View : 564 Download: 0

베에토벤의 바가텔 작품 126에 관한 연구

Title
베에토벤의 바가텔 작품 126에 관한 연구
Other Titles
(A) study on beethoven's bagatelle op.126
Authors
심희정
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
베어토벤바가텔작품 126연구
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 베에토벤(L. v. Beethoven)의 바가텔(Bagatelle) Op.126의 음악적 가치를 이해하고, 후기 작품으로서 이 곡이 가지고 있는 의의를 찾는데 연구의 목적을 둔다. 베에토벤의 바가텔 Op.126은 1823년 말부터 1824년 초에 걸쳐서 작곡된 후기 작품으로서 이 작품에는 베에토벤 특유의 음악어법과 그 시기의 양식적 특성이 잘 나타나 있다. 바가텔 Op.126은 6곡으로 이루어져 있는데, 곡의 형태나 성격으로 보아 여섯곡은 모두 '소품'의 모습을 하고 있으나 실질적으로는 하나로 연결되어 있다. 즉 이 작품에는 폴리포니에 의한 종합적 작곡구조 안에서의 통일성과 작고 섬세한 바가텔 고유의 특징이 공존한다. 이것은 다른 두곡의 바가텔 Op.33과 Op.119와는 구별되는 특징이기도 하다. 이와 더불어 이 작품이 가지고 있는 낭만적 성향 - 단순하고 자유로운 선율, 리듬의 자유 자재한 변용과 잦은 싱코페이션(Syncopation)의 사용, 악상이나 강약의 돌연한 전환, 과감한 화성, 시적 상상력을 불러 일으키는 음색 표현은, 베에토벤이 고전음악에서 19세기 낭만 음악으로 이끌어준 대표적인 인물임을 보여준다. 연구방법으로는, 바가텔이 가지는 고유의 서정성과 베에토벤 특유의 음악어법에 초점을 맞추어 작품을 분석하고, 이전에 작곡된 두 개의 바가텔과의 대비를 통해서 Op.126이 가지는 특징인 전체6곡의 구조적 연관성 즉 Op.126의 구조상 곡의 배열순서, 조성규칙, 모티브사용에서 보여지는 주기적 형식(Zyklusform)에 의한 6곡의 연관성을 중심으로 전개하였다. Op.126을 분석 고찰한 결과는 다음과 같다. 1. 바가텔 Op.126의 선율은 주제적이기 보다 동기적이며 대조되는 'A'와 'B'의 두 요소로 되어 있다. 2. 지속지음(Pedalpoint)이 많이 사용되었다. 3. 자유로운 리듬의 변화와 잦은 싱코페이션(Syncopation)의 사용이 이 작품의 리듬적 특성이다. 4. 이곡에서는 폴리포니(Polyphony)에 의한 다성적 구조안에서 단순한 노래 선율의 특징을 살렸다.;The purpose of this study is to understand the musical value of Beethoven’s Bagatelle Op.126 and to find the meaning of is as the post period work. This work was completed from late 1823 through 1824, and it well presents Beethoven’s unique musical grammar and the characteristics of that time. Bagatelle Op.126 is made up of 6 pieces, and it looks like a small piece but it is an organically linked, integral one. That is, uniformity in the general structure of composition by polyphony and the original character of Bagatelle small ad delicate, co-exist in this work. It is distinctive from the characteristics of the other two Bagatelle Op.33 and Op.119. Furthermore, romantic dispositions that this piece has- simple and liberal melody, free transformation of rhythm and the frequent use of syncopations, sudden turn in tune and accent, bold harmony and expressions of tones that evoking poetic imagination- prove that Beethoven is the first figure that represents the 19th century’s romantic music from the Classicism. First, this study analyzes the innate sentiment of Bagatelle and Beethoven’s unique musical grammar, and developed the characteristics of Bagatelle Op.126 through contrast with the other two Bagatelle work. In this thesis, I am presenting the following findings through analysing Bagatelle Op.126. 1. The melody of Bagatelle Op.126 develops according to rather the motive than the theme and the melody consists of two elements, A an B, which form striking contrast to each other. 2. The accompaniment is usually composed of Pedalpoint. 3. Free transformation of rhythm and the frequent use of syncopations are rhythmic character. 4. In this work, the general structure by polyphony character of simple melody co-exist.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE