View : 632 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author유승연-
dc.creator유승연-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:19Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:19Z-
dc.date.issued1992-
dc.identifier.otherOAK-000000055722-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/178188-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000055722-
dc.description.abstract본 연구는 유아 교육에 있어 유아 문학 활동의 바람직한 방향을 모색하는데 필요한 기초 자료를 제공하고자 유치원에서의 유아 문학 활동 활용 현황과 교수 방법 및 문제점에 관한 조사 연구이다. 이에 관한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 유치원에서의 유아 문학 활동의 활용 현황은 어떠한가? 2. 유치원에서의 유아 문학 활동의 교수 방법은 어떠한가? 3. 유치원에서의 유아 문학 활동의 문제점은 무엇인가? 연구 대상은 서울시내 유치원 교사 249명을 대상으로 하였으며 연구 방법은 질문지를 사용한 조사 연구였고 자료처리는 연구 문제에 따라 빈도수, 백분율, 평균치, 표준 편차를 산출했다. 연구 결과는 다음과 같다. 1. 유치원에서의 유아 문학 활동에 있어 교사가 가장 많이 하는 것은 그림 동화였으나 (64.0%) 유아의 흥미가 가장 높은 것은 인형극이었다. (51.4%) 특히 유아 문학 활동을 위한 그림자료중 유아의 흥미가 가장 높은 것은 융판자료였고 (31.1%) 교사의 사용도가 가장 높은 것은 낱장식 그림이었다. (48.0%) 유아가 만들어 사용해본 것도 낱장식 그림이 제일 높게 나타났다. 인형자료에 있어서는 유아의 흥미가 높은 것은 손인형이었으나 교사의 사용도가 가장 높은 것은 막대인형 이었고 (41.1%) 유아가 만들어 사용해본 것도 막대인형이 제일 높게 나타났다. (37.1%) 유아문학 활동함에 있어 자료를 사용하는 이유는 유아의 흥미 유발을 위해서 였으며 자료를 사용하게된 경로는 교사가 직접 제작하는 것이 제일 높게 나타났다. 2. 유아 문학 활동시 형성되는 집단의 형태는 대집단(86.9%)이 단연 우세하였으며 극화 활동은 동화를 들려준 다음에 하였고 동시지도는 그림과 인형을 사용하여 제시하는 것이 가장 높았다. 문학 활동 후 관련 활동 지도는 미술활동이 제일 많았다. 3. 유치원에서의 유아 문학 활동의 가장 큰 문제점은 자료를 제작하고 준비할 시간 부족이었고 다음은 상품화된 자료 부족, 학급의 유아의 수가 너무 많아 유아와 교사의 비율이 높은 것으로 나타났다. ; This study is the survey on the study on the present situation of utilization, teaching method and the point at issue about the young children literature activity in kindergarten for the offer of basic materials necessary in groping for the desirable direction of young children literature activity. 1. How is the present situation of utilization of young children literature activity in kindergarten? 2. How is the teaching method of young children literature activity in kindergarten? 3. What is the point at issue of young children literature activity in kindergarten? The study subjects were 249 kindergarten teachers in Seoul, and the study method was the survey study that the questionnaire was used. And, as for the materials handling, frequency, percentage, the mean value and standard declination were used according to the study issue. The result are as follows. 1. In the young children literature activity at kindergarten, what the teachers used most frequently was the fairy tale through drawing(64.0%), but what the young children have interest most was doll play(51.4%), Among the drawing materials thing in which young children have interest most was the cotton flannel board(31.1%), but the teachers used the individual decoration drawing (48.0%) most frequently. And as for what the young children made and used directly also, there were most individual decoration drawings. In the doll materials, young children had interest in the hand doll most, but the teachers used the stick doll(41.1%) most frequently. And, as for what the young children made and used directly, there were most stick dolls(37.1%) And, as for the reason to used the materials for young children literature activity, the young children interest, induction appeared most high. As for the materials used for the young children literature activity, what the teachers manufacture directly appeared most high. 2. The group pattern being formed at the time of young children literature activity, big group(86.9%) was most predominant. And the activity making into play was performed most frequently after the fairy tale was heard. And as for the Poetry guidance, what uses the drawing and doll materials appeared most high. 3. As for the most big points at issues in performing the young children literature activity in kindergarten, the insufficiency of time to manufacture and prepare the materials, the insufficiency of materials made into commodity, and the high rate of young children, and teachers due to too many numbers of young children appeared in order.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 의의 = 1 B. 연구 목적 및 연구 문제 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 유아 문학 활동의 중요성 및 가치 = 5 B. 유아 문학 활동 = 10 C. 유아 문학 활동의 교수 방법 = 31 Ⅲ. 연구방법 및 절차 = 37 A. 연구 대상 = 37 B. 연구 도구 및 방법 = 38 C. 연구 절차 = 39 D. 자료 처리 = 40 Ⅳ. 결과 및 해석 = 41 Ⅴ. 논의 및 결론 = 52 참고문헌 = 57 부록 = 60 ABSTRACT = 69-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1974928 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원 교육학전공 유아교육분야-
dc.title유치원의 유아문학 활동 현황에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.page78 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공유아교육분야-
dc.date.awarded1992. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE