View : 664 Download: 0

음성정보서비스의 이용과 충족에 관한 연구

Title
음성정보서비스의 이용과 충족에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Uses and Gratifications of Audio Response Service (ARS)
Authors
최현수
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 신문방송학과
Keywords
음성정보서비스이용충족고등학교 학생
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
정보사회에 있어서 발전된 정보통신기술은 뉴미디어를 탄생시켰으며, 방송과 통신의 융합이라는 현상을 가져왔다. 그 결과 방송과 통신의 유사서비스가 등장하기에 이르렀다. 방송영역에서 제공되고 있는 통신유사서비스로는 유료방송, 쌍방향 TV 등이 있으며 통신영역에서 제공되고 있는 방송유사서비스로는 팩시밀리 방송, 주문형 비디오(VOD), 음성정보서비스 등이 있다. 고도의 커뮤니케이션 테크놀로지의 발전은 개인과 개인간의 단순한 커뮤니케이션 수단으로만 인식되었던 전화를 이용하여 각종 정보통신 서비스를 가능하게 하였다. 그 중의 한가지가 전화를 이용한 정보제공 서비스인 '음성정보서비스'이다. 본 연구는 청소년들의 음성정보서비스 이용에 관하여 전반적인 이용행태와 이용동기 및 이용충족에 관해서 고찰해 보았다. 본 논문의 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 청소년들의 음성정보서비스 이용행태는 어떠한가? 2. 청소년들이 음성정보서비스를 이용하게 되는 동기는 무엇인가? 3. 청소년들이 음성정보서비스를 이용함으로써 얻는 충족은 무엇인가? 4. 청소년들은 음성정보서비스 이용의 부정적 영향력에 대해서 어떻게 인식하고 있는가? 5. 청소년들의 음성정보서비스 이용행태, 이용동기, 이용충족 및 부정적 영향력에 있어서 성별에 따른 차이는 나타나는가? 본 연구의 조사대상은 서울시내 2개 고등학교의 2학년 학생들로 총280명이었다. 조사도구인 질문지는 음성정보서비스의 인지에 관련된 일반적 사항에 대한 항목과 이용동기 및 이용충족에 관한 항목, 이용 후 부정적 영향력에 대한 항목, 조사대상자의 개인적 특성에 관한 항목 등 6개 항목에 걸쳐서 총 62게의 질문으로 구성되었다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 음성정보서비스는 주로 혼자서 자신의 집에서 저녁시간과 심야시간대에 이용하고 있는 것으로 나타났다. 서비스 이용에 대한 부모의 관여도는 미약했으며, 주이용 서비스 종류는 노래방, 퀴즈와 같은 오락성부문의 정보에 치중되어 있었다. 둘째, 요인분석 결과 음성정보서비스의 이용동기는 정보추구적 동기·오락 추구적 동기 등으로 분류되었다. 이용충족으로는 정보적 충족·부정적 충족·오락적 충족의 요인이 나타났다. 세째, 서비스 이용시간대에 있어서 남학생이 여학생보다 오후 8시 이후의 심야시간대에 더 많이 이용하고 있었다. 이용빈도나 이용장소, 이용소요시간에 있어서는 성별에 따른 차이가 없었다. 네째, 서비스 내용에 대한 흥미도나 또래집단에 대한 동조성 차원에서의 이용동기면은 여학생이 남학생보다 더 높았다. 정보적 차원에서의 이용동기는 남학생이 여학생보다 더 높았다. 다섯째, 이용충족면에서는 정보적 차원에서는 남학생이 여학생보다 더 긍정적인 반응을 보였고, 부정적 영향력에 있어서, 정보내용의 불건전성에 대한 인식도는 남학생이 여학생보다 더 높았다.;In information society, the development of telecommunication technology has resulted in the proliferation of new media and a convergence of broadcasting and telecommunications. As a result, a new service having both the broadcasting and telecommunication aspects have come into existence. Highly advanced telecommunications technology enables us to use many kinds of information telecommunication service by telephones, which were perceived only as a means of personal communication in the past. Audio Response Service(ARS) is one of the information services which we can use through telephones. This study examines the pattern of its utilization, motives behinds its use and teenagers' gratifications in the use of ARS. This study examines the following questions. 1. What is the pattern of teenagers' use of ARS? 2. What is the motivation for teenagers' use of ARS? 3. What kinds of gratifications do teenagers get by using ARS? 4. How do teenagers perceive of the negative effects of ARS use? 5. Are there any significant differences between sexes in the pattern, motivations, gratifications and negative effects in ARS use? The sample of this research consists of sophomore students from two high schools in Seoul. The questionaire was divided into 6 parts and had 62 questions. It included general questions related to the recognition of ARS, motivations and gratifications in ARS use, the negative effects of ARS use and personal traits. The results of this study can be summarized as follows. 1. Students had a tendency to use ARS in the evening or at late night when they were at home alone. Most parents did not notice the use of ARS or they were not concerned with it. 2. Factor analysis shows that motivations in ARS use were to get information and entertainment. The results also show that there were three kinds of gratifications, namely information, entertainment, and negative gratifications. 3. In terms of time, male students used ARS later at night(after 8 pm) than female students. There was no difference between sexes in frequency, place and time spent for ARS use. Female students had a relatively higher interest in service contents and tended to emulate their peers in the use of ARS. In obtaining information, male students showed stronger motivation than female students. In terms of gratifications, male students showed more positive attitude toward information gathering through ARS. They were also more keenly aware of the negative aspect of information provided.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 언론홍보영상학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE