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『톰 아저씨의 오두막』연구

Title
『톰 아저씨의 오두막』연구
Other Titles
A Study of Uncle Tom’s Cabin : Woman, Christian and Anti-Slavery Reformation
Authors
안수현
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 스토우(Harriet Beecher Stowe, 1811~1896)의 『톰 아저씨의 오두막』(Uncle Tom’s Cabin 1852)에서 기독교적 관점에 기반을 둔 노예제도 비판과 모성 중심적인 사회개혁의식이 나타나고 있음을 밝히고자 한다. 19세기 미국은 성직자들이 앞장서서 기독교의 만민평등의식에 위배되는 노예제도를 옹호하는가 하면 도망노예법의 통과로 인해 노예주(州)뿐만 아니라 자유주(州)까지도 노예제도를 묵인하는 상황이었다. 스토우는 청교도 전통을 배경으로 성장하였기에 미국이 이상적인 기독교 국가로 발전하기를 염원하였으나, 미국이 반-기독교적인 노예제도를 합법화하자 작품을 통하여 이러한 세태를 비판한다. 뿐만 아니라 스토우는 노예제도와 가부장적 가치의 긴밀한 연관성에 주목한다. 작가는 노예제도 폐지를 통하여 가부장적 청교도 이상사회로의 회귀가 아닌 여성 중심적인 새로운 기독교 이상사회 건설을 제시한다. 이에 본 논문은 사회 비판에서 시작하여 새로운 사회 건설로 이어지는 스토우의 기독교적이고 여성 중심적인 사회개혁의식을 살펴보고자 한다. 본 논문의 Ⅱ장은 기존의 미국사회에 대한 스토우의 비판의식을 논의한다. 스토우는 기독교적 관점에서 노예제도를 명백한 죄로 규정하고 이를 용인한 미국사회의 종교적 세속화를 비판한다. 작가에게 도망노예법의 제정 등을 통한 노예제도의 수용은 미국사회가 기독교 정신을 저버리고 이기주의, 물질주의, 합리주의를 택하였음을 의미한다. 스토우는 노예제도 하에 고통 받는 흑인 노예들의 모습뿐만 아니라, 백인 가정의 폐해도 생생하게 묘사하여 이 제도가 본질적으로 선하게 운용될 수 없음을 보여준다. Ⅲ장은 스토우의 사회개혁의식을 고찰한다. 작가는 폐지만이 노예제도에 대한 유일한 해결책이며, 제도의 폐지에 선행하여 백인들의 흑인에 대한 감정적 변화가 이루어져야 한다고 보았다. 스토우는 정치적이고 법적인 수단이 아니라 개인의 의식개혁을 통한 사회의 변화를 꾀하였으며, 변화의 근원지로서 여성과 가정을 주목한다. 이러한 사회개혁의식은 노예제도 폐지 문제에 그치지 않고 새로운 기독교 사회를 건설하는 데까지 미친다. 작가는 퀘이커 공동체의 모습과 라이베리아에 대하여 품은 조지 해리스(George Harris)의 비전, 남부를 중심으로 변화를 꿈꾸는 조지 쉘비(George Shelby)의 농장 개혁을 통해 독실한 여성 인물들의 영향을 받아 이루어지는 모성 중심적인 기독교 사회의 모습을 제시한다. 궁극적으로 본 논문은 지금까지 비판적 시각에서 다루어졌던 이 작품의 종교적, 감상적, 여성적인 요소를 재평가함으로써 『톰 아저씨의 오두막』이 지닌 사회개혁적인 면모를 밝히고자 한다.;This thesis explores the denunciation of slavery and the vision for maternal society shown in Uncle Tom’s Cabin. Stowe, who had grown up in puritan surroundings had a dream of establishing America as an ideal Christian country. However, seeing that the government passed the Fugitive Slave Act, which was directly against the egalitarian principle of Christianity, she criticized American society including the free states that approved the slavery through her novel. Furthermore, Stowe paid attention to the close relationship between slavery and patriarch value. Instead of arguing for a return to an ideal puritan society based on patriarch, she suggested a new ideal Christian society founded on matriarchy, which would only be possible through the abolition of slavery. In this respect, this thesis investigates Stowe’s social reform based on female-centered, Christian view, that starts from a criticism on the society to an argument for a construction of an ideal society. The second chapter examines Stowe’s criticism on American society of the time. Stowe views the slavery as a cardinal sin and condemned the secularization of Christianity that approved the slavery. For her, advocating the slavery through passing the Fugitive Slave Act meant that America society chose egoism, materialism, and rationalism instead of Christianity. She showed that this system can never be virtuous from the beginning by describing not only the black people suffering but also the white people corrupted under the slavery. The third chapter analyzes how Stowe showed her will for a social reform through her novel. For her, abolishing the slavery was the only solution for the current situation and she contested that a systematic amendment should be made from emotional changes in people. In her view, this process should foremost take place through the innovations of personal consciousness rather than political or regulatory means. Furthermore, she pointed out female and domesticity as the source of this change. Her will for a social reform was not just directed for abolishing the slavery but ultimately for constructing an ideal Christian society. Through her description of the Quaker settlement, George Harris’s vision for Liberia, and a reformation of George Shelby, who sought the change from the South, Stowe portrays a Christian matriarch society which is constructed and affected by devout females. Therefore, in discussing and reassessing religious, emotional, and feminine aspects of this novel, which have been targeted for criticism, this thesis claims that Stowe revealed her anticipation for ideal social reform in Uncle Tom’s Cabin.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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