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지표기호(indexical sign)의 시각표현 연구

Title
지표기호(indexical sign)의 시각표현 연구
Other Titles
(A) Study of Visual Expressions in Indexical Signs
Authors
장은영
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 정보디자인과
Keywords
지표기호indexical sign시각표현
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현대에 나타나는 디자인들은 모더니즘 시대의 디자인과는 달리 난해하고 복잡하여 명확하게 정의하기가 어렵다. 그러므로 그것이 의미하는 내용이 무엇인지에 대하여 관심이 집중되게 되었다. 이것은 디자인의 가치가 외연(denotation)보다는 내포(connotation)의 해석으로 변화되었다는 것을 의미하며 이에 대한 해석과 표현, 방법 등도 그 시대의 가치에 맞게 변화가 요구된다. 어느 시대나 디자인은 전체 문화현상 내에서의 다양한 연관성에 의해 표현된 것들이다. 단순히 물질적이고 기능적이라고만 보아왔던 디자인은 이제 인간 문화에 영향을 주고, 변화하는 문화 속에서 새로운 기호를 창출 해내는 매개체로 해석되어야 하며 조형 형태와 그 의미가 문화와의 관계로서 이해되어져야 하는 것이다. 수없이 쏟아지는 정보들의 다양화, 전문화, 산업사회의 기계화가 후기 산업사회의 소프트화로 이행되어 기초과정의 외형적인 변화들로부터 원활한 커뮤니케이션의 이해를 위해서는 비평적이면서도 분석적인 연구가 요구되어지므로 언어와 관련하여 인간 커뮤니케이션에 대한 논리와 분석의 과정을 기호체계로 설명함으로써 의미를 밝히고자 한 기호학을 시각언어에 적용하는 것의 필요성과 중요성이 이에 있다고 하겠다. 본 연구에서는 비언어 기호인 시각언에 이해의 논리를 위해 디자인을 하나의 기호로 보고, 현대 디자인에 나타나는 기호적 특성을 파악하기 위해 기호학자들의 기호와 기호학에 대한 정의, 기호의 유형과 특성, 커뮤니케이션 이론을 시각언어에 적용하여 의미해석의 과정을 살펴보고자 하였다. 또한 포스트 모던 시대라 일컫는 현대에 있어서 다원주의와 해체주의의 양상으로 나타나는 특성과 기호유형 중에 지표기호(indexical sign)의 특성이 일맥상통함을 밝힘으로써 디자이너들이 디자인을 할 때 주어져 있는 시대의 사회·문화 전반에 대한 이해와 분석적이며 비평적 사고에 의한 적절한 표현을 함으로써 시각언어가 가지고 있는 커뮤니케이션의 효율성을 살리는데 주력해야 함을 강조하고자 하였다. 이상과 같은 연구를 토대로 표현 작품은 항공사를 클라이언트로 설정하여 취항하는 장소에 대한 광고 포스터를 제작하였다. 기호가 가지는 본래의 상징성이라는 측면에서 가능한 소재의 설정을 최소화하고 단순한 형태의 색상대비를 사용함으로써 표현의 기술적인 부분보다는 표현하고자 하는 대상과 메세지의 연상, 기호의 기호화에 중점을 두고자 하였으며 형태의 추상적 표현을 통해 실재를 그대로 재현하지 않고 조형의 기초를 지각적 재현으로 전환해 보고자 하엿다. 이는 감정이나 상상력에서 이탈하여 형태를 기하학적으로 이해하지만 그 속에서도 개성적이고 주관적인 상상력이 잠재해 있음을 보임으로 지표기호의 특성을 나타내고자 한 것이다. 시각언어가 가지는 효율성 - 적응범위의 보편성, 전달 속도, 전달의 양 - 의 측면에서도 지표기호는 기호의 유형들 중에저 가장 흥미로운 동기를 유발하여 대중의 주의를 그 대상에 기울이게 하며 의미해석의 과정에서 가장 개념적이고 심리적인 인지작용을 유발하는 기호로서 현대의 상황에 적합한 표현이라고 여겨진다. 본 연구를 통하여 현대의 정보 커뮤니케이션 사회라는 상황 속에서 디자인이 적극적으로 의미를 생산해내는 작업임과 동시에 디자이너가 해석자로서도 중요하며 주체적인 구성인으로서의 역할을 바로 보고자 하였다.;Unlike those of the days of Modernism, contemporary designs are complex and difficult to understand and define in exact terms. Thus, attention is centered around what they mean. This implies that the value of a design has shifted its interpretation from denotation to connotation and any interpretation, expression and method with regard to it need to change in keeping with the values of the times. Designs at any given period are expressions by a variety of interconnectedness in the whole cultural phenomena. Though designs have been seen to be simply materialistic and functional, they are now to be regarded as a medium affecting human culture and creating new signs in a changing culture. And their forms and meaning should be understood in connection with culture. As the diversification and specialization of data which are coming in tremendous amounts, together with the mechanization of the industrial society, are now giving way to the soft-side of the post industrial society, there is a need for a critical and analytical study for the understanding of smooth communications from external changes in the basic process. The necessity and importance of applying the study of signs to visual language lies in this, since in its search for meaning the study of signs is trying to explain the logic and the process of analysis about human communications in relation to language. For the sake of the logic of understanding visual language which is non-language signs, this study regards designs as a sign and attempts to look into the logical process of the interpretation of meaning by applying to visual language the definition of signs and of the study of signs by scholars and the types and characteristics of signs and a theory of communications in order to comprehend the characteristics of signs in contemporary designs. Furthermore, in the present which is commonly referred to as the post-modem period, these characteristics in the form of pluralism and entropy are shown to be connected by a common thread, thus emphasizing the fact that while designers work they should make proper expressions through the understanding of the whole social and cultural aspects of the given society and a critical and analytical way of thinking to promote the effectiveness of communications which visual language possesses. Even on the side of the effectiveness which visual language has - the universality of its application range, the speed and amount of its transmission - indexical signs, among all types of signs, cause the most stimulating motivation and direct people's attention to the object and lead to the most conceptual and psychological perception in the process of the interpretation of meaning and thus are regarded as expressions befitting the present situation. Based on such study, an advertizing poster has been produced for the promotion of an airline as one of our clients showing its service areas. Considering the original symbolism of signs, the choice of possible materials has been kept to a minimum and simple forms and color contrast have been used to emphasize the expressing object and the remaining of the message and the symbolization of signs rather than the technical aspects of its expression and try to transform the modelling basis into a visual realization through the abstract expression of its forms rather than to show the reality as it is. This is designed to show the individual and subjective imagination still inherent inside so as to express the characteristics of indexical signs though the forms are understood geometrically. This paper attempts to show through such research that in today's info-communications society designing is an aggressive activity in the process of creating meanings and the role of designers as interpreters is all important and that of them as leading members has been straightened out.
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