View : 2033 Download: 0

유치원 교사의 직무스트레스와 대처방법

Title
유치원 교사의 직무스트레스와 대처방법
Other Titles
Occupation Stress of Kindergarten Teachers and the Methods to Coping the Stress
Authors
장미아
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
유치원교사직무스트레스대처방법
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유치원 교사의 직무스트레스 정도와 대처방법을 살펴보고 교사의 개인적 특성과 근무여건에 따라 어떻게 다른지를 규명하는 것이다. 이와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 유치원 교사의 직무스트레스 정도는 어떠한가? 2. 유치원 교사의 스트레스 대처방법은 어떠한가? 3. 변인에 따라 유치원 교사의 직무스트레스와 대처방법에 차이가 있는가? 3-1. 교사의 개인적 특성(연령, 학력, 경력, 결혼여부)에 따른 직무스트레스 정도와 대처방법에 차이가 있는가? 3-2. 근무여건(전체학급수, 담당학급, 담당원아수, 보조교사 유무)에 따른 직무스트레스 정도와 대처방법에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시에 소제한 사립유치원 82개의 유치원 교사 226명이다. 직무스트레스 검사도구는 Clark(1980)이 재발하고 D'Arienzo 등(1981)이 수정한 교사의 직무스트레스 요인 질문지(Modified Teacher Occupational Stress Factor Questionnaire)를 김지현(1994)이 유치원 교사에게 맞게 수정한 것을 사용하였고, 스트레스 대처방법 검사도구는 Feiter & Tokar(1981)가 개발한 것을 사용하였다. 연구방법은 질문지조사법이었고 수집된 자료는 평균(M), 표준편차(SD), t-검증, F-검증, Scheffe검증에 의해 분석되었다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 유치원 교사의 직무스트레스는 요인별로 보았을 때 업무관련 요인에서 가장 높았고 원아들과의 활동요인, 행정적 지원요인, 경제적 안정요인, 대인관련 요인, 개인관련 요인 순으로 나타났다. 내용면에서 볼때는 보조교사의 부족으로 오는 스트레스가 가장 높았고 보수에 대한 불만족, 행정적 지원의 부족 순이었다. 2. 유치원 교사의 스트레스 대처 방법을 요인별로 보았을 때는 직접적 대처가 가장 많았고 심리적 대처, 정신적 대처, 파괴적 대처, 물리적 대처순으로 가장 많았고 집에서 휴식, 먹기, 타직종 친구와의 교제 순이었다. 3. 교사의 개인적 특성(연령, 학력, 경력, 결혼여부)에 따른 직무스트레스와 대처방법의 차이를 살펴본 결과는 다음과 같다. 연령, 학력, 경력, 결혼여부에 따른 직무스트레스는 집단간 차이가 없었고 대처방법에 있어서도 학력,경력에 따라서는 집단간 차이가 없었으나 연령, 결혼여부에 따라서는 집단간 차이가 있었다. 하위요인별로 살펴본 결과 연령에 따라서는 직무스트레스의 하위요인인 원아들과의 활동요인에서, 대처방법의 하위요인인 정신적 대처, 직접적 대처에서 집단간 차이가 있었다. 학력에 따라서는 직무스트레스의 하위요인인 원아들과의 활동요인에서 집단간 차이가 있었으며, 경력에 따라서는 직무스트레스의 하위요인인 원아들과의 활동요인, 개인관련 요인에서 집단간 차이가 있었다. 결혼여부에 따라서는 대처방법의 하위요인인 정신적·파괴적·직접적 대처에서 집단간 차이가 있었다. 4. 근무여건(전체학급수, 담당학급, 담당원아수, 보조교사 유무)에 따른 직무스트레스와 대처방법의 차이를 살펴본 결과는 다음과 같다. 담당원아수, 보조교사 유무에 따른 직무스트레스는 집단간 차이가 없었으나 전체학급수, 담당학급에 따른 직무스트레스는 집단간 차이가 있었다. 대처 방법에 있어서는 전체학급수, 담당학급, 담당원아수, 보조교사 유무에 따른 집단간 차이가 모두 없었다. 하위요인별로 살펴본 결과 전체학급수, 담당학급에 따라서는 직무스트레스 하위요인인 대인관련 요인에서 모두 집단간 차이가 있었다. 담당원아수에 따라서는 직무스트레스의 하위요인인 원아들과의 활동요인에서, 대처방법의 하위요인인 파괴적 대처에서 집단간 차이가 있었다. 보조교사 유무에 따라서는 직무스트레스의 하위요인인 업무관련 요인, 대인관련 요인에서 집단간 차이가 있었다.;The purpose of this study is to analyze the occupational stress of kindergarten teachers about it'degree and coping ways, and investigate how the degree and coping methods of this stress vary as a personal character and working condition. The following subjects are considered for this study. 1. What is the level of occupational stress of kidergarten teachers? 2. How do the kindergarten teachers cope with the stress? 3. Is there any difference in the level and coping methods of the occupational stress? 3-1. Do they different due to the personal characters (age, academic background, career and martial status)? 3-2. Do they different due to the working conditions (total number of class, grade, number of children, existence of assistant teacher)? The object for this study is 226 kindergarten teachers from 82 priviate kindergartens in Seoul city. The investigation tool of the occupational stress is based on the ' Modified Teacher Occupatinal Stress facter Questionnaire ' which Clark(1980) developed and D' Arienzo et. a1 modified. This Questionnaire was modified for the kindergarten teachers by Kim Ji Hunn(1994). The tool which Feiter & Toker(1981) developed are used for the investiation of coping methods. The method of this study is a questonnaire inquiry, the collected data is analysed using the mean, standard deviation, t-test, F-test, and Scheffe test. The results are as following: 1. An overloaded task turns out to be the highest factor among the various causes of the occupational stress of kindergarten teachers. Working with children, administrative support, financial security, interpersonal relation, and personal matter cause stress, in order of dominant stress factor. In the view of each items, the poor manpower of assistant teachers causes the biggest stress. An unsatisfaction about pay, poor administration support are the next dominant reasons in order. 2. A direct coping is the most favorite among many methods against stress. A psychological coping, mental coping, destructive coping, and physical coping are the next methods in order. Considering each items, Talking with a friend is the most famous method. Staying home from work, eating, meeting and taking with a friend outside of teaching are the next ways in order. 3. The differences due to a personal characters (age, academic background, career, and martial status) are following in the degree and coping ways of the occupational stress. The differences do not appear in the occupational stress due to different age, academic backgroud, career, and martial status. However, different age and martial status make a difference in the dealing with stress. The differences are observed in the low factor of stress and it's coping. The stress from the Working with children, and mental coping, direct coping vary as a age. The stress from the Working with children does as an academic background. The stress from the Working with children, personal matter does as a career. The mental coping, destructive coping, and direct coping do as a martial status. 4. The differences due to a working conditions (total number of class, grade, total number of children, existence of assistant teacher) are following in the degree and coping ways of the occupational stress. The differences do not appear in the occupational stress due to different total number of children, existence of assistant teacher. But they do due to the different total number of class, grade. In the coping with stress, the differences are not shown due to the total number of class, grade, total number of children, existence of assistant teacher. The differences are observed in the low factor of stress and stress's coping. The stress from the interpersonal relation varies as a total number of class and a different grade. The stress from Working with children and the destructive coping does as the total number of children. The stress from the overloaded tasks and interpersonal relation does as an existance of assistant teacher.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE