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한국 여성 신학의 방법론 모색 연구

Title
한국 여성 신학의 방법론 모색 연구
Other Titles
(The) Study of Korean Feminist Theology Methodology
Authors
朴廷海
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
한국신학여성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 한국 여성 신학의 가능성을 제시하는 기초 작업의 일환이다. 즉 한국 여성의 문제 상황에서 신학의 의미를 밝혀 보려는 것이다. 제1장은 이 논문의 신학적 전제가 된다. 그러므로 논자의 신학적 입장이 되는 논자의 경험적 차원을 세가지 측면에서 밝힌다. 1. 남성지배 구조속에서 소외 당하는 여성의 문제 상황, 2. 한국의 산업화, 도시화 과정에서 부당하게 대우받는 한국 민중의 문제 상황(한국인으로서의 문제 상황) 3. 한국 여성으로서의 문제 상황 제2장은 여성의 문제 상황을 밝히는 서구 여성 신학자인 Rosemary R. Ruether의 여성 신학 방법론을 다룬다. Ruether는 여성의 경험(억압적인 경험)이 이원론적 가치체계에 의한 성 차별적 이데올로기임을 밝히고 이 여성의 경험을 기초로 하여 하느님과 인간의 관계를 회복시키는 신학의 재구성을 시도한다. 제3장에서는 한국의 문제 상황을 밝히는 서남동의 민중 신학 방법론을 다룬다. 서남동은 한국의 산업화, 도시화 과정에서 부당하게 대우받는 민중의 억압적 경험을 밝히고 이들의 해방 사건을 하느님의 해방 사건과 합류시킨다. 제4장에서는 제2장과 제3장에서 다룬 Ruether의 여성 신학 방법론과 서남동의 민중 신학 방법론을 다룬다. 그리하여 한국 여성의 문제 상황에 제공한 이들의 가능성을 살펴보고, 동시에 한국 여성은 이들과 다른 어떠한 가능성을 갖고 있는지 제시한다. 결론적으로 여성 신학은 의식의 억압을 밝혀주고 성 차별 이데올로기의 왜곡성을 밝혀주었으며, 민중 신학은 가난한 민중인 한국의 가난한 여성의 힘을 밝혀주었으나, 한국 여성 신학은 이 둘의 문제를 포함하는 동시에 Ruether 여성 신학의 의식적 차원에서 간과된 여성 현실구조 속의 여성의 힘과 민중 신학에서 간과된 가난한 현실 속에서의 성 차별적 의식에 의한 여성의 열등 구조를 밝히고 이에 의한 신학적 근거를 제시한다.;This study is a basic work which suggests the possibility of Korean Feminist Theology. That is to say, it is to make clear the meaning of Theology under Korean Women problem situations. As chapter Ⅰ is a theological supposition of this study, I would like to make clarify my theological experience in the three sides. 1. Women problem situations in the men ruling structure which alianates the women 2. Korean Minjung's problem situations which were treated unjustly in the process of industrialization and urbanization 3. Problem situations as Korean women. Chapter Ⅱ deals with western Feminist theology methodology of Rosemary R. Ruether who is one of the western feminist theologians. Ruether clarifies that women experiences result of the sexual discrimination ideology by dual value system. And she tries to reconstructure the theology which recovers the relationship between God and human being. Chapter Ⅲ deals with Suh, Nam Dong's Minjung Theology methodology which clarifies the Korean problem situations. Suh, Nam Dong Clarifies experiences of Minjung which were treated unjustly in the process of industrialization and urbanization. And he lets the Minjung's liberal accidents join in the God's liberal accidents. Chapter Ⅳ compares Suh, Nam Dong's Minjung Theology methodology with Ruether's Feminist Theology methodology in the light of Korean women problem situations. In conclusion, Ruether's Feminist theology clarifies the oppression of consciousness and the distortion of sexual discrimination ideology. Suh, Nam Dong's Minjung Theology chrifies the power of the poor Korean women. But Korean women includes this two problems. Therefore, Korean Feminist Theology Suggests the new possibility.
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