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상담자가 받은 내담자 초기 인상이 상담의 정보 처리 과정에 미치는 영향

Title
상담자가 받은 내담자 초기 인상이 상담의 정보 처리 과정에 미치는 영향
Other Titles
(The) influence of counselor's early impression about client on the counselor's information processing
Authors
김혜원
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 심리학과
Keywords
상담자내담자초기 인상정보 처리
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The present study is to examine the influence of the counselor's early impression about client on the counselor's information processing The purpose of the study is to ascertain that counselor's eairly impression about client or provided impression by other counselor(i.e., intaker) affects counselor's information process. The hypothesis is as follows' First, When counselor makes decisions client 's personality, counselor who provided negative client impression will select negative information and counselors who provided positive client impression will select positive information Second, When counselor makes decisions client's personality, counselor will select more confirmatory information than disconfirmatory information of own impression about client. Participants in this experiment were 184 counselors and they randomly assigned to one of three conditions(positive impression condition or negative impression condition or neutral condition) A narrative was constructed for t h s experiment using the Personality Diagnostic Inventory's bipolar description of an individual with responsibility problem. After participants read and studied the narrative given to them, they were asked to rate client's impression and select information they thought would be helpful in determining whether or not the client had responsibility or lacked responsibility. They were specifically asked to select 10 pieces of information. The experiment was designed by 3(rated client impression) × 2(selected information). ANOVA and Multiple Regression Analysis were applied to analyse the data. The results of this study are as follows: First, when counselors make decisions the client's personality, there was no significant difference in the counselor's ratings of client and information selection between counselors provided negative client impression and counselors provided positive client impression Second, when counselors make decisions client ' s personality, counselors consistently select confirmatory information of their own impression about client, That is, counselors who rate client positively selected more positive information and counselors who rate client negatively selected more negative information. According to the results, it was concluded that counselors tend to act in a confirmatory fashion only condition when they rated client impression. This finding is consistent with other studies. That is, according to the impression source(i.e., other-provided impress ion, self-rating impression) counselors process information differently.;이 연구는 내담자에 대한 가설을 세우는 데 기초가 되는 초기 인상이 상담자의 정보 처리 과정에 어떠한 영향을 주는지 알아보고자 하는 것이다. 구체적으로 제 3자인 접수 면접자가 내담자에 대해 제시한 인상이나 상담자 자신이 내담자에게 받은 인상이 정보처리 과정에 어떤 영향을 미치는지 살펴보는 것이다. 연구 문제는 다음과 같다. 제 3자인 접수 면접자가 내담자에 대해 어떠한 인상을 제시하느냐에 따라 상담자의 정보 선택이 달라지는가? 또는 상담자 자신이 내담자에게 어떠한 인상을 받았느냐에 따라 내담자에 대한 정보 선택이 달라지는가? 연구 가설은 다음과 같다. 첫째, 상담자가 내담자 성격을 검증할 때 내담자에 대해 긍정적 인상 정보를 제시받은 상담자는 그것을 반증해주는 내담자 정보를, 부정적 인상 정보를 제시받은 상담자는 그것을 확인해 주는 내담자 정보를 더 선택할 것이다. 둘째, 상담자가 내담자 성격을 검증할 때 상담자는 자기 자신이 내담자에 대해 받은 인상을 확인해주는 정보를 더 선택할 것이다. 이를 위해 성격 진단 검사를 바탕으로 만든 내담자 보고서와 가상의 접수 면접자가 내담자에게 받은 인상이 적힌 기록지를 184명의 상담자에게 제시하였다. 상담자들이 제시된 기록지를 검토하고 난 후, 평정한 내담자 인상과 내담자에 대한 성격을 판단하기 위해 중요하다고 선택한 정보 빈도를 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 상담자들은 내담자 인상을 평가하거나 내담자에 대한 정보를 처리할 때 다른 사람이 제시한 인상에 의해 영향을 받지 알았다. 다시 말해 접수 면접자 같은 제 3자가 내담자에 대해 긍정적 인상을 제시하는가 혹은 부정적 인상을 제시하는가는 상담자가 내담자 인상을 평가하고, 내담자 성격을 판단하기 위해 정보를 선택하는데 영향을 주지 않았다. 다음으로 상담자가 내담자에 대한 정보를 처리할 때 자신이 내담자에게 받은 인상에 영향을 받았다. 즉 내담자 성격을 판단할 때 내담자에게 긍정적인 인상을 받은 상담자는 긍정적인 정보를 편파적으로 선택했고, 부정적인 인상을 받은 상담자는 부정적인 정보를 편파적으로 선택했다. 결국 내담자에 대한 정보를 처리하는 과정에서 자신이 내담자에게 받은 인상을 반증해 주는 정보보다 확인해 주는 정보를 편파적으로 선택한다는 것을 알 수 있다. 이 연구를 통해 상담자가 내담자 성격에 대해 판단할 때, 다른 사람이 제시한 내담자 인상에는 영향을 받지 않지만 자신이 내담자에게 받은 인상에 영향을 받아 그 인상을 확인하는 방식으로 자료를 처리하는 경향이 있음이 나타났다. 이러한 연구 결과는 확인적 편파 경향이 검증되는 가설의 근거(즉, 다른 사람이 제시한 가설이냐, 피험자가 직접 세운 가설이냐)에 의해서 영향을 받는다는 것을 보여준 기존 연구들과 일치한다. 그러나 기존 연구들은 주로 가설의 근거(연구자가 가설을 제시하는 조건, 피험자가 가설을 세우는 조건)와 상담자의 정보처리 과정을 살펴보았고, 이 논문은 가설 대신 인상의 근거(연구자가 인상을 제시하는 조건, 피험자가 인상을 평가하는 조건)와 상담자의 정보 처리 과정을 살폈다는 점에서 차이가 있다.
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일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
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