View : 1514 Download: 0

Johannes Brahms의 「슈만 주제에 의한 변주곡, Op.9」에 관한 연구

Title
Johannes Brahms의 「슈만 주제에 의한 변주곡, Op.9」에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON J. BRAHMS 「VARIATION ON A THEME BY SCHUMANN, OP.9」
Authors
김현정
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
Johannes Brahms슈만변주곡SCHUMANN
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
흔히 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)를 '낭만주의 시대의 고전주의자'라고 한다. 19세기 후반기의 유럽음악계, 특히 독일 음악계는 음악의 본질과 미래의 음악이 지향하는 방향을 둘러싸고 두개의 반대 진영으로 대립하고 있었다. 한편에서는 리스트(Franz Liszt, 1811-1886) 및 바그너(Richard Wagner, 1813-1883)를 중심으로 하는 '신독일악파(New German School)'가 기세를 올리고 있었고, 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)의 뒤를 이어 브람스를 앞에 세운 이른바 '보수파'가 신독일악파에 대항하고 있었다. 브람스는 신독일악파들의 '교향시'나 '음악극' 대신에 '교향곡', '변주곡', '실내악' 등 역사적으로 계승된 장르와 형식을 취했다. 브람스가 음악적으로 '고전적'대가들의 작품을 이상으로 삼았다는 것은 잘 알려진 사실이다. 브람스가 슈만의 최대 후계자라 하지만 고전적인 형식에 있어서는 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)을 계승했으며 다성적인 요소로 보아서는 바하(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)를 계승했다고 볼 수 있다. 특히 브람스의 작품 중 변주곡이 중요한 비중을 차지하는데, 피아노를 위한 5개의 독립적 변주곡과 피아노 이중주를 위한 한 곡, 그리고 두 대의 피아노를 위한 변주곡 모두 7곡이 있다. 그중 1854년에 작곡한 「슈만 주제에 의한 변주곡 Op. 9」 (Variation on Theme of Schumann: Op. 9)는 클라라 슈만(Clara Schumann, 1819-1896)에게 헌정됐는데, 슈만의 「Bunte Blatter OP. 99」 중 「Album blatter」의 제 1곡에서 주제를 가져왔다. 그리고 그 저성부는 슈만의 「콜라라 비크의 주제에 의한 즉흥곡」 (Impromptus on a Theme of Clara Wieck, Op. 5)의 주제와 밀접하게 관계하고 있다. 슈만의 주제는 4성부화성이 지배적이 단순한 3부 형식(Ternary Form)인데 여기서 베이스가 멜로디에 대해 중요한 대위성부로 구사된다. 3부 형식(A-B-A)의 주제를 베이스에 구사한 것이 특징적이며, 변주곡들의 성격이 작곡자 자신이 종종 각 곡에 사용한 명칭에서 분명하게 나타난다. 넓은 음역의 피아니스틱한 작품과 제 9변주처럼 슈만의 원곡을 인용하기도 하며, 16개의 변주 사이에 드라마틱하게 옮겨다니는 상반된 모드를 통해 나타나는 음악적 암시 등이 슈만을 연상하게 한다. 또한 자필 원본에 표시된 'Brahms'와 'Kreisler'는 라는 이중적 성격의 암시는 슈만의 영향 뿐 아니라 문학과의 연계성을 알 수 있다. 이 곡의 작곡 기법상 가장 큰 특징은 대위법적 기법이 많이 응용된 것인데, 네 개의 Cannon이 형태를 달리하거나 때로는 반진행으로 나타나는 특징을 보인다. 브람스의 특징적인 싱코페이션 리듬과 스타카토 음형 등이 사용되고 화성면에서는 거의 주제의 화성을 따르고 있다. 각 변주는 Etude, Capriccio, Scherfo 등의 악곡을 연상케하며 브람스 특유의 성격변주곡을 보여주며, 변주양식상 슈만의 'Fantasy-Variation'에 가까운 곡이다. 그러나 이는 브람스에게는 예외적인 것으로 바로크 음악적 엄격함에다 주제를 보다 자유롭게 취급하는 기법을 시도한 전환기적 작품이라고 볼 수 있다.;Johannes Brahms( 183-1897) was called "a conservative of the Romantic era". At the late of the 19th century, there were two distinct schools of musical circle in Europe. Specially German musical circles were opposed to each other about the essence of music and the direction of future music. One, represented by Franz Liszt(1811-1886) and Richard Wagner(1813-1883), was arousing 'New German School' its enthusiasm : on the other hand 'Conservative' made J. Brahms go ahead as a sussessor of Robert Schumann(1810-1856) was opposing 'New German School'. J. Brahms preferred the genres and forms which were historically succeeded such as 'Symphony', 'Variation' and 'Chamber music' to the way of New German School such as 'Symphonic pome' and 'Music-drama'. It is a common fact that he had pursued the style of classical compositions. J. Brahms was mostly called the best successor of R. Schumann. But he succeeded to Ludwig van Beethoven(1770-1827) on the classical form and to Johann Sebastian Bach(1685-1750) on the polyphonic form. Some of Bahms's most significant and expressive music is found in the variation forms. Brahms identified the bass as the essence of the theme, thus claiming descent from an older tradition, and used the bass to control the structure and character of individual variations and the entire set. There are 7 works for piano: 5 independent sets, a variation for four hands, and a variations for two-pianos. 「Variation on a Theme by Schumann, op.9」 written in 1854 was dedicated to Clara Schumann. The theme of this variation was taken from the first 「Album bla¨tter」of R. Schumann's 「Bunte bla¨tter, op. 99」. And the low part of this theme was related to the theme of 「Impromptus on a Theme of Clara Wieck, op. 5」 written by R. Schumann. His theme is the simple ternary form(A-B-A) dominated by four parts harmony and the base is expressed as an important counterpart about the melody. It is reappeared in the high part, besides, the base melody line is importantly embossed and appeared in the treble. J. Brahms let his theme to be expressed in the base, and he often represented the character of his variation in each music as using his titles. There are many allusions to Schumann's own works. For example, there are the broad range of pianistic idioms, the direct quotation of Schumann's like variation 9, and the shifting mood dramatically among the 16 variations. He was not only influenced by Schumann through the allusion of contrast character, but related by literature works. This work inhabits the world of Schumann and Clara was applied to contrapuntal technique such as 'ostinato', Imitation'. Four of the numbers are contrapuntal cannons, No. 8 an incomplete cannon in the octave, No. 14 an incomplete cannon in the second and No. 15 a complete cannon in the sixth. In the No. 10, the bass line of the theme is set against its mirror inversion. Resemblances of individual variaions to Schumann models have been throughly examined. Brahms's Schumann variations depart more widely from the structure of the theme than any his other variation sets, and most have assumed that op. 9 represents the fantasy variation techniques against which he later disciplined himself. But this work is shown distinct character variation of J. Brahms, the strict Baroque music and the free emotion Romanticism very well.;Johannes Brahms( 183-1897) was called "a conservative of the Romantic era". At the late of the 19th century, there were two distinct schools of musical circle in Europe. Specially German musical circles were opposed to each other about the essence of music and the direction of future music. One, represented by Franz Liszt(1811-1886) and Richard Wagner(1813-1883), was arousing 'New German School' its enthusiasm : on the other hand 'Conservative' made J. Brahms go ahead as a sussessor of Robert Schumann(1810-1856) was opposing 'New German School'. J. Brahms preferred the genres and forms which were historically succeeded such as 'Symphony', 'Variation' and 'Chamber music' to the way of New German School such as 'Symphonic pome' and 'Music-drama'. It is a common fact that he had pursued the style of classical compositions. J. Brahms was mostly called the best successor of R. Schumann. But he succeeded to Ludwig van Beethoven(1770-1827) on the classical form and to Johann Sebastian Bach(1685-1750) on the polyphonic form. Some of Bahms's most significant and expressive music is found in the variation forms. Brahms identified the bass as the essence of the theme, thus claiming descent from an older tradition, and used the bass to control the structure and character of individual variations and the entire set. There are 7 works for piano: 5 independent sets, a variation for four hands, and a variations for two-pianos. 「Variation on a Theme by Schumann, op.9」 written in 1854 was dedicated to Clara Schumann. The theme of this variation was taken from the first 「Album bla¨tter」of R. Schumann's 「Bunte bla¨tter, op. 99」. And the low part of this theme was related to the theme of 「Impromptus on a Theme of Clara Wieck, op. 5」 written by R. Schumann. His theme is the simple ternary form(A-B-A) dominated by four parts harmony and the base is expressed as an important counterpart about the melody. It is reappeared in the high part, besides, the base melody line is importantly embossed and appeared in the treble. J. Brahms let his theme to be expressed in the base, and he often represented the character of his variation in each music as using his titles. There are many allusions to Schumann's own works. For example, there are the broad range of pianistic idioms, the direct quotation of Schumann's like variation 9, and the shifting mood dramatically among the 16 variations. He was not only influenced by Schumann through the allusion of contrast character, but related by literature works. This work inhabits the world of Schumann and Clara was applied to contrapuntal technique such as 'ostinato', Imitation'. Four of the numbers are contrapuntal cannons, No. 8 an incomplete cannon in the octave, No. 14 an incomplete cannon in the second and No. 15 a complete cannon in the sixth. In the No. 10, the bass line of the theme is set against its mirror inversion. Resemblances of individual variaions to Schumann models have been throughly examined. Brahms's Schumann variations depart more widely from the structure of the theme than any his other variation sets, and most have assumed that op. 9 represents the fantasy variation techniques against which he later disciplined himself. But this work is shown distinct character variation of J. Brahms, the strict Baroque music and the free emotion Romanticism very well.;흔히 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)를 '낭만주의 시대의 고전주의자'라고 한다. 19세기 후반기의 유럽음악계, 특히 독일 음악계는 음악의 본질과 미래의 음악이 지향하는 방향을 둘러싸고 두개의 반대 진영으로 대립하고 있었다. 한편에서는 리스트(Franz Liszt, 1811-1886) 및 바그너(Richard Wagner, 1813-1883)를 중심으로 하는 '신독일악파(New German School)'가 기세를 올리고 있었고, 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)의 뒤를 이어 브람스를 앞에 세운 이른바 '보수파'가 신독일악파에 대항하고 있었다. 브람스는 신독일악파들의 '교향시'나 '음악극' 대신에 '교향곡', '변주곡', '실내악' 등 역사적으로 계승된 장르와 형식을 취했다. 브람스가 음악적으로 '고전적'대가들의 작품을 이상으로 삼았다는 것은 잘 알려진 사실이다. 브람스가 슈만의 최대 후계자라 하지만 고전적인 형식에 있어서는 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)을 계승했으며 다성적인 요소로 보아서는 바하(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)를 계승했다고 볼 수 있다. 특히 브람스의 작품 중 변주곡이 중요한 비중을 차지하는데, 피아노를 위한 5개의 독립적 변주곡과 피아노 이중주를 위한 한 곡, 그리고 두 대의 피아노를 위한 변주곡 모두 7곡이 있다. 그중 1854년에 작곡한 「슈만 주제에 의한 변주곡 Op. 9」 (Variation on Theme of Schumann: Op. 9)는 클라라 슈만(Clara Schumann, 1819-1896)에게 헌정됐는데, 슈만의 「Bunte Blatter OP. 99」 중 「Album blatter」의 제 1곡에서 주제를 가져왔다. 그리고 그 저성부는 슈만의 「콜라라 비크의 주제에 의한 즉흥곡」 (Impromptus on a Theme of Clara Wieck, Op. 5)의 주제와 밀접하게 관계하고 있다. 슈만의 주제는 4성부화성이 지배적이 단순한 3부 형식(Ternary Form)인데 여기서 베이스가 멜로디에 대해 중요한 대위성부로 구사된다. 3부 형식(A-B-A)의 주제를 베이스에 구사한 것이 특징적이며, 변주곡들의 성격이 작곡자 자신이 종종 각 곡에 사용한 명칭에서 분명하게 나타난다. 넓은 음역의 피아니스틱한 작품과 제 9변주처럼 슈만의 원곡을 인용하기도 하며, 16개의 변주 사이에 드라마틱하게 옮겨다니는 상반된 모드를 통해 나타나는 음악적 암시 등이 슈만을 연상하게 한다. 또한 자필 원본에 표시된 'Brahms'와 'Kreisler'는 라는 이중적 성격의 암시는 슈만의 영향 뿐 아니라 문학과의 연계성을 알 수 있다. 이 곡의 작곡 기법상 가장 큰 특징은 대위법적 기법이 많이 응용된 것인데, 네 개의 Cannon이 형태를 달리하거나 때로는 반진행으로 나타나는 특징을 보인다. 브람스의 특징적인 싱코페이션 리듬과 스타카토 음형 등이 사용되고 화성면에서는 거의 주제의 화성을 따르고 있다. 각 변주는 Etude, Capriccio, Scherfo 등의 악곡을 연상케하며 브람스 특유의 성격변주곡을 보여주며, 변주양식상 슈만의 'Fantasy-Variation'에 가까운 곡이다. 그러나 이는 브람스에게는 예외적인 것으로 바로크 음악적 엄격함에다 주제를 보다 자유롭게 취급하는 기법을 시도한 전환기적 작품이라고 볼 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE