View : 563 Download: 0

Johannes brahms의 violin sonata op.100, No. 2, a major에 관한 연구

Title
Johannes brahms의 violin sonata op.100, No. 2, a major에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of Johannes Brahms's Violin Sonata op. 100, No. 2
Authors
허동화
Issue Date
1998
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Johannes brahmsviolinviolin sonata op.100, No. 2분석
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Johaness Brahms(1833-1897) was a composer who has his various range of composition, includes other forms such as orchestral music, and choral music, chamber music, instrumental music. He contributed greatly to the mixture of classical form, romantic contour, free rhythm, revolutional harmony, and contrasted tone color. He composed 3 Violin Sonata - op. 78, op. 100, op. 108 - in 1876-1890. This Study aims to analyze his ingenious, unique and variant composing technique, especially melody, through examining various documents and notes, mainly concentrating on the analysis of J. Brahms's Violin Sonata op. 100, no. 2. The general features in his life and music style are examined, followed. by the analysis of op. 100, no. 2. J. Brahms's Violin Sonata op. 100, no. 2 is composed of three movements. The first movement is in Sonata form, the second movement is in three-part form and the last movement is in the rondo form. Each part is composed of relatively uniform length of many parts, and the sequential progression and introductive melody are found in the Violin melody. The basic melody stressed and comprised of three chords contour outline. The Piano part of each movement is harmoniously mixed with Violin contour, or guiding the subsequent progression of Violin. The tune is modulated into the relative tones, and the harmony is based on the traditional 3 and 7 harmonics. The progression of harmony is made in 3, 4 degree relationships. The rhythm is characterized by syncopation and 2:3 hemiola. In development of the main motive is based on the one main motive and it is continued in sequence, modification, and imitations. Pedal point is seen in the left hand part of Piano. The Piano and Violin parts move in contrary direction, foreshadowing and imitating each other. This combination of two parts exhibits the completion of Sonata of solo Violin and the emphasized role of Piano.;J. Brahms(1833-1897)는 교향곡을 포함한 관현악곡, 합창곡, 실내악곡, 기악 음악등 다양한 쟝르에 걸쳐 많은 작품을 남긴 작곡가이다. Brahms는 특히 고전주의의 형식에 낭만주의적인 선율, 자유로운 리듬의 사용, 혁신적인 화성, 대조되는 음향을 절충하여 독자적인 음악 양식을 구축한 작곡가로 1876-1890년사이에 3곡의 Violin Sonata(op. 78, op. 100, op. 108)를 작곡하였다. 본 논문은 Violin Sonata를 대상으로 Brahms만의 독특하고 다양한 작곡 기법들에 관하여 여러 문헌과 악보를 통해 고찰하고, 그의 Violin Sonata 중 op. 100, No. 2를 분석, 연구한 것이다. 이 곡은 3악장으로 구성되었으며 각 악장의 형식은 제1악장이 Sonata 형식, 제2악장은 3부 형식, 제3악장은 Rondo형식으로 되어 있다. 각각의 부분들은 비교적 규칙적인 길이의 여러 부분으로 세분될 수 있으며 Violin 선율은 순차 진행과 도약의 진행이 고루 섞여서 나타나며 원조의 Tonic이 선율 윤곽으로 강조된다. 각 악장의 Piono는 Violin 선율과 부합되어 사용하거나 Violin 음의 진행을 미리 제시하기도 하고 조성은 각 부분에 따라 전통적인 조성 관계인 관계조로의 전조가 일어나며 화성면에서는 전통적인 3화음과 7화음을 중심으로 한 화성적 소재를 택하며 3도, 4도관계의 근음 진행으로 화성이 진행된다. 리듬은 당김음과 붓점 리듬, 2:3의 교차 리듬이 특징적이고 주제적 동기의 전개에 있어서 하나의 주제적 동기를 계속 변형, 발전시키며 동형진행, 변형, 모방, 성부교차등으로 지속되는 경우가 많고 특히 Piano의 하성부는 지속음이 많이 나타난다. Piano는 Violin와 반진행을 하거나 서로 모방, 예시하는 등의 유기적인 결합을 하여 각 악기가 가진 음향의 대비와 동시에 독주 악기로서의 Violin과 역할이 증가된 Piano가 조화를 이루는 이중주 Sonata의 완성된 모습을 제시하며 대조되는 악상을 교대로 사용한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE