View : 507 Download: 0

선율구조의 이론과 실제

Title
선율구조의 이론과 실제
Authors
임채경
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
선율구조Leonard B.Meyer음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
미국 출신의 이론가인 Leonard B. Meyer(1918- )는 조성음악에서 보여지는 선율 유형에 주목하여 한 선율에서 나타난 선율의 구조를 크게 혹은 세분해서 단계적으로 유형별로 분류하고 있다. 그리고 더 나아가 이런 선율 유형이 갖는 일반적인 원리를 이용하여 비평적 분석의 목적을 제시하는데 까지 이르고 있다. 본 연구는 Meyer의 저서 Explaining Music을 중심으로 서양의 조성 음악에 나타난 선율 구조 이론과 이와 관련한 여러 개념들 즉, 구조의 일치 관계, 단계적 구조, 함축 관계 등을 고찰하고 이런 개념들을 실제적인 작품에 구체적으로 적용시켜 살펴볼 것이다. 이때 그의 선율 구조 이론의 고찰은 주로 Bach, Mozart, Beethoven, Chopin, Brahms 등의 작품에 나타난 선율을 인용하여 이루어지며 이것을 바탕으로 Mozart의 Piano Sonata, K. 280의 제 2 악장에 나타난 선율 구조를 살펴보았다. 그 결과 이 곡에 나타난 선율 유형은 순차 진행의 연접 유형과 도약 진행의 이접 유형, 특히 이접 유형의 두 가지 형태 중 공백-충족(gab-fill)유형이 나타났으며 대칭 유형과 잠재적 기능을 갖는 선율 유형, 그리고 연장 유형도 나타났다. 따라서 이 곡은 Meyer가 제시한 이론이 그대로 적용되어 나타나고 있음을 알 수 있었다. 그리고 이와 같은 연구 결과 Meyer의 분석 방법은 음악에 대한 올바른 이해와 분석적 비평을 위한 개념적 틀을 제공하고 있으나 외형상의 유형화 작업 즉, 조성 음악에 자주 나타나는 선율 유형을 수집하여 그 '특징'을 분류한 것으로 이 유형들이 조성 음악의 근본적인 선율 형태인가라는 의구심과 함께 전체로서의 음악을 이해하기 위해 각각의 선율이 맺는 관계를 밝혀야 할 과제를 남기고 있다. 이런 점은 앞으로 더욱 연구되어야 하리라고 본다.;Understanding and explaining music rightly needs correct analysis on the rational basis. This analysis is possible in various ways. But the analysis is not satisfactory if it just mentions musical elements which appear on the musical surface. It must be led to finding the general principle, that is to say, the criterion of music in accordance with the function of musical parameters, e.g. melody, rhythm, harmony and tone color, etc. Leonard B. Meyer develops his theory in this manner. He attends to delicate inner orders in music and shows specific in musical pieces. That is, he comprehends the melodic structure in tonal music as implicative pattern that can be inferred in the hierarchic structure of music. And he assorts implicative structures into conjunct pattern, disjunct pattern and potential function due to contextual discrepancy. Furthermore he presents the aim of critical analysis by the means of this general principle. In this paper I studied several concepts, for example, conformant relationships, hierarchic structures, and implicative relations in accordance with the theory of melodic structure in European tonal music through Meyer's Explaining Music and, applied these concepts to practical music. In the study of Meyer's theory, melodies in Bach, Mozart, Beethoven, Chopin, and Brahms will be cited And I analyzed melodic structure in Mozart's Piano Sonata, K.280, 2nd movement. According to this work, I reached the conclusion that, though Meyer's methodology gives proper frame work for the right understanding and analytic criticism of music, it means nothing more than a classification, sorting the patterns which appear frequently in tonal music. This makes me wonder whether his patterns are elementary in tonal music and leaves further study for the relations between those patterns to understand music as a whole compact one.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE