View : 597 Download: 0

L.V. Beethoven, R. Schumann, M. Ravel에 대한 소고

Title
L.V. Beethoven, R. Schumann, M. Ravel에 대한 소고
Other Titles
(A) Study on L.V. Beethoven, R. Schumann, and M. Ravel : Centering on author's graduate recital
Authors
배현
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
L.V. BeethovenR. SchumannM. Ravel
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회(1988년 9월 28일)의 연주 곡목인 L.v.Beethoven의 Sonate op.110, R. Schumann의 Fantasiestu¨cke op.12, 그리고 M.Ravel의 에 대한 연구로써 각 작품의 배경에 대해 간단히 알아 보았고 또한 각 작품의 구조와 특징적 요소를 중심으로 분석한 것이다. L.v.Beethoven의 후기 소나타인 op.11O은 3악장 구성으로 전형적인 고전수법에서 벗어나고 있다. 1악장은 소나타 형식이지만 발전부가 제시부나 재현부에 비해 훨씬 짧으며 이명동음적 전조, 반음계적 전조, 등 고전 소나타에서 발견할 수 없는 면을 보여주고 있다. 2악장은 Scherzo인데, 3/4박자 대신 2/4박0자를 사용하여 형식적으로 자유로와졌다. 3악장은 서주를 포함한 2부분형식으로 Recitative, Arioso, Fugue를 사용하여 악장구성에 변화를 주었다. 또한, 다양한 리듬과 함께 대위법적 기법을 사용하였다. R.Schumann의 Fantasiestu¨cke op.12는 슈만의 성격적 소품의 하나로써, 전부 8곡으로 이루어져 있는데 각 곡에는 시적인 제목이 붙여져 있으며 각기 독립된 곡을 한 표제로 묶은 것이다. 형식은 대부분 2부분, 3부분형식이며 예외적으로 2째곡은 론도형식, 4째곡은 소나타 론도형식이다. 주제선율은 4마디 단위로 구성되었는데 이것은 발전한다기 보다는 반복되는 경향이다. 리듬은 붓점리듬·당김음·교차리듬이 많이 사용되었다. M.Ravel의 은 라벨의 마지막 피아노곡으로 Prelude, Fugue, Forlane, Rigaudon, Menuet, Toccata 의 6곡으로 이루어졌다. 이 작품은 전쟁에서 죽은 전우들에게 바쳐졌으며 각 제목에서 볼 수 있듯이 Couperin이 활약하던 시기인 18세기에 유행하던 춤곡형식을 빌어 작곡되었다. 우선 이 곡은 과거의 도입부의 역할만을 하던 Prelude와 Fugue가 독립된 악장으로 사용되었으면 과거에 즐겨 쓰이던 Forlane, Rigaudon과 같은 경쾌한 춤곡이 악장속에 삽입되었다. 형식에 있어서 대부분의 Prelude가 2부분, 3부분인 것과 다르게 라벨은 Prelude에 소나타 형식을 사용하여 제시부, 발전부, 재현부를 갖는다. 또한 Toccata는 6곡 중 유일하게 현대적 감각에 의한 자유형식으로 작곡되었다. 이와같이 라벨은 곡 전반에 걸쳐서, 규정된 전통적 형식과, 9화음, 11화음, 13화음, 그리고 반음계적 진행, 페달음 등의 인상주의 기법을 잘 조화시켰다.;This paper was designed to analyze Beethoven's sonate op.110, Schumann's Fantasiestu¨cke op.12 Ravel's with special. reference to the structure and characteristic element of the works. Beethoven's the later sonate, op.110 in A^(♭) Major, is composed of three movements, which was diviated from the typieal classical style. The first movement is the Sonata Allegro form, its development is shorter than exposition an recapitulation and it shows enharmonic and modulation and quasi-romantic chromatic modulation, etc. The second movement is a folksong use a 2/4 meter instead of 3/4. The second movement is the binary form which contains introduction. It expands the movement structure freely, by rising Recitative, Arioso, and Fugue and also employs counterpoint. Such bold harmonies and varied rhythms can not be found in other Beethoven's other works. chumann's Fantasiestu¨cke op.12 is the one of his characteristic musical skeches. It consists of eight movements and gives a poetical title, which hind each seperate pieces to one title. Each piece of his work has binary or ternary form, but there are some exceptions: No.2 is seven part rondo form and No.4 is sonata-rondo form, The themes are motivic, but the phrases are mainly composed of four measures. There are many repeated phrases, The patterns of dotted rhythm, syncopation and cross rhythm are shown abundantly in these pieces. Ravel's is the last piano solo work. This suit consists of six movement which are Prelude, Fugue, Forlane, Rigaudon, Menuet and Toccata. As to the revival of Baroque music, Ravel took the musical materials from the Baroque dance forms which had prevailed in Baroque, and inserted Forlane an Rigaudon which are rarely use these days into this work. Ravel has developed each pieces except Toccata, as a strict form. Prelude is the sonata form, Fugue is the exposition and development form, Forlane is the rondo form, and Rigaudon and Menuet is a three-part song form. But Toccata is the free form which is the current Toccata in the twentieth century. As to technique of impression, Ravel used dissonance like the nineth, eleventh and thirteenth chords. Sometimes he used the chromatic scale modes in thema.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE