of these handed-down fairy tales, I made an attempt of expression method to put the 'past, present & future' of the story, i.e., from the start to the end of the story, on one screen simultaneously. Simultaneous Illustration is considered that it can overcome the limitedness of momentary expression (or illustration) which most of the already-existing illustrations used to have and the children who see this illustration through fairy tales can go beyond the time & space in the story, thus being able to control the past, present & future times on their own and being able to interpret the story on their own. Also, being contrasted with the stories just for reading's purpose, children can see, think and enjoy, and their interests & imagination can be immensely expanded. Conse-quently, I tried to find the meaning of studying "simultaneous lustration", from these perspectives mentioned above.;우리인간은 '現在' 속에서 끊임없는 '過去'를 살고 있으며 現在란 미래의 과거이며 未來 또한 더 던 未來의 과거로, 時間에 대한 認識의 문제는 미술가들에게 중요한 관심이었다. 이러한 관심은 14C에 완성되어진 空間表現의 透時法이 가지고 있는 刹那的 時間의 表現을 극복하고 새로운 時間槪念의 표현으로써 큐비즘(Cubism)을 탄생시켰다. 큐비즘은 시간의 흐름을 한화면속에 담아보고자 했던, 현대회화작가들의 시간에 대한 도전이었다. 즉 過去와 現在와 未來, 어제와 오늘과 내일이라는 시간의 흐름을 同時性的으로 화면에 담아보려는 시도였던 것이다. 이렇듯 큐비즘이 가지는 시간에 대한 견해, 즉 同時性에 관한 문제가 본 연구자의 作業에도 큰 意味가 되기 시작했다. 그러나 동시성이란 槪念은 일반인들이나 어린이에게는 쉽고 빠르게 理解하기는 어려운 개념이었다. 특히 시간개념이 아직 미분화된 어린이에게는 더욱 難解한 문제였으므로 본 연구자의 일러스트레이션은 '同時性'이라는 어려운 개념을 보다 쉽게 이해시키기 위하여 우선 동시성의 개념에 대해 철학과 예술과 물리학의 분야에서 각기 그 의미를 살펴보았으며 동시성의 개념이 어린이에게 어떻게 형성되었는가를 알아보기 위해서 어린이의 시간개념 발달을 연구하였다. 그리하여 어린이들이 제일 접하기 쉬운 童畵, 그중에서도 민족의 歷史와 精神을 담은, 傳來童畵를 主題로 이야기의 시작에서부터 끝까지, 이야기의 과거, 현재, 미래를 한꺼번에 동시적으로 한화면에 담아 표현하는 방법을 시도하였다. 동시성적 일러스트레이션은 刹那的 표현의 한계를 극복할 수 있다고 여겨지며 동화를 통해 그것을 보는 어린이는 이야기속의 時間과 空間을 초월하여 현재, 과거, 미래를 마음대로 자신이 조정하여 작품을 해석할 수 있으므로 읽는 이야기에서 보고, 생각하며, 즐기는 이야기로 興味와 想想力을 키워줄 수 있다는데 동시성적 일러스트레이션을 연구하는 의의를 찾고자 했다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구목적 = 1 B. 연구범위 및 방법 = 2 Ⅱ. 동시성의 이해 = 3 A. 동시성의 개념 = 3 B. 어린이의 時間槪念形成과 同時性의 이해 = 7 Ⅲ. 동화일러스트레이션에 있어서 동시성적 표현 = 11 A. 동화의 역할과 기능 = 12 B. 傳來童畵의 問題點과 同時性的 일러스트레이션 = 13 Ⅳ. 작품전개 및 분석 = 18 A. 작품전개 = 18 B. 작품분석 = 19 Ⅴ. 결론 = 39 참고문헌 = 40 ABSTRACT = 42-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1797907 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject동화-
dc.subject동시-
dc.subject생활미술-
dc.title童畵에서의 同時性的 表現에 대한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Simultanious Illustration in Fairy Tales-
dc.format.page44 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 생활미술학과-
dc.date.awarded1988. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE