View : 413 Download: 0

가야금 산조 단모리 악장의 음악적 특징

Title
가야금 산조 단모리 악장의 음악적 특징
Other Titles
Musical Characteristics of Danmori Movement in Kayagu˘m Sanjo
Authors
조영정
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
가야금산조단모리악장
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This theory is framed and researched questionaire correlative with Christian faith, which is about experience and actual. condition of intercourse with other sex between Christian students and ethnic students, value view of sex senses, then it is studied man and woman comparison of each group and companison between both groups and it is purposed that it is researched whether it is correlation between Christian faith of Christian students and sex senses, and it is examined intercourse with other sex of students in church and what is subject of sex education, and is presented its direction . For this purpose, in this theory is used questionaire about experience existence of intercourse with other sex and actual condition, or faith actual condition of Christian students, then it was researched as object of man and woman sophomore at sixth high school in seoul city. (boys' school: 3, girls' school: 3) So first, as intercourse with other SEX, it was researched. into experience existence and actual condition, motive of intercourse, whether they relate to other sex or not, whether they need intercourse with other sex, whether they feel attraction to other sex or not, depth existence of intercourse with other sex. Second, as sex senses, it was researched whether they understand sex education or not, and whether they think about free sex experience or not, whether they feel how to sex conduct or not, thinking on man and woman spend their time only two in all night, and purity existence of man and woman, why they must keep their purity, and why they have nothing to keep with their purity, whether they identify marriage with love or not. Third, as faith actual condition of Christian student, it was researched whether they confess Christian faith or not, whether evangelist teaches the Bible to students of not, whether they have been to learn about sex moral of Christian or not, and in point of view of the Bible, whether sex education is need or not, and concerned degree about Scripture study of students, then it was inquired whether intercourse with other sex of students and sex education is correlate with faith or not, and it was examined into educational subject of it. Therefore, result of study process is as follows. First, as Christian students have experience of intercourse with other sex more than ethnic students and open-hearted, leaders of church must educate to be accomplish personality of human relation between right other sex with concern about intercourse with other sex of students. Second, both groups were lacked understanding of sex education, and girls' students were lacked more than boys' students. And as both groups are open-hearted, in order to establish right value view of sex, sex education must be accomplished necessarily On the other, as faith of Christian student and correlaltion of sex senses is low, education of church must make effort to education of human relation of students. Third, as education of church, absence of faith education and concern of faith education of students is low, they must overcome it, and as necessity of Christian sex education was presented highly, leaders of church must recognize importance of sex education which is based on Christian faith, and will be educated densely.;본 논문은 기독교 학생과 비 기독교 학생간의 이성교제의 경험 유무와 실태, 성의식에 관한 가치관을 기독교 신앙과 상관성이 있는 질문지를 작성하고 조사하여 각 집단의 남녀별 비교, 두 집단간을 비교 연구하고, 기독교 학생들의 기독교 신앙과 성의식에 상관성이 있는지 조사하여 교회에서의 학생들의 이성교제와 성교육의 과제가 무엇인지 규명하고 지도방향을 제시하는데 그 목적이 있다. 이 목적을 위하여 본 논문에서는 이성교제 경험 유무와 실태, 성의식에 관하여, 또는 기독교 학생들의 신앙실태에 관한 질문지를 사용하여 서울 시내 6개(남학교: 3개교, 여학교: 3개교) 고등학교 남녀 2학년을 대상으로 하여 조사 연구 하였다. 그리하여, 첫째, 이성교제에 있어서 경험유무와 실태, 교제하게 된 계기, 이성교제의 필요여부, 이성과 관계여부, 이성에게 느끼는 매력여부, 이성교제의 깊이 여부에 대해서 조사 하였고, 둘째로, 성의식에 관하여는 성교육을 이해하는 여부와 혼전성경험에 대한 생각여부, 성행위에 대하여 어떻게 느끼는지 여부, 남녀가 단 둘이 함께 밤을 세우는 것에 관한 것과, 남녀 순결 여부 및 순결을 지켜야 하는 이유, 또는 순결을 지킬 필요없는 이유, 결혼과 연애의 동일시 여부에 대하여 조사하고 기독교 학생과 비 기독교 학생간의 차이를 조사 하였다. 셋째로, 기독교 학생들의 신앙실태에 관하여는 기독교 신앙고백 여부와 지도 전도사가 성경을 가르치는지 여부, 기독교의 성윤리에 대하여 교회에서 배운적이 있는지 여부와 성경적 입장에서 성교육이 필요한 것인지 여부 및 학생들의 성경공부에 대한 관심 정도를 조사하여 교회안에서 학생들의 이성교제와 성교육이 신앙과 상관성이 있는가 알아보고 이것에 대한 교육적 과제가 무엇인가 규명해 보았다. 이와같은 연구과정을 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 기독교 학생이 비 기독교 학생보다 이성교제 경험이 더 많았고 개방적이어서 교회 지도자들은 학생들의 이성교제에 대하여 관심을 가지고 올바른 이성간의 인격적 인간관계가 이루어지도록 돕는 교육을 하여야 한다. 둘째, 두 집단 모두 성교육에 대한 이해가 부족하며 남학생보다 여학생이 더 부족했다. 그리고 성에 대하여 두 집단 모두 개방적이므로 성에 관한 바른 가치관 확립을 위하여 성교육이 필수적으로 이루어져야 한다. 한편, 기독교 학생의 신앙과 성의식간의 상관성이 낮으므로 교회교육은 학생들의 인간관계교육에 힘써야 한다. 셋째, 교회교육에 있어서 신앙교육의 부재와 학생들의 신앙교육의 관심도가 낮음으로 이것을 극복해야 하며 기독교적 성교육의 필요성이 높게 나타나므로 교회의 지도자들은 기독교 신앙에 입각한 성교육의 중요성을 인식하고 밀도(密度)있는 교육을 해야 할 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE