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朴泳孝의 開化思想과 政治活動

Title
朴泳孝의 開化思想과 政治活動
Other Titles
(A) Study of the Ideas of Enlightenment and Political Action of Pak Yong-Hyo
Authors
田英玉
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 사학과
Keywords
박영효개화사상정치활동을미개혁
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
封建解體期의 朝鮮社會가 1860年代에 이르러, 對外的으로는 歐美資本主義 列强의 武力侵略에 직면하고, 對外的으로는 三政紊亂으로 民亂이 頻發하여 危機意識이 고조되고 있을때, 이를 극복하기 위한 思想潮流의 하나로서, 開化思想이 形成되기 始作하였다. 朴泳孝는 1872年 哲宗의 駙馬로서 政界에 進出하면서, 初期開化思想과 初期開化派의 形成에 主體的으로 參與하여 政治活動을 展開하였으며, 1895年 乙未改草에 이르기까지 初期開化派에서 核心的인 役割을 수행하였다. 그러나, 朴泳孝는 그후 특히, 1910年 韓·日合倂때, 親日同調者로서의 行脚으로 당시 民衆의 指彈을 받게되었고, 이에따라, 종래 學界에서는 그의 全生涯를 부정적으로 評價함과 동시에, 그에 關한 硏究조차 無價値한 것으로 보아, 그에 關해서는 斷片的인 論考가 있을뿐, 그의 事想과 行動을 포괄하는 個別的·本格的인 硏究는 별로 없는 실정인것 같다. 따라서, 本槁에서는 歷史主義的 立場에서, 朴泳孝의 「內政改革에 對한 建白書」에 나타난 그의 開化思想과, 그가 사실상 主導하였던 乙未改革의 實像에 촛점을 맞추어 考察하고자 하였다. 먼저, 序論에서는 本槁의 課題意識을 論하고, 第Ⅱ章에서는 朴泳孝의 生涯 및 思想形成過程과 함께, 당시 朝鮮의 政治的 狀況을 알아보았다. 第Ⅲ章에서는, 朴泳孝의 開化思想을 그의 開化思想의 결정체라고 할 수 있는, 1888年의 「內政改革에 對한 建白書」를 中心으로 해서, 君民共治論, 富國保民論, 그리고, 民族自立論으로 區分하여 朴泳孝의 開化思想이 朝鮮의 獨立과 밀접하게 관련되고 있음을 밝혀보고자 하였다. 第Ⅳ章에서는, 朴泳孝가 第1次亡命後 歸國하여 推進하였던 乙未改革期에, 그가 署名하고 있는 68件의 改革案內容을 中心으로 政治機構와 社會面의 改革, 그리고, 近代警祭·軍事制度의 改革推進으로 나누어, 그가 主導하였던 乙未改革의 實像을, 그의 開化思想과 비교하여 考祭하고자 하였다. 第Ⅴ章에서는, 앞서 Ⅲ章과 Ⅳ章에서 살펴본 朴泳孝의 開化思想과, 그가 乙未改革을 推進하는 과정에서 나타나고 있는 乘離, 그리고 乙未改革의 再評價와 아울러, 그 歷史的 位置를 규명하고자 하였다. 이와같은 試圖를 通하여 結論的으로, 朴泳孝의 開化思想은 朝鮮의 「獨立確保」라는 大命題와 밀접하게 關聯되고 있었음을 알 수 있었고, 또한 乙未改革期의 그의 政治的 活動에 있어서도 비록, 그의 開化思想과의 사이에 일정한 乘離와 한계성이 나타나고는 있지만, 基本的으로는 自身의 開化思想을 반영한, 獨自的·自主的 改革의 性格을 띄고 있었음을 알 수 있었다. 이러한 朴泳孝의 開化思想과 乙未改革期의 政治活動은, 1894年 甲午改革과 함께 1884年의 甲申政變과, 1896-98年의 獨立協會 運動을 이어주는, 橋梁的 役割을 하였다고 할 수 있다.;Pak Yong-hyo was one of those who consistendly played on important role in the enlightenment group from the early establishing its group up to the Ul-mi Reform in 1895, As his pro-Japanese action was the target of criticism by people at that times since 1910, the Japanese annexation of korea, so the study on his action has been in little progress because of the negative estimation on the antinational action. But, consideration of his life before 1910 showed us that he still had emphasized the independence of Chosen with the anti-Japanese line. Especially, it seemed to be considerably affirmative valuation that he had tried to reform in dependently at the Ul-mi Reform in 1895. Therefore in this paper, I attempt to inquire into positively his the idea of enlightenment and the Ul-mi Reform led by he. In chapter Ⅱ, I studied his life and the situation under Choson at the times. In Chapter Ⅲ, dividing "Reform memorial of 1888" into "the Democtacy theory" "the Increase of production theory" and "the National capital theory" I tried to reveal the character of his the idea of enlightenment related to independence of Cho sen. In Chapter Ⅳ, I studied his political action by dividing the contents of the Reform Documents signed his name into the reform action of “the social system"(社會制度), ”the Political system"(政治構造), "the Police system"(警察制度), and "the Military system"(軍事制度), at the Ul-mi Reform. In Chapter Ⅴ, I tried to examine closely the position of the Ul-mi Reform and his the idea of enlightenment with considering his base stand, his problems and the difference which were disclosed between his the idea of enlightenment and political action by means of seeking the preceding Chapter Ⅲ, Ⅳ. Through these attempt, I found that his the idea of enlightenment closely related with seeking the independence of Cho sen. Even though there are certain limitation estrangement between his political action and his idea during the Ul-mi Reform, I found also his character of independent and voluntary reform reflected his own the idea enlightenment. His the idea of enlightenment and political action during the Ul-mi Reform played the part of the bridge between Kapsin Chongbyon(甲申政變 ) in 1884 and Tongnip Hyophoe(獨立協會) from 1896 to 1898.
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