View : 1258 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor오숙환-
dc.contributor.author이하나-
dc.creator이하나-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:21Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:21Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000051533-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/178216-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000051533-
dc.description.abstract지금까지는 우리 사회에서는 IQ(intelligence Quotient)가 높은 사람, 학교 성적이 우수한 사람을 유능한 인재로 대우해 왔다. 그러나 전통적인 일반지능(IQ)만으로는 삶의 행복과 성공을 예언하지 못하며 일반지능 이외의 다른 요소들에 의해 좌우된다 할 수 있다. 더욱이 삶의 양이 아닌 삶의 질적인 문제가 대두되는 지금은 인간의 내면적인 인식과 타인의 이해라는 측면에서 정서지능의 중요성을 간과할 수 없다. 정서는 자신의 감정을 표출하고 인식하는 과정을 통해 발달하게 된다. 특히 초등학교 저학년의 아동들은 놀이 중심 교육을 받은 유아기에서 학교라는 새로운 교육체계로의 변화를 겪는 과도기 상태이다. 따라서 저학년 아동들에게 또래집단과의 상호작용을 높이며 일정한 규칙이나 규범을 적용하여 자신의 감정을 잘 표출하고 조절할 수 있는 놀이를 활용한 정서교육이 필요하다. 본 논문에서는 놀이의 정의와 유형, 정서의 개념과 구성요인에 대해 살펴본 후 놀이와 정서의 관계성에 대한 이론적 고찰을 하였다. 이를 연구 대상인 초등학교 1학년의 통합 교과 ‘즐거운 생활’을 바탕으로 미술영역에서 놀이로서의 특성을 살펴보고 미술 교과가 가지는 놀이로서의 특성에 대해서 분석한다. 놀이 활동으로는 초등학교 1학년 통합 교과, ‘즐거운 생활’의 종이접기 활동을 적용하였으며 이를 위해 제7차 교육과정의 교과서와 교사용 지도서를 분석하여 초등학교 1학년의 발달단계를 고려한 수업을 계획하였다. 종이접기 놀이 활동이 정서발달에 미치는 영향을 검증하기 위해서 실험 대상 아동 60명을 통제집단 30명과 실험집단 30명으로 나누어 놀이 활동을 실시하였다. 프로그램의 실시 전, 두 집단에게 동질성 검사를 하였고 본 연구자가 계획한 프로그램 실험을 적용한 효과를 알아보기 위하여 사후검사를 실시하였다. 2008년 9월 22일부터 10월 17일까지 통제집단에게는 총 4차시에 걸쳐 일반 수업을 진행하였으며 실험집단에게는 총 8차시에 걸쳐 종이접기 놀이 활동을 적용한 수업을 진행하였다. 결과는 SPSS v.12 program을 사용하여 통계적 분석을 실시하였다. 놀이 활동이 두 집단의 정서발달에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보기 위해 통제집단과 실험집단의 평균비교를 t-test를 사용하여 유의도 p<.05 수준에서 통계적으로 검증하였다. 하위 요인별로 정서지능을 정서인식, 정서표현, 감정이입, 정서조절로 나누어 통제집단과 실험집단을 t-test를 사용하여 검증하였다. 또한 정서인식을 자기정서인식과 타인정서인식으로 나누어 하위 요인별로 분석하였고 정서조절을 자기정서조절과 타인정서조절로 나누어 분석하였다. 본 프로그램의 적용결과는 다음과 같다. 첫째, 종이접기 놀이 활동은 아동의 정서지능에 긍정적인 영향을 준다. 둘째, 종이접기 놀이 활동은 정서지능의 하위요인 중 정서인식에 긍정적인 영향을 준다. 그러나 정서인식을 자기정서인식과 타인정서인식의 하위요인으로 나누어 t검증하였을 때 자기정서인식에 긍정적인 영향을 주지만 타인정서인식에는 영향을 주지 않는다. 셋째, 종이접기 놀이 활동은 정서지능의 하위요인 중 정서표현에 긍정적인 영향을 준다. 넷째, 종이접기 놀이 활동은 정서지능의 하위요인 중 감정이입에 영향을 주지 않는다. 다섯째, 종이접기 놀이 활동은 정서지능의 하위요인 중 정서조절에 영향을 주지 않는다. 그러나 정서조절을 자기정서조절과 타인정서조절의 하위요인으로 나누어 t검증하였을 때 자기정서조절에는 긍정적인 영향을 주지만 타인정서조절에는 영향을 주지 않는다. 결론적으로 본 연구에서 실시한 종이접기 놀이 활동이 아동의 정서발달에 긍정적인 영향을 준다고 할 수 있다.;Our society has treated the persons with high IQ (intelligence quotient) or with good performance at school as capable talents so far. However, the customary IQ cannot act a barometer to predict happiness and success in life, which can be rather decided by other elements than IQ. Moreover, now that quality of life rather than quantity of life is focused, the importance of emotional quotient cannot be missed in light of recognition of the human inner and understanding of others. Emotion develops in a course of expressing and recognizing feelings of the self. In particular, the children at low grades of elementary school are in the transition to have a change from the play education for enfant to the new education system called ‘the school’. Therefore, it is required of the emotional education using the plays to enable the children at low grades to express well and control their feelings by improving interactions among peer groups and by applying certain regulations or rules. The thesis looked at the types, concepts and composition elements of the emotion and made a theoretical study on the relations between plays and emotions. Based on the curriculum ‘pleasant life’ for the 1stgrade students of elementary school, the characteristics of the art area as a play were looked into and the characteristics as a play that the art subject has were analyzed. As play activities, the folding papers of ‘pleasant life’, an integral curriculum for the 1stgrade student of elementary school was applied. To this end, the textbook for the 7th education course and teacher’s guidebooks were analyzed to plan classes in consideration of development phases of the 1st grade elementary students. To verify the effect of folding paper plays on development of emotion, 60 children for the experiment were divided into two groups, i.e. 30 for the control group and the rest 30 for the experiment group and had play activities. Before and after the implementation of the program, two groups had a pre-test and a post-test using the EQ test paper. To find the identities of the two groups, a pre-test was done, from which they were the identical groups since there was little difference of consequences between the control group and experiment group. The findings were analyzed statistically by SPSS v.12 program. To find how play activities effect development of emotion, the average comparison of the control group and the experiment group was statistically tested by t-test at meaningfulness p<.05 level. After EQ were segmented into sub-factors, i.e. emotion recognition, emotion expression, empathy and emotion control, the control group and experiment group were tested by t-test. Also, emotion recognition was analyzed by sub-factors, dividing it into emotion recognition of the self and emotion recognition of the other. Emotion control was analyzed respectively by sub-factors, dividing it into emotion control of the self and emotion control of the other. The result of the application of the program is as follows. Firstly, the score of the emotion test done to the control group and the experiment group before and after the folding paper play increased in the experiment group by average 0.2 point from the control group. As it was statistically meaningful at meaningfulness p<.05level, it brought a positive effect. As a result of dividing emotion recognition into sub-factors, emotion recognition of the self and emotion recognition of the other, it brought a positive effect to the self emotion recognition at meaningfulness level p<.05 whereas it brought no effect to the emotion recognition of the other. Thirdly, as for emotion expression out of EQ sub-factors, there was a statistically meaningful difference at the meaningfulness level p<.05 between the control group and the experiment group, from which folding paper plays made a positive effect to children’s emotion expression. Fourthly, as for empathy out of EQ sub-factors, there showed little difference at the meaningfulness level p<.05 between the control group and the experiment group, from which folding paper plays made no effect to children’s empathy. Fifthly, as for emotion control out of EQ sub-factors, there showed little difference at the meaningfulness level p<.05 between the control group and the experiment group, from which folding paper plays made no effect to children’s empathy. As a result of dividing emotion control into emotion control of the self and emotion control of the other, it brought a positive effect to the self emotion control at meaningfulness level p<.05 where as it brought no effect to the emotion control of the other. In conclusion, the folding paper play of the study can be said to make a positive effect to the emotion development of the children.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구내용 및 방법 = 3 II. 이론적 배경 = 4 A. 아동의 놀이와 정서 = 4 1. 아동의 놀이 = 4 2. 아동의 정서 = 8 3. 놀이와 정서의 관계 = 14 B. 초등학교 저학년 통합교과 = 16 1. 통합교육에서의 미술활동 = 16 2. 미술교육과 놀이 = 18 III. 연구 방법 및 절차 = 23 A. 연구 대상 및 절차 = 23 B. 연구도구 = 23 1. 정서지능검사지 = 23 2. 종이접기 적용한 놀이 활동 프로그램 = 24 C. 자료처리 = 34 IV. 결과 및 논의 = 35 A. 결과 = 35 1. 정서지능검사의 집단 간 비교 = 35 2. 정서지능의 하위 요인별 비교 = 35 B. 논의 = 40 V. 결론 및 제언 = 41 참고문헌 = 44 부록 = 47 ABSTRACT = 81-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent11861172 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title종이접기 놀이 활동이 아동의 정서발달에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle초등학교 1학년을 중심으로-
dc.title.translatedThe Effect of the Folding Paper Play on the Emotion Development of the Children : for the 1^(st) grade Elementary Students-
dc.creator.othernameLee, Ha Na-
dc.format.pageⅷ, 83 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 미술교육전공-
dc.date.awarded2009. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE