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DC Field Value Language
dc.contributor.author崔在樂-
dc.creator崔在樂-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:41Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:41Z-
dc.date.issued1976-
dc.identifier.otherOAK-000000030104-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/182343-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030104-
dc.description.abstract이 연구의 목적은 기술혁명이 촉진시킨 세속화 시대에 적합한 기독교 교육의 새로운 가능성을 찾기 위하여 Carl R. Rogers의 심리학 이론을 기독교 교육에 적용해 보고자 하는 시도이다. Rogers는 자아심리학, 현상학적 심리학, 지각심리학을 총 망라한 인본주의 심리학파에 속한다. Rogers는 그의 임상경험을 통하여 본 결과 인간의 본성은 긍정적이며 발전적이며 이성적이며 적극적이고 자율적이라는 사실을 강조하며, 인간본성에 대한 性惡說을 근거없는 것이라고 생각한다. 인간 유기체는 발전을 향하여 진화하려는 경향과 판단력을 갖고 있으며 의존하는 존재에서 독립된 존재로, 복잡한 총동들은 자아규칙성 안에서 조화를 이루는 데에 인간의 특성을 찾을 수 있다고 본다. 그는 인간존재의 목적을 설명하기 위하여 Kierkegarrd의 "인간은 참 자기인 자기가 되려한다."라는 말을 인용하였다. 그리고 그의 전체이론의 밑받침이 되는 유기체와 자기라는 두 구성개념에 대한 이론에서 유기체와 자기의 조화를 무엇보다 강조한다. 인간의 욕구 중 가장 중요한 것은 통일된 조직체의 지속적 유지에 있으므로 유기체와 자기의 부조화는 인간을 방어적으로 만들고 인간 지각(知覺)에 제한을 주게 되므로 이것은 인간의 본성을 파괴하는데까지 이른다고 한다. 그는 인격형성을 돕는 방법으로서 내담자 중심요법이라는 상담이론을 설정하였다. 그의 상담이론은 인간에 대한 긍정적 신뢰, 통찰력, 인간관계의 중요성에 의존하고 있다. 내담자는 상담을 통하여 그 자신으로서 수용되어지고 환영받고 이해된 존재로서 성장하는 모습을 볼 수 있다. 그는 또한 과거와 현재의 교육제도가 아직도 고수하는 가르치는 일(teaching)은 거의 의미가 없다고 하며 배우는 일(learning)의 중요성을 강조하므로서 매우 혁신적인 교육이론을 제기하고 있다. 그는 완전한 자아 실현(fully functioning person)을 교육목표로 하고, 이러한 목적아래 교육내용은 획일적인 커리큐럼을 지양하고 학습자의 경험을 중심으로 하는 교육내용이 되어야 한다고 한다. 그리고 교육의 장은 인간 유기체와 환경사이의 불일치로 인하여 개인의 인간성이 상실되어 가는 삶의 모든 영역으로 이해하고, 교육방법으로는 학습자의 경험, 통찰력, 주체성을 중시하는 자기발견적 학습을 강조한다. 그는 이러한 상담이론과 교육이론의 근거가 되는 인간관계론에서 "나와 너(I and You)"의 인격적 관계를 통하여서만 인간성을 회복할 수 있다고 하며 인간관계의 촉진요인으로서 자기일치, 공감성, 적극적인 관심, 상대방의 지각(知覺)을 강조한다. 그리고 인간관계를 발달시키기 위한 실제적인 방법으로서 철저한 그룹경험을 강조하고 있다. 이상에서 살펴본 Rogers의 이론을 세속화 정신에 비추어 Coe와 Sherrill의 교육사상을 평가한 다음, 기독교의 새로운 가능성을 모색하기 위하여 기독교 교육에 적용해 보았다. 급진적인 다원화현상, 역사적 상대성, 인간의 자율성, 비종교적인 그리스도교 이해등을 강조하는 세속화 현상을 고려할 때, Coe에 있어서 인간의 성장가능성, "교육에 의한 구원"에 대한 신념, 진화론적 역사의 입장에서 이해한 하나님의 개념등은 타당한 면을 갖고 있다. 그러나 Coe에게 있어서 하나님의 형상대로 피조된 인간의 가능성은 인정되었지만 그 형상은 죄로 인해 깨어졌다는 사실이 외면되었다는 것과, 오늘날의 기술문명이 비인간화 현상을 촉진시킨다는 것을 생각할 때 Coe의 낙관주의적인 인간이해와 사회화 개념은 재해석되어야만 한다. 또한 Sherrill이 인간실존으로서의 자아를 논할 때 자기의지, 자기의식을 강조하며, 만남과 응답과의 관계에서 "나"라는 주체성을 중시한 것은 긍정적인 면이 될 수 있으나, 인간의 타락성에 대한 주장이 너무 압도적이어서 인간의 성장 가능성은 부인되며, 교육은 과정도 방법도 고려하지 않는 무관한 신앙으로 끝나기 쉽다. 즉 신앙과 생활사이 연결을 성취하지 못했다는 것이다. 그러므로 이 시대에 적합한 새로운 기독교 교육을 위하여 Rogers의 이론을 근거로 모색한 결과 다음과 같은 적용성을 보았다. Rogers의 이론을 근거로 모색한 결과 Rogers의 자기실현을 지향하는 인간의 힘에 대한 신뢰는, 권위주의적인 교육방법으로부터 인간을 자유하게 하며, 그의 현상적 자아의 개념은 인간의 주체성을 강조하여, 스스로 경험의 본질과 그 의미를 파악하도록 하는 삶을 가능하게 한다. 이것은 기독교 교육에 있어서 의미의 선교(ministry of meaning)를 가능하게 한다. 또한 그의 교육목표인 완전한 자아 실현(fully functing person)은 기계문명이 낳은 비인간화라는 현실에서 기독교 교육이 성취해야 할 목표이다. 이러한 목적아래 기독교 교육은 획일화된 커리큐럼 대신에, 학습자의 연녕, 특성, 경험등을 중심으로 하는 교육내용을 공급할 수 있어야 하며, 교육의 장을 교회에 국한시키지 아니하고 인간 유기체와 환경사이의 불일치로 인하여 인간성이 상실되는 삶의 전 영역으로 이해하여야 한다. 그리고 교육방법으로서 일방통행적인 주입식 교육을 지양하여 자기발견적 학습을 해야 하는데 구체적 방법으로서 자유분위기 설정, 그룹을 통한 인간관계의 경험을 응용할 수 있다. 특히 그룹경험은 기독교 공동체 형성에 이바지 할 수 있을 것이다. 이상에서 필자는 Rogers의 이론이 기독교 교육에 공헌한 바를 살펴보았는데, 그의 이론은 여전히 제약성을 안고 있음을 보았다. 즉 Rogers는 개인의식의 변화를 통하여 인간성을 회복하고자 하는데 이것은 일방적인 지식을 갖고오며 사회적 이슈(issue)나 역사성을 배제하기가 쉽다. 그는 신학자가 아니고 철저한 인본주의 심리학자이므로 인간의 자유에 기반을 둔 자아실현을 목표로 하지 궁극적인 문제를 다루고 있지 않는데서 교육신학적 문제가 있는 것이다. 그러므로 기독교 교육의 내용과 목적을 설정해 주는 교육구조로서의 세속신학과 이구조가 구체화되고 실현되는 교육과정으로서의 Rogers의 심리학이 서로 만나는 장을 중심으로 하여 새로운 교육신학의 설정이 요구되고 있다고 생각한다.;The purpose of this thesis is to study the psychological theory of Carl R. Rogers and to find its implications for Christian education in order to prusue a new possibility of Christian education in the time of secularization brought by the industrial revolution. Rogers is one of the humanistic psychologists whose con-cern covers self-psychology, phenomenological psychology and perceptional psychology. Through his clinical experience he has found out the fact that the human nature is positive, developmental, reasonable, active, and autonomous. He has criticized the doctrine of original sin for its poor theoretical basis. Rogers points out human characteristic as follows : 1. Human organism tends to evolve towards self-actualization. 2. He develops from the dependent being to the independent. 3. He can control over his complicated impulses. To explain the purpose of human existence, Rogers has cited Kierkegarrd's saying, "Human being tries to be a true self." In his theory of the organism and the self, he has especially stressed the harmonizetion of the two. As the most important desire of human is the consistent preservation of unified organism, disharmony between the organism and the self makes one defensive, restricts his perception, and finally destructs his nature. He has formed a counseling theory of client-centered therapy to help one in building his character. Positive trust on man, the ability of insight and human relationship are emphasized in his theory. It is assumed that the client can recognize and realize his true self through counsling. Asserting that what is important in education is not the teaching which has been focused so far but the learning, he has presented a very radical theory of education. For Rogers the purpose of education is to help a person to be a fully func-tionizing self and the content of education is composed of learnet's various experience. The standardization of the curriculum is avoided. The whole area of life in which the harmony between human organism and his environment is distorted, is considered as the field of education. Method of self-discovery which emphasizes the importance of experience, the ability of insight, and subjectivity of the learner, is suggested as the desirable method of education. In the theory of interpersonal relationship on which his counseling theory and educational theory are based, he has maintained that the human nature can be recovered through the interpersonal relationship of "I and Thou". Self-congruence, empathy, positive concern, and perception of others are considered as the pormoting factors of human relationship. The group experience is emphasized as a practical method for the promotion of human relationship. The educational thoughts of George A. Coe and Lewis J. Sherrill are discussed respectively in relation to secular phenomenon. Some of secular phenomenon may be characterized as follows : (1) non-religious understanding of Christianity, (2) authonomy of man, (3) historical relativism, and (4) radical plularism. I have maintained that Coe's belief in the possibility of human development and the salvation of man through education and his concept of God viewed from historical evolutionism are really deserving of our concern. However, his disregard of the fact that the image of God in man was broken by the violation of God's will should be criticized. His optimistic understanding of man and his concept of socialization has to be reinterpreted in the light of dehumanization brought by the modern technical civilization. In his discussion of the self, Sherrill has emphasized self-decision, self-will, self-consciousness, and the impertance of the subjectivity, "I", in the process of encounter and response. However, the assertion of the fall man has a danger of disregarding the possibility of human development and removing education from the whole life of the learners. Therefore, I have intended to apply the theory of Rogers to Christian education in order to pursue a new possibility of Christian education in the time of secularization. According to the theory of Rogers, the purpose of Christian education is to help a person to be a fully functiong self. The content of Christian education is focused on learner's experiences and varied according to the learner's ages and of the learner os considered as the field of education. The self-discovery learning method is desired. In carring about this method, free environment has to be provided and group experience is recommended for the betterment of human relationship. Despite Rogers' contributions to Christian education which the writer has discussed so far, there are also limitations in his theory. His attempt to recover humanity through the change of individual consciousness is apt to eliminate histori-cality of man. As a psychologist, he is mainly concerned with the self-realization and the ultimate concern of man is not dealt with. Therefore, it is necessary to pursue a new educational theology which embraces both the secular theology which provide the structure of Christian education in a secular age and Rogers' psychology which provides s process of education.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구방법과 전개 = 2 Ⅱ. Carl R. Ragers의 심리학이론 = 3 A. 생애 (生涯) 와 이론적 배경 = 4 B. 인간 이해 = 10 C. 상담이론 = 24 D. 교육이론 = 34 E. 인간관계론 = 44 Ⅲ. C.R.Rogere의 심리학 이론과 기독교 교육 = 57 A. 현대 기독교 교육의 동향 = 57 B. C.R. Rogers의 심리학 이론과 기독교 교육 = 84 Ⅵ. 결론 = 94 A. 요약 = 94 B. 과제 = 97 참고문헌 = 98 ABSTRACT = 101-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3141026 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectCarl R. Rogers-
dc.subject심리학-
dc.subject기독교교육-
dc.subjectRogers, Carl R.-
dc.titleCarl R. Rogers의 心理學理論과 基督敎 敎育-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.page105 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 기독교학과-
dc.date.awarded1977. 2-
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