View : 552 Download: 0

김인영의 "Sextet for Flute, Clarinet, 2 Violins, Viola and Violoncello"의 분석 연구

Title
김인영의 "Sextet for Flute, Clarinet, 2 Violins, Viola and Violoncello"의 분석 연구
Other Titles
(An) Analysis of In Young Kim's "Sextet for for Flute, Clarinet, 2 Violins, Viola and Violoncello"
Authors
김인영
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
FluteClarinetViolinViolaVioloncello
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Since late 19th century, the traditional tonal music began to collapse. Then, atonality emerged being influenced by Wilhelm Richard Wagner's (1813-1883) chromaticism only to be developed by the Second Viennese School led by Arnold Shoenberg, (1874-1951) and later be established as a major form for various composers in the late 20th century. The purpose of this study is to analyze "Sextet for Flute, Clarinet, 2 Violins, Viola and Violoncello" (2001) which was composed by the researcher based on an atonal concept; this piece consists of 3 movements, each of which was composed to feature diverse techniques and musical expressions by taking advantage of the characteristics of six instruments. The first chapter consists of 3 section having A-B-C structure. Here, sequences and leaps are evenly used to repeat the melody. In addition, it is characterized by the continual sound, while applying such special instrumental techniques as tremolo and pizzicato. The second chapter also consists of 3 sections having A-B-A' structure. Here, the sections are clearly distinguished from each other. In view of the special instrumental techniques, such renditions as pizzicato and arco are repeated for the string instrument part, while flatter tonguing technique is used for the wind instrument part. The third chapter consists of 3 sections having A-B-A' structure. The peculiar elements presented in section A emerge continuously in each section through rhythmic and horizontal/vertical changes.;19세기 말부터 전통적인 기존의 조성음악(Tonal Music)은 차츰 붕괴되어 갔다. 이 때 바그너(Wilhelm Richard Wagner, 1813-1883)에 의한 반음계주의의 영향으로 나타난 무조성(Atonality)은 쇤베르크(Arnold Schoenberg, 1874-1951)를 중심으로 한 제 2 비엔나 악파(The Second Viennese School)에 의해 더욱 발전되어 20세기 말 여러 작곡가들의 작품에서 중요한 양식으로 자리잡았다. 본 논문은 무조적 개념을 기초로 작곡한 본인의 "Sextet for Flute, Clarinet, 2 Violins, Viola and Violoncello(2001)"를 분석한 것으로서 이 곡은 3개의 악장으로 구성되어 있으며 각각의 악장마다 각 파트를 구성하는 6 개 악기들의 특징을 살려 다양한 기법과 음악적 표현을 특징있게 나타내고자 하였다. 제 1 악장은 A-B-C 구조의 3 Section 으로 구성되어 있으며 순차와 도약을 골고루 사용한 선율 진행이 반복된다. 또한 지속음이 특징적으로 나타나며 트레몰로, 피치카토 등의 특수한 악기 기법이 강조되어 사용되었다. 제 2 악장은 A-B-A'의 3 Section으로 구성되어 있으며 각 Section 의 구분이 뚜렷하게 나타난다. 악기의 특수한 기법을 살펴보면 현악기에서 피치카토와 아르코 주법이 반복되어 나타나며 관악기에서는 플래터 텅잉 기법이 사용되었다. 제 3 악장은 A-B-A'의 3 Section으로 구성되어 있으며 Section A에서 제시된 특징적 요소들이 리듬, 수평-수직적인 변화를 통해 각각의 Section 에서 지속적으로 나타나고 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE