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인포테인먼트 프로그램의 장르적 특성과 편성성과에 관한 연구

Title
인포테인먼트 프로그램의 장르적 특성과 편성성과에 관한 연구
Authors
김민정
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 신문방송학과
Keywords
인포테인먼트프로그램편성성과신문방송
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
크로스오버라 불리는 문화영역의 경계 허물기가 방송으로 확산되면서 최근 들어 TV 프로그램에도 장르혼합 혹은 장르변형 현상이 두드러지고 있다. 그 가운데에서 특히 정보성이 강한 교양적 메시지에 흥미성을 보강시켜 보다 재미있고 유익한 형태로 만들어진 인포테인먼트 프로그램은 제작비 절감과 시청률 확보라는 두 가지 조건을 동시에 만족시킴으로써 국내는 물론 전 세계적으로 각광받고 있다. 본 연구는 국내 지상파 방송의 인포테인먼트 프로그램이 수적인 증가에 발맞추어 내용면에서도 장르혼합 본래의 취지에 부합하고 있는지를 살피기 위하여 현재 방영중인 인포테인먼트 프로그램의 특성과 편성의 성과를 분석하였다. 이를 위하여 본 연구에서는 인포테인먼트 프로그램으로 분류될 수 있는 8 개 프로그램을 선정하여 7월과 8월에 걸쳐 약 한 달 동안 방영된 분량에 대해 내용분석을 실시함과 동시에 TNS 미디어 코리아의 시청률 조사자료를 분석하였다. 먼저 인포테인먼트 프로그램의 장르적 특성을 밝히기 위해 각 프로그램의 내용과 형식, 등장인물을 분석하였다 내용적 측면은 정보의 주제, 정보원의 확인 가능여부와 정보원의 종류, 정보의 심층성을 그리고 형식적 차원은 각 코너의 구성형식과 정보의 전달방식 및 영상이나 음향과 같은 기술적 수단의 활용정도와 그 내용을 분석유목으로 삼았으며 등장인물에 대해서는 성격과 역할을 중심으로 분석하였다. 분석결과 정보의 주제면에서는 실생활에 도움이 될만한 정보보다는 기인이나 미스테리, 동물과 같은 흥미거리 위주의 가벼운 내용을 주로 다루고 있었고 전문가의 의견이나 직접취재에 의한 정보제공 사례가 많았다. 또한 주제에 대해 다양한 각도에서 깊이 있게 접근하기보다 대체적으로 단순한 설명이나 체험장면을 제시하고 있는 것으로 나타났다. 프로그램의 형식면에서는 현장취재 방식보다 자료화면의 활용을 통한 구성 형식에 의존하고 있으며 정보의 전달방식에 있어 기존의 정보 프로그램에서 와 마찬가지로 뉴스보도식의 스트레이트형과 체험위주의 표현기법이 주로 사용되고 있었다. 기술적 수단 가운데서는 의미 없는 자막의 과다사용이나 지나친 웃음트랙 삽입으로 오히려 프로그램이 산만해지는 역효과를 가져오는 것으로 보였다. 한편 등장인물에 대한 분석결과 진행이나 출연자의 연예인화, 개그맨화가 특징적이었으며 이들은 프로그램 내에서 주로 피실험자나 단순참여자로서의 역할을 수행하고 있었다. 이상과 같은 분석결과를 통해 현재 국내 인포테인먼트 프로그램은 정보제공이라는 장르 본래의 목적에서 벗어나 시청자의 일시적인 흥미를 자극하는 내용에 치우쳐 있고 프로그램의 형식에서도 기존의 정보 프로그램과는 차별화 되는 오락적 요소의 활용이 활발하지 못한 채 단순한 구성에 의한 직설적인 정보전달이 주를 이루고 있으며 연예인을 등장시켜 프로그램의 오락성을 보완하려는 양상이 두드러짐을 알 수 있었다. 다음으로 인포테인먼트 프로그램의 편성성과를 알아보기 위해 분석결과에서 밝혀진 프로그램의 내용과 전달방식을 중심으로 분석대상 프로그램을 유형화하였는데 그 결과 오락성이 가장 짙은 <21세기 위원회>가 시청률에서 우위를 나타낸 반면 정보전달을 위주로 하는 프로그램은 저조한 시청률을 보였다. 이러한 양상은 동일시간대에 방영되는 타장르 프로그램과의 시청률 경쟁 양상에서도 그대로 반영되었으며 전체적으로 인포테인먼트 프로그램이 뉴스, 게임, 버라이어티와 같은 보도, 오락 장르에 대해 경쟁력을 지니고 있다고 보기 어려웠다. 이는 인포테인먼트 프로그램이 정보전달을 위한 장르이기는 하지만 다양한 오락적 요소를 갖추지 못하면 시청자들로부터 좋은 반응을 얻기는 어렵다는 것을 단적으로 보여주는 결과라고 할 수 있다. 결론적으로 인포테인먼트 프로그램은 시청자의 다양한 욕구를 충족시키고 프로그램 제작의 효율성을 높인다는 점에서 매우 각광받는 장르이기는 하지만 자칫 제작자의 편의만을 위한 장르로 변질될 우려가 높다. 따라서 정보의 주제 및 접근방식에 있어 다양성을 확보하는 한편 시청자들에게 즐거움을 줄 수 있는 오락적 요소를 적극 개발, 활용함으로써 인포테인먼트 프로그램이 갖는 장점을 최대한 발현시키려는 제작자의 노력이 필요하다고 본다.;This study is aimed at identifying the genre characteristics and programming achievements of the infotainment programs that is telecast from domestic broadcasting station. It analyzes the contents of 8 infortainment programs that were telecast for about one month from July to August. Also, it analyzes the programming achievements through TNS Media Korea's audience rating survey. First, the analysis on the genre characteristics and programming achievements of the infotainment programs was done through the story, form and the cast of each program. The aspect of contents include the subject of information, the possibility of confirming the information source, kinds of information source and the depth of information. The aspect of a form includes the structure of each corner, the method of delivering information and the using technological means ,and their contents. The cast are analyzed mainly with characters and roles. As the results of the analysis, something light such as mystery, odd people and animals rather than helpful inflormation are mainly covered in terms of the subject, and it is often the case that information is delivered through experts' opinion or directly collecting data. Also, there are simple explanations and the presentations of experience rather than a deep approach to the subject. In the aspect of the form of a program, it depends mainly on using related images, and new casting methods and experience-based expressions are often used just as the existing information programs. In terms of using technological means, programs become more distracted by exaggerated use of meaningless captions and laugh tracks. On the other hand, 'as the results of analysing the cast, the show host or panels of the programs act like comedians, and their roles are limited to simple participants or the subject of experiments. According to the analysis as written above, domestic infotainment programs are likely to stimulate the audience with instant entertainment, escaping the original purpose of the genre, and the from of the program is mainly composed by direct information delivery, not actively using the elements of entertainment. Also. it is a trend to supplement a program by accompanying entertainers. As the result of categorizing the analyzed programs to find out the programming achievements of infotainment programs, the entertainment-based programs show high audience rating while information delivery-oriented programs show low audience rating. On the other hand, it is difficult to say infotainment programs are more competitive than programs of other genres such as new, game, and variety shows in terms of program rating. It indcates that infotainment programs without various entertainment elements cannot expect good response from the audience. In conclusion, infotainment programs are one of promising genres in that they can satisfy various desires of the audience and elevate the efficiency of the program, but it is very likely that they will be transformed only for a producer' s convenience. Accordingly, producers should make efforts to make the best of the advantage of infotainment programs by securing the diversity of subjects, and actively developing the elements that can entert,ain the audience.
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