- Title
- 거문고 중주곡 고구려의 여운의 분석적 硏究
- Other Titles
- (The) Duet of Kumungo 「Lingering tone of Kogurye」Analysis
- Authors
- 김민아
- Issue Date
- 2003
- Department/Major
- 대학원 음악학부
- Keywords
- 거문고; 중주곡; 고구려의 여운; 음악학
- Publisher
- 이화여자대학교 대학원
- Degree
- Master
- Abstract
- 본 논문은 정대석 작곡 '여섯 줄을 위한 두 번째 대화' <고구려의 여운>의 음악구조를 분석하고 그 작품 속에 내재된 작곡기법을 파악함으로써 연주 및 감상에 도움이 되고자 하는데 目的을 둔다.
이 곡은 '여섯줄을 위한 두 번째 대화' 라는 副題처럼 거문고 Ⅰ, Ⅱ의 두 악기로 연주되는 중주곡이며 고구려의 기상과 용맹성을 표현하고 있다.
연구방법은 각 악장을 선율형태 및 구조, 리듬, 구성형식, 음계로 구분하여 考察하였으며 그 결과 다음과 같은 結論을 얻었다. 먼저, 1악장은 3/4박자의 총 36마디로 템포는♩=52, ♩=72의 두 부분으로 구성되어 있고 템포와 선을 진행방식에 따라 크게 A단락과 B단락으로 나눌 수 있다.
선율형태 및 구조에 있어서는 거문고 Ⅰ과 거문고Ⅱ에서 각각 동형진행과 반복법, 반진행 등을 사용하였고 거문고 Ⅰ, Ⅱ의 관계에 있어서는 canon형의 구조, 대위법적인 구조, unison 및 화성적인 형태를 보이고 있다.
리듬은 네 마디를 단위로 보면 12/4박자의 중모리 '3분박(♩♩♩)×4'의 형태이고 음계는 依(F)-姑(G)-중(Ab )-남(Bb)-남(C)-黃(eb)의 6음 음계로 구성되어 있다.
2악장은 템포 1 =45∼50, 6/8박자의 총 52마디이며 음형구조와 선율진행을 참고로 하여 보면 크게 A, B, C, D, B'단락으로 나눌 수 있다. 시작은 단순한 선율로 되어 있지만 차츰 canon형식과 되돌이표, 괘의 변화와 함께 리듬이 다양하게 변화되었으며 coda의 형태로 끝을 맺는다.
선율 형태 및 구조에 있어서는 거문고 Ⅰ, Ⅱ에서 각각 동형진행과 동음진행 그리고 반복법 및 반진행 등이 사용되었으며 거문고 Ⅰ, Ⅱ의 관계는 unison 및 화성적인 형태가 많이 나타나고 있다. 리듬은 두 마디를 단위로 볼 때 12/8박자의 중중모리 '3분박(♪♪♪)×4' 구성의 리듬형이 자유롭게 변화되어 나타나고 있으며 음계는 태(F)-고(G)-중(Ab )-남(Bb)-남(C)-무(Db)-黃(eb)의 7음 음계로 구성되어 있다.
3악장은 템포 ♩ =108, 12/8박자의 총 65마디로 다양한 패의 변화와 리듬의 변화를 발견할 수 있으며 이를 참고로 하여 A, 연결구, B, A', 연결구, coda의 여섯 단락으로 구분할 수 있다. 선을 형태 및 구조에 있어서는 역시 거문고 Ⅰ과 거문고Ⅱ에서 각각 동형진행과 동음진행 그리고 반복법 및 반진행 등이 사용되었고 거문고 Ⅰ, Ⅱ의 관계에서는 unison 및 화성적인 형태가 많이 나타나고 있다.
리듬은 12/8박자의 전형적인 자진모리 기본 4박( ♩-♩-♩-♩) 구성이 잘 표현된 리듬형이 나타나고 후반부로 갈수록 한마디 안에서 리듬의 축소와 확대를 이용해 조여주고 맺어주는 리듬형으로 다양하게 변화되었으며 음계는 태(F)-고(G)-중(Ab )-남(Bb)-남(C)-무(Db)-黃(eb )의 7음 음계로 구성되어 있다.
4악장은 템포 ♩=126, 4/4박자의 총 66마디로, 3악장과 같이 다양한 리듬과 괘의 변화를 발견할 수 있다. 이를 참고로 하여 보면 크게 A, B, 연결구, coda의 네 단락으로 나눌 수 있으며 선율 형태 및 구조에 있어서는 거문고 Ⅰ, Ⅱ에서는 각각 앞의 악장들과 마찬가지로 각각 동형진행과 동음 진행 그리고 반복법 및 반진행 등을 사용하고 있다. 거문고 Ⅰ, Ⅱ의 관계에 있어서는 주로 화성적인 형태가 많이 나타나고 unison의 형태도 이루어졌다. 리듬은 4/4박자, 2분박(♪♪)×4' 박의 단모리 장단에 바탕을 두고 다양하게 변화되어 행진곡의 느낌으로 극적 긴장감을 고조시키고 있으며, 음계는 남(C)-황(Eb)-태(F)-고(G)-중(Ab)-남(Bb)의 6음 음계로 구성되어 있다.
이상과 같이 <고구려의 여운>은 두 대의 거문고가 전통적인 국악에서 볼 수 없는 화성적인 형태와 canon, 대위법의 형태를 도입하여 현대적인 기법으로 거문고 중주곡의 지평을 확대시켰을 뿐 아니라 전통 국악 장단에 바탕을 둔 다양한 리듬 형태로 국악 본연의 멋을 강조하여 거문고 창작곡의 표현력을 한 단계 높여 준 곡이라 할 수 있다.;This essay explains the musical structure of Lingering tone of Kogurye, which is composed by Jung Dae-suk. The purpose of analyzing this composition is to discover the composer's typical composition ways from Jung Dae-suk's music which is divided by the melody types and structure, the composed form, and the musical scale and rhythm. This music is the double counterpoint which is played by Kumungo I and II. The first movement's rhythm is 3/4. The tempo has two parts which are ♩=52 and ♩=72, also it has total 36 words in this music. The second movement's tempo is ♩=45~50. The music's rhythm is 6/8, and it has total 52 measures. The third movement's tempo is ♩=108, and it's rhythm is 12/8. It also has 65 measures in this music. The last forth movement's tempo is ♩=126. It's rhythm is 4/4, and it has 66 measures. As the progress of music's tempo and melody structure, the first movement can be two parts which are divided into paragraph A and B.
As you see the melody shapes and structure, playing the Kumungo I and II uses to show the same form of progress, repetition, and opposite-progress. The relationship with Kumungo I and II shows the Canon type or Contrapuntal structure, and Unison including the natural minor scale. The musical scale composed by 6 tones which are 依(F)-姑
(G)-중(Ab)-남(Bb)-남(C)-黃(eb).
Based on music's type structure and melody progress, the second movement can separate into 4 parts which are A, B, C, D, and B'. It starts from simple melody; however, it gradually changes Canon's form repeat mark and Kwae; also, rhythm changes variously. Finally it finishes Coda's form. As you see the melody shapes and structure, same a s the first movement, Kumungo I and I1 shows the melody to progress same form and tone progress, repetition, and opposite-progress. The relationship with Kumungo I and I1 appears the Contrapuntal shapes. The musical scale composed by 7 tones which are 태(F)-姑(G)-중(Ab)-남(B b)-남(C)-무(Db)-黃(eb).
As you see the third movement, we can find out the various Kwae and rhythm's changes, Like this, referred to the Kwae and rhythm's changes, it classified to 6 paragraphs which are A, connection phrase, B, A', connection phrase, and Coda. Kumungo I and II show the melody to progress same form and tone progress, repetition, and opposite-progress; also, the relationship with Kmungo I and II shows the Contrapuntal structure, and Unison including the natural minor scale. The musical scale composed by 7 tones which are 태(F)-姑(G)-중(Ab)-남(B b)-남(C)-무(Db)-黃(eb).
As you see the fourth movement, it also can find out the various rhythm and Kwae's changes same a s the third movement. Based on the fourth movement, it classified to 4 paragraphs which are A, B, connection phrase, and Coda. Before- mentioned of the movements, playing the Kumungo I and II play the melody to progress same form and tone progress, repetition, and opposite-progress; also, the relationship with Kumungo I and II shows the Contrapuntal structure, and Unison types. The musical scale composed by 6 tones which are 남(C)-황(Eb)-태(F)-고(G)-중(Ab)-남(Bb)
As I represented this report, Lingering tone of Kogurye could be a special music by playing the Kumungo I and I1 which is upgraded to create the expression by using unique melody shapes and rhythm to manifest the independent spirit and fearless courage through Kumungo.;본 논문은 정대석 작곡 '여섯 줄을 위한 두 번째 대화' <고구려의 여운>의 음악구조를 분석하고 그 작품 속에 내재된 작곡기법을 파악함으로써 연주 및 감상에 도움이 되고자 하는데 目的을 둔다.
이 곡은 '여섯줄을 위한 두 번째 대화' 라는 副題처럼 거문고 Ⅰ, Ⅱ의 두 악기로 연주되는 중주곡이며 고구려의 기상과 용맹성을 표현하고 있다.
연구방법은 각 악장을 선율형태 및 구조, 리듬, 구성형식, 음계로 구분하여 考察하였으며 그 결과 다음과 같은 結論을 얻었다. 먼저, 1악장은 3/4박자의 총 36마디로 템포는♩=52, ♩=72의 두 부분으로 구성되어 있고 템포와 선을 진행방식에 따라 크게 A단락과 B단락으로 나눌 수 있다.
선율형태 및 구조에 있어서는 거문고 Ⅰ과 거문고Ⅱ에서 각각 동형진행과 반복법, 반진행 등을 사용하였고 거문고 Ⅰ, Ⅱ의 관계에 있어서는 canon형의 구조, 대위법적인 구조, unison 및 화성적인 형태를 보이고 있다.
리듬은 네 마디를 단위로 보면 12/4박자의 중모리 '3분박(♩♩♩)×4'의 형태이고 음계는 依(F)-고(G)-중(Ab )-남(Bb)-남(C)-黃(eb )의 6음 음계로 구성되어 있다.
2악장은 템포 1 =45∼50, 6/8박자의 총 52마디이며 음형구조와 선율진행을 참고로 하여 보면 크게 A, B, C, D, B'단락으로 나눌 수 있다. 시작은 단순한 선율로 되어 있지만 차츰 canon형식과 되돌이표, 괘의 변화와 함께 리듬이 다양하게 변화되었으며 coda의 형태로 끝을 맺는다.
선율 형태 및 구조에 있어서는 거문고 Ⅰ, Ⅱ에서 각각 동형진행과 동음진행 그리고 반복법 및 반진행 등이 사용되었으며 거문고 Ⅰ, Ⅱ의 관계는 unison 및 화성적인 형태가 많이 나타나고 있다. 리듬은 두 마디를 단위로 볼 때 12/8박자의 중중모리 '3분박(♪♪♪)×4' 구성의 리듬형이 자유롭게 변화되어 나타나고 있으며 음계는 태(F)-고(G)-중(Ab )-남(Bb )-남(C)-무(DD )-黃(eb )의 7음 음계로 구성되어 있다.
3악장은 템포 ♩ =108, 12/8박자의 총 65마디로 다양한 패의 변화와 리듬의 변화를 발견할 수 있으며 이를 참고로 하여 A, 연결구, B, A', 연결구, coda의 여섯 단락으로 구분할 수 있다. 선을 형태 및 구조에 있어서는 역시 거문고 Ⅰ과 거문고Ⅱ에서 각각 동형진행과 동음진행 그리고 반복법 및 반진행 등이 사용되었고 거문고 Ⅰ, Ⅱ의 관계에서는 unison 및 화성적인 형태가 많이 나타나고 있다.
리듬은 12/8박자의 전형적인 자진모리 기본 4박( ♩-♩-♩-♩) 구성이 잘 표현된 리듬형이 나타나고 후반부로 갈수록 한마디 안에서 리듬의 축소와 확대를 이용해 조여주고 맺어주는 리듬형으로 다양하게 변화되었으며 음계는 태(F)-고(G)-중(Ab )-남(Bb)-남(C)-무(Db)-黃(eb )의 7음 음계로 구성되어 있다.
4악장은 템포 ♩=126, 4/4박자의 총 66마디로, 3악장과 같이 다양한 리듬과 괘의 변화를 발견할 수 있다. 이를 참고로 하여 보면 크게 A, B, 연결구, coda의 네 단락으로 나눌 수 있으며 선율 형태 및 구조에 있어서는 거문고 Ⅰ, Ⅱ에서는 각각 앞의 악장들과 마찬가지로 각각 동형진행과 동음 진행 그리고 반복법 및 반진행 등을 사용하고 있다. 거문고 Ⅰ, Ⅱ의 관계에 있어서는 주로 화성적인 형태가 많이 나타나고 unison의 형태도 이루어졌다. 리듬은 4/4박자, 2분박(♪♪)×4' 박의 단모리 장단에 바탕을 두고 다양하게 변화되어 행진곡의 느낌으로 극적 긴장감을 고조시키고 있으며, 음계는 남(c)-황(Eb )-태(F)-고(G)-중(Ab )-남(Bb )의 6음 음계로 구성되어 있다.
이상과 같이 <고구려의 여운>은 두 대의 거문고가 전통적인 국악에서 볼 수 없는 화성적인 형태와 canon, 대위법의 형태를 도입하여 현대적인 기법으로 거문고 중주곡의 지평을 확대시켰을 뿐 아니라 전통 국악 장단에 바탕을 둔 다양한 리듬 형태로 국악 본연의 멋을 강조하여 거문고 창작곡의 표현력을 한 단계 높여 준 곡이라 할 수 있다.;This essay explains the musical structure of Lingering tone of Kogurye, which is composed by Jung Dae-suk. The purpose of analyzing this composition is to discover the composer's typical composition ways from Jung Dae-suk's music which is divided by the melody types and structure, the composed form, and the musical scale and rhythm. This music is the double counterpoint which is played by Kumungo I and II. The first movement's rhythm is 3/4. The tempo has two parts which are ♩=52 and ♩=72, also it has total 36 words in this music. The second movement's tempo is ♩=45~50. The music's rhythm is 6/8, and it has total 52 measures. The third movement's tempo is ♩=108, and it's rhythm is 12/8. It also has 65 measures in this music. The last forth movement's tempo is ♩=126. It's rhythm is 4/4, and it has 66 measures. As the progress of music's tempo and melody structure, the first movement can be two parts which are divided into paragraph A and B.
As you see the melody shapes and structure, playing the Kumungo I and II uses to show the same form of progress, repetition, and opposite-progress. The relationship with Kumungo I and II shows the Canon type or Contrapuntal structure, and Unison including the natural minor scale. The musical scale composed by 6 tones which are □(F)-姑
(G)-□(A b )-□(B b )-□(C)-黃(e b ).
Based on music's type structure and melody progress, the second movement can separate into 4 parts which are A, B, C, D, and B'. It starts from simple melody; however, it gradually changes Canon's form repeat mark and Kwae; also, rhythm changes variously. Finally it finishes Coda's form. As you see the melody shapes and structure, same a s the first movement, Kumungo I and I1 shows the melody to progress same form and tone progress, repetition, and opposite-progress. The relationship with Kumungo I and I1 appears the Contrapuntal shapes. The musical scale composed by 7 tones which are □(F)-姑(G)-□(A b )-□(B b )-□(C)-□(D b )-黃(e b ).
As you see the third movement, we can find out the various Kwae and rhythm's changes, Like this, referred to the Kwae and rhythm's changes, it classified to 6 paragraphs which are A, connection phrase, B, A', connection phrase, and Coda. Kumungo I and II show the melody to progress same form and tone progress, repetition, and opposite-progress; also, the relationship with Kmungo I and II shows the Contrapuntal structure, and Unison including the natural minor scale. The musical scale composed by 7 tones which are □(F)-姑(G)-□(A b )-□(B b )-□(C)-□(D b )-黃(e b ).
As you see the fourth movement, it also can find out the various rhythm and Kwae's changes same a s the third movement. Based on the fourth movement, it classified to 4 paragraphs which are A, B, connection phrase, and Coda. Before- mentioned of the movements, playing the Kumungo I and II play the melody to progress same form and tone progress, repetition, and opposite-progress; also, the relationship with Kumungo I and II shows the Contrapuntal structure, and Unison types. The musical scale composed by 6 tones which are □(c)-□(E b )-□(F)-姑(G)-□(A b )-□(B b )
As I represented this report, Lingering tone of Kogurye could be a special music by playing the Kumungo I and I1 which is upgraded to create the expression by using unique melody shapes and rhythm to manifest the independent spirit and fearless courage through Kumungo.
- Fulltext
- Show the fulltext
- Appears in Collections:
- 일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
- Files in This Item:
There are no files associated with this item.
- Export
- RIS (EndNote)
- XLS (Excel)
- XML