View : 476 Download: 0

Georg Philipp Telemann의 Sonata for Flute and Piano in G Major와 c minor에 관한 연구 분석

Title
Georg Philipp Telemann의 Sonata for Flute and Piano in G Major와 c minor에 관한 연구 분석
Other Titles
(An) Analysis on Sonata for Flute and Piano in G Major and c minor by Georg Philipp Telemann
Authors
이신영
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
FlutePianoGeorg Philipp TelemannSonata
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 바로크 시대의 작곡가 Georg Philipp Telemann(1681∼1967)의 많은 작품 중 Sonata for Flute and Piano in G Major와 c minor를 연구 분석하였다. 위의 두 곡은 G. Ph. Telemann의 음악적 완숙기인 함부르크에 있을 때 쓰여진 곡이며, Solo Flute 와 Basso Continuo를 위해 작곡되어진 Sonata이다. Sonata in G Major는 느림-빠름-느림-빠름의 총 4악장으로 구성되어 있으며, 각 악장은 1부분형식(1악장), 연속적 순환 2부분 형식(2악장), 1부분 형식(3악장), Rondo 형식(4악장)으로 되어있고, 전체적인 조성은 G Major이고, 제 3악장은 G Major의 병행조인 e minor로 이루어져있다. Sonata in c minor늘 빠름-느림-빠름-느림-빠름의 5악장으로 구성되어 있으며, 각 악장은 3부분 형식(1악장), 1부분 형식(2악장), 연속적 2부분 형식(3악장), 3부분 형식(4악장), 3부분형식(5악장)으로 되어있고 전체적인 조성은 c minor이고, 4악장은 c minor의 병행조인 E♭ Major로 이루어져있다. G. Ph. Telemann의 Sonata for Flute and Piano in G Major와 c minor는 Flute와 Piano의 성부교환, 동형진행 및 stretto를 통한 대위법적 모방기법이 잘 활용된 곡이다. 본 논문은 바로크시대와 전 고전주의 사이의 중요한 고리로써의 역할을 감당한 Georg Philipp Telemann에 대해 연구해보며, 그가 함부르크에 있을 때 작곡한 Sonata for Flute and Piano G Major와 c minor를 형식, 화성, 선율 등의 측면에서 이 곡을 연구분석 하였다.;This is the analysis for Georg Rhilipp Telemann Sonata for Flute and Piano in G Major and c minor. Sonata in G Major is composed of four Movements, and is widely acknowledged to fully utilize sequence and using stretto. The first movement "Cantabile" is of one part form, the second "Allegro" of continually repeating two part form, the third "Affettuoso" of one part form, and finally the fourth movement "Allegro" is of Rondo form, and the Sonata is in G Major except for the third movement in e minor. Sonata in c minor is composed of five Movements. Contrary to Sonsta in G Major in which the theme of the fist movement dominated the whole, Sonata in c minor exhibits different types of motives which represents its own theme for each movement, and these motives makes up the whole music by imitation, alteration, augmentation, diminution. This is one of important characteristics in Baroque music. The first movement "Allegro" is of three parts form, the second "Adagio" of one part form, the third "Allegro assai" of continually repeating two parts form, the fourth "Ondeggiando, ma non adagio" of three parts form, and finally the fifth movement "Allegro" is of three parts form, and the Sonata is in c minor except for the fourth movement in E ♭ Major.;본 논문은 바로크 시대의 작곡가 Georg Philipp Telemann(1681∼1967)의 많은 작품 중 Sonata for Flute and Piano in G Major와 c minor를 연구 분석하였다. 위의 두 곡은 G. Ph. Telemann의 음악적 완숙기인 함부르크에 있을 때 쓰여진 곡이며, Solo Flute 와 Basso Continuo를 위해 작곡되어진 Sonata이다. Sonata in G Major는 느림-빠름-느림-빠름의 총 4악장으로 구성되어 있으며, 각 악장은 1부분형식(1악장), 연속적 순환 2부분 형식(2악장), 1부분 형식(3악장), Rondo 형식(4악장)으로 되어있고, 전체적인 조성은 G Major이고, 제 3악장은 G Major의 병행조인 e minor로 이루어져있다. Sonata in c minor늘 빠름-느림-빠름-느림-빠름의 5악장으로 구성되어 있으며, 각 악장은 3부분 형식(1악장), 1부분 형식(2악장), 연속적 2부분 형식(3악장), 3부분 형식(4악장), 3부분형식(5악장)으로 되어있고 전체적인 조성은 c minor이고, 4악장은 c minor의 병행조인 E♭ Major로 이루어져있다. G. Ph. Telemann의 Sonata for Flute and Piano in G Major와 c minor는 Flute와 Piano의 성부교환, 동형진행 및 stretto를 통한 대위법적 모방기법이 잘 활용된 곡이다. 본 논문은 바로크시대와 전 고전주의 사이의 중요한 고리로써의 역할을 감당한 Georg Philipp Telemann에 대해 연구해보며, 그가 함부르크에 있을 때 작곡한 Sonata for Flute and Piano G Major와 c minor를 형식, 화성, 선율 등의 측면에서 이 곡을 연구분석 하였다.;This is the analysis for Georg Rhilipp Telemann Sonata for Flute and Piano in G Major and c minor. Sonata in G Major is composed of four Movements, and is widely acknowledged to fully utilize sequence and using stretto. The first movement "Cantabile" is of one part form, the second "Allegro" of continually repeating two part form, the third "Affettuoso" of one part form, and finally the fourth movement "Allegro" is of Rondo form, and the Sonata is in G Major except for the third movement in e minor. Sonata in c minor is composed of five Movements. Contrary to Sonsta in G Major in which the theme of the fist movement dominated the whole, Sonata in c minor exhibits different types of motives which represents its own theme for each movement, and these motives makes up the whole music by imitation, alteration, augmentation, diminution. This is one of important characteristics in Baroque music. The first movement "Allegro" is of three parts form, the second "Adagio" of one part form, the third "Allegro assai" of continually repeating two parts form, the fourth "Ondeggiando, ma non adagio" of three parts form, and finally the fifth movement "Allegro" is of three parts form, and the Sonata is in c minor except for the fourth movement in E ♭ Major.
Fulltext
Show the fulltextShow the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE