View : 633 Download: 0

Benjamin Britten의 Lachrymae, Op.48

Title
Benjamin Britten의 Lachrymae, Op.48
Other Titles
(A) Study of Lachrymae, op.48 : reflections on a song of Dowland
Authors
김수현
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
브리튼피아니스트교향곡관현악곡
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Benjamin Britten(1913∼1976) was an English composer who had contributed a great deal in developing 20th century of English music by leaving various genres of works from vocal music including theatrical music, choir works, poem, etc. to music for instrument, orchestra, films and play. Also, he created another dimension of music by overlapping the techniques of modern and contemporary composition to the Romantic period. He absorbed and integrated new composition techniques into free music forms such as passacaglia, fugue, ritornello, sonata, variation and tried extensively various contrapuntal technique in variety of melody, irregular rhythm, change of meter, repetition, inversion, augmentation, diminution. Also he composed many works which had musical features like dissonance, tone cluster, 11 and 13 cords, and so forth. In addition, he also used seguential progression, parallel progression and contrastive articulation. The intended thesis of this essay is to analyze Lachymac, op.48 that is made up of a theme and continuous 10 variations. The theme is varied partially only at 8 measures. Especially, Britten used percussional rhythmic ostinato to emphasize a variety of rhythm. By using continant sounds, he establish a indwelled sense. In addition, this piece he had mixed major and minor intervals and major and monor chord sesse to the entire tune with dissonant harmony adding minor 2nd or major 2nd intervals to quartal orquintal chords. Each varition was mainly composed to a 2-part form (AA' / AB) or a 3-part one (AA'A") and had its own codetta respectively. Seeing the musical motive, its sound volume were low as a whole because in mainly used PP or PPP, nevertheless, it overcame its monotonousness with taking rhythmical changes through accent, sf, fz, etc. and showing contrastive tone colors through syncopation, slur, staccato, pizzicato and tremolo. The theme melody is repeated and emphasized with partition various and sequential progression and the melody line is emphasized through repeatition of unison and adn octave varied 3, 4-degree jumping intervals derived from the theme. In the range and the sound, 2 musical contrast by unfolding and developing independently each other.;Benjamin Britten(1913-1976)은 무대 음악, 합창곡, 연가곡을 비롯한 성악음악과 관현악곡, 실내악곡 등의 기악음악, 영화, 연극을 위한 음악 등 다양한 쟝르에 걸쳐 수많은 작품을 남긴 영국의 작곡가로서 20세기 영국 음악을 발전시켰으며 낭만시대까지의 음악적 전통 위에 근대적이고 현대적인 작곡 기법들을 가미하여 새로운 음악을 창조해냈다. 그는 passacaglia, fugue, ritornello, sonata, 변주곡 등의 자유로운 음악형식에 새로운 작곡 기법을 도입했는데 다양한 선율적 재료와 함께 불규칙적인 리듬, 박자 변화, 반복, 전위, 확대, 축소 등 여러 가지 대위법적인 기교를 폭넓게 시도했고 불협화음, 톤 클러스터(tone cluster), 11, 13화음 등을 사용한 작품을 많이 작곡하였다. 그외에 동형진행과 병진행, 대조적인 아티큘레이션(articulation)을 사용하기도 하였다. 본 논문에서 분석하고자 하는 은 주제와 연속적인 10개의 변주로 이루어진 c minor의 작품이다. 주제는 8마디만 부분적으로 변주된다. 브리튼은 특히 이 곡에서 다양한 리듬을 강조하기 위해 타악기적인 리드믹 오스티나토(rhythmic ostinato)를 사용했다. 또, 부분적인지속음을 사용함으로써 내재된 조성감을 확립하였다. 또한 장 · 단음정과 장 · 단화음을 혼용하였고 4도, 5도 구성의 화음에 2도 음정을 더하여 곡 전체에 독특한 화성감을 부여하고 있다. 각 변주는 주로 2부(AA'/AB) 또는 3부 형식(AA'A")으로 작곡되었고 각각의 소종결구를 갖는다. 악상을 보면 주로 PP나 PPP를 사용했기 때문에 전체적으로 음량이 작지만 액센트, sf, fz, 당김음 등으로 리듬에 변화를 주었고 slur, staccato, pizzicato, tremolo를 통해 대조적인 주법을 보여줌으로써 단조로움을 극복하고 있다. 주제 선율은 부분적인 변주와 동형 진행으로 반복되면서 강조되고 unison이나 octave 중복으로 강조된 선율선은 주제에서 파생된 3도와 4도의 도약 음정을 변주한다. 음역과 음향면에서는 비올라와 피아노가 서로 독자적으로 전개, 발전하면서 대조를 이루고 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE