View : 1363 Download: 0

S. Barber의 에 관한 연구

Title
S. Barber의 에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Piano Sonata Op.26 by Samuel Barber
Authors
김희정
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
BarberPiano SonataOp.26음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회의 작품중 Samuel Barber(1910-1981)의 에 대하여 연구 분석한 것이다. 바버는 20세기 미국의 작곡가로 그의 음악은 소나타형식, 대위법과 같은 전통적인 요소와 다양하고 자유로운 리듬, 넓은 색채적 화성등으로 나타나는 현대적인 기법들을 잘 조화시키고 있으며, 성악에서 기인한 서정적인 선율이 근본을 이루고 있다. 은 그의 유일한 피아노 소나타로써 전통적인 형식으로 이루어진 네개의 악장으로 구성된다. 제 1악장은 소나타 알레그로 (Sonata Allegro)형식으로 전통적인 소나타 형식을 충실히 따르고 있으며, 반음계적 진행이 많이 나타난다. 제 2악장은 론도(Rondo)형식으로 8분음표가 지배적으로 사용되었고, 동기의 발전보다는 반복으로 이루어진다. 제 3악장은 복합 3부 형식으로 12음렬과 다양한 리듬의 사용으로 현대적인 요소를 보이 며, 증3화음, 감7화음, 넓은 음역을 활용하여 독특한 음색을 만든다. 제 4악장은 푸가(Fuga)형식으로 대위법의 기교가 뛰어나고, 당김음과 악센트에 의한 재즈풍의 리듬이 주를 이룬다. 잦은 박자의 변화, 다양한 리듬, 페달 포인트(Pedal Point), 오스티나토(Ostinato)음형의 사용이 곡 전반에 걸쳐 나타나며, 이와같이 이 소나타는 고전적인 형식위에서 현대적인 요소들을 잘 조화시키고 있다.;This thesis is an analysis of Samuel Barber's Piano Sonata Op.26 which was performed in a graduation recital as one of the requirement for this writer's Master's degree. Samuel Barber(1910-1981) was a twentieth century American composer. His music blends traditional elements such as Sonata Allegro Form and Counterpoint with other contemporary techniques including diverse and free rhythm as well as broad and colorful harmony. The basic element of his music is the lyrical melody of vocal music. Piano Sonata Op.26 is the only Piano Sonata by S.Barber and it has four movements which are organized with traditional forms. The first movement, Sonata Allegro Form, follows the traditional sonata form perfectly. It has many chromatic progression. The second movement, Rondo Form, uses an eighth note dominantly. As well there is more emphasis on repetition than in the development of motive. The third movement, Compound Ternary Form, has many contemporary elements such as a twelve-tone series, an augmented third chord, a diminished seventh chord and various; rhythms. It achives a unique tone color through the use of wide range. The fourth movement, Fuga Form, because of its syncopation and accent has a jazz-like rhythm. He uses counterpoint technique very well in this Fuga Form. Frequent tempo changes, various rhythms, pedal point, and ostinato appear throughout this work. Thus, the contemporary elements blends well with the clsssical forms in this sonata.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE