View : 553 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김은희-
dc.creator김은희-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:02Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:02Z-
dc.date.issued1996-
dc.identifier.otherOAK-000000022200-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/180599-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000022200-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 아버지의 양육 태도와 유아의 창의성간의 관계를 살펴보고, 유아의 창의성이 아버지의 교육 수준 및 직업과 어떠한 관련이 있으며 각 변인들간의 상호관계는 어떠한 가를 살펴보는 것이다. 이와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 본 연구에서의 창의성 하위 요인은 유창성과 독창성의 두 요인으로 설정하였으며 각 연구 문제마다 창의성 하위 요인을 검증할 것이다. 1. 아버지의 양육 태도에 따른 유아의 창의성은 차이가 있는가? 2. 아버지의 교육 수준에 따른 유아의 창의성은 차이가 있는가? 3. 아버지의 직업에 따른 유아의 창의성은 차이가 있는가? 4. 유아의 창의성에 영향을 미치는 변인들간의 관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울에 위치한 사립 유치원 두 곳과 인천에 소재한 사립유치원 한 곳에 다니고 있는 만 5세 유아(남아 101명, 여아 96명) 197명과 그들의 아버지 197명으로 총 394명이었다. 연구 도구는 독립 변수인 아버지의 양육 태도를 측정하기 위해서 Schaefer의 MBRI (Maternal Behavior Research Instrument)를 수정ㆍ보완하여 아버지의 양육태도를 측정하는 도구로 사용한 황선명(1994)의 아버지 양육태도 질문지를 사용하였으며 종속 변수인 유아의 창의성을 측정하기 위해서 조성연(1985; 1988)이 사용한 바 있는 Torrance의 창의적 사고력 검사의 도형검사(TTCT-Figural)를 사용하였다. 수집된 자료의 분석을 위해서는 평균, 표준편차, 빈도, 백분율, 일원분산분석(one-way ANOVA), Scheffe'의 사후검정, 그리고 상관계수(Correlation)를 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 아버지의 양육태도에 따라 유아의 창의성은 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 아버지의 양육태도가 애정-자율적인 양육태도일 때 유아의 창의성이 가장 높은 것으로 나타났다. 반면에 아버지의 양육태도가 거부-통제적인 경우 유아의 창의성은 가장 낮은 것으로 나타났다. 2. 아버지의 교육 수준에 따라 유아의 창의성은 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 아버지의 교육 수준이 높을수록 유아의 창의성은 높은 것으로 나타났다. 아버지의 교육 수준이 대학원 졸업 이상인 경우 유아의 창의성이 가장 높은 것으로 나타났다. 반면에 아버지의 교육 수준이 중학교 졸업 이하인 경우 유아의 창의성은 가장 낮은 것으로 나타났다. 3. 아버지의 직업에 따라 유아의 창의성은 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 아버지가 전문 ㆍ관리직에 종사할수록 유아의 창의성은 높은 것으로 나타났다. 아버지의 직업이 전문직일 때 유아의 창의성이 가장 높은 것으로 나타났다. 반면에 아버지가 숙련직에 종사하는 경우 유아의 창의성은 가장 낮게 나타났다. 4. 유아의 창의성에 영향을 미치는 아버지와 관련된 변인들간의 상관관계를 살펴본 결과 가장 높은 상관을 보인 변인은 아버지의 교육 수준과 직업으로 유의 수준 .001에서 .63의 높은 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 아버지의 양육태도, 아버지의 교육 수준, 직업은 -.59, .49, .37로 유아의 창의성과 높은 상관을 보였다.;The purpose of this study is to find out the relationship between the paternal child-rearing attitude and children's creativity, and to examine how children's creativity is influenced by the paternal educational level, paternal job. For the above purpose, the following research questions were considered in this study : 1. How is children's creativity influenced by paternal child-rearing attitude ? 2. How is the children's creativity influenced by paternal educational level ? 3. How is the children's creativity influenced by paternal job ? 4. Do the factors concerning father have any correlation ? The object of present study were 197 kindergartners(101 boys and 96 girls of 5 years old) from two kindergarten in Seoul and one from Inchon, and their respective fathers were considered in this study. The tools used in this study were a modified version of Schaefer's MBRI (Maternal Behavior Research Instrument) by Hwang sun-myung, and Figural tests of the Torrence Tests of Creative Thinking(TTCT). The former was adapted for the evaluation of the paternal child-rearing attitude, and the later was used as the tool of assessing children's creativity. The following parameters and methods were considered in the data analysis : frequency, percentage, mean, standard deviation, one-way ANOVA, post-hoc comparision analysis and correlation. The results of present study are summarized as follows : 1. There was a significant influence of paternal child-rearing attitude in the children's creativity. Children whose fathers had affectionate-liberal attitude on child-rearing tended to have higher creativity, While whose fathers had a rejective-regulative attitude in child-rearing appeared to have lower creativity than others. 2. Children's creativity was significantly related with paternal education level. Children whose fathers had graduate school diploma tended to have higher creativity, While whose fathers had only the middle school diploma tended to have lower creativity. It showed that children whose fathers had high education level appeared to have higher creativity than children whose fathers had lower education level. 3. The influence of paternal occupation on children's creativity had a significant relationship. When paternal job tended to be more professional, children's creativity appeared to be more high. 4. The factors concerning father turned out to be positive correlation. Particularly, there was higher correlation between paternal education level and paternal job than other factors. Children's creativity was related with the factors concerning father (paternal child-rearing attitude, father's education, father's job).-
dc.description.tableofcontents목차 Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 부모의 양육태도 및 아버지의 교육 수준과 직업 = 6 B. 창의성 = 25 C. 관련 연구 = 37 Ⅲ. 연구 방법 = 46 A. 연구 대상 = 46 B. 연구 도구 = 48 C. 연구 절차 = 53 D. 자료 분석 = 55 Ⅳ. 결과 및 해석 = 57 A. 아버지의 양육태도와 유아의 창의성과의 관계 = 57 B. 아버지의 교육 수준과 유아의 창의성과의 관계 = 60 C. 아버지의 직업과 유아의 창의성과의 관계 = 64 D. 유아의 창의성에 영향을 주는 변인들간의 관계 = 68 Ⅴ. 논의 및 결론 = 70 A. 논의 = 70 B. 결론 = 74 참고문헌 = 76 부록 = 89 ABSTRACT = 109-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3381735 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject아버지 변인-
dc.subject유아-
dc.subject창의성-
dc.title아버지 변인이 유아의 창의성에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Influence of Children's Creativity by Paternal Child-rearing Attitude-
dc.format.pagev, 111p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 유아교육학과-
dc.date.awarded1997. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE