View : 610 Download: 0

M. Ravel의 Miroirs에 대한 소고

Title
M. Ravel의 Miroirs에 대한 소고
Other Titles
(A) Study on Miroirs of M.Ravel
Authors
이정화
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
M. RavelMiroirs인상주의음악음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
인상주의는 19세기 후반부터 20세기 초 제1차 세계대전까지에 걸쳐 프랑스에서 일어났다. 이는 낭만주의로부터 현대음악에 이르는 가장 중요한 전환점을 이룬 악파이며 또한 음악적 사조이기도 하다. 이 음악사조는 독일중심의 낭만주의에 대한 반항으로 일어난 것으로서 회화의 인상주의와 문학의 상징주의에서 영향을 받았다. 이 인상주의 음악은 C. Debussy 에 의해 확립되었다고 볼수있는데 그가 이루어 놓은 가장 큰 기법상의 특징은 기능화성의 파괴라고 할수있다. 화성을 색체적으로 다루어 하나의 음향의 단위로 간주하였고 조성과 박자를 의도적으로 회피하여 자유스러움과 유연함을 추구하였다. 감각적, 암시적 선율과 회화적 제목으로 음악의 시각적 효과를 유도하고 표제에서 나타나는 느낌이나 분위기를 형성시키려 했다. M. Ravel(1875-1937)은 Debussy(1862-1918)와 동시대 작곡가로서 서로 영향을 주고 받으며 프랑스 음악의 지위를 부상시켰는데 이 두사람은 심미관에 있어서 서로 다른 관점을 가지고 있었다. Ravel은 Debussy에 비해 고전주의적인 면을 갖추어 형식이 뚜렷하고 선율 또한 선명하고 치밀하다. 그는 고전적 형식에 연상주의 기법을 사용함으로써 독자적인 스타일을 확립하였고 그의 작품도 고전적인 것과 인상주의적인 것으로 분류될수 있다. Miroirs는 Ravel의 인상주의적 특징이 두드러진 작품으로 거울을 동해 반영되는 사물을 단순히 암시적으로 표현하려는 의도로 작곡되었다. 전통적인 Sonata형식과 같은 형태로 이루어져 있으나 흐린 조성과 불협화음, 흩어진 리듬, 단편적인 선율사용등의 기법으로 고전주의와 인상주의 음악을 융합시키면서도 색채적인 음향을 표현한 Ravel특유의 분위기를 보여주는 작품이다.;The Music of Impressionism arose in France extending from the late 19th century to the first world war in the early 20th century. The Impressionism as a musical trend was the most important point which turns from the Romanticism to the Contemporary music. The Music of Impressionism which was influenced by the Impressionism in drawings and the Symbolism in poetry sprang up as a defiance to the Romanticism. The Impressionistic music can be considered to be established by Debussy, whose chief characteristics in the composition - technique would be said the Destruction of functional harmony principle ". He treated the chords as the colors, and he considered them as a unit of sonority. He pursued the freedom and pliability by evading the tonality and the beat intentionally. In particular, Debussy intended to cause visual effects in music by sensual implicit melody and pictorial titles. Ravel was contemporary with Debussy, both of them affected mutually, and exalted the France music. But there was a difference of the esthetic viewpoint between them. Ravel expressed a classic character, for example his works had obvious forms and the elaborate melodies. Ravel established the original style by adding impressionistic techniques to the classical form. Therefore his works are classified into the two groups. Miroirs which exposes Ravel's impressionistic characteristics very well was composed with intent only to insinuate the things reflected on mirror. Miroirs is composed in the form of classical sonata, but has the characteristics like vague tonality, dissonance, and scattered rhythm. In conclusion, Miroirs of Ravel is the work in which classic music and impressionistic music are harmonized perfectly and the color hamony is expressed very well.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE