View : 961 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이재돈-
dc.contributor.author김아영-
dc.creator김아영-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:16Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:16Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000054457-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/178165-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000054457-
dc.description.abstractAccording to the 2007 year national curriculum amendment, Chinese education of high school focuses on developing communication skills, because the main purpose of learning foreign language is to communicate in actual situations. To achieve this purpose, it is assumed that more concrete and practical teaching methods which can be utilized by both students and teachers are required in order to execute learner-centered class which is also pursued by the 2007 year curriculum amendment. Therefore this thesis proposes to use "tasks" as a teaching method. A task, which purpose is to improve learners' communicative skills, is a meaning-focused product that learners need to produce using their own knowledge and experience. For this task, learners are required to interact with others and solve a challenging problem. In addition, it keeps learners motivated and interested because they will use their own experience to complete the task. Therefore, Task-based Approach is a very effective way of improving learners' communicative skills, especially speaking skills, by encouraging them lead the communication process. With importance and necessity of a task in high school Chinese education, this thesis aims to provide various models of speaking tasks for chinese classroom in high school. The procedure of this thesis is as follows. In chapterⅠ, implications of the research are drawn by looking at the purpose of this thesis and precedents. In chapter Ⅱ, the concept of speaking skills is suggested, and what Task-based Approach is and the concept of tasks are presented. Further, the elements of a task are presented, especially, various activity types of tasks proposed by scholars are studied and re-defined. In chapter Ⅲ, six different textbooks which are currently used in korea are analyzed. In doing this, the report is conducted on how appropriately and effectively the speaking task activities are presented. In chapter Ⅳ, based on the conclusion of the analysis in chapter Ⅲ, various models of tasks for improving students' speaking skills are provided with reference to the contents of the most widely used textbook, High school ChineseⅠ(published in Jeong-jin publishing company). And lesson plans for the one selected chapter of the textbook is suggested so that the model of tasks provided previously can be used in a real classroom situation. In the final chapter of Ⅴ, contents of the thesis are summarized, further, demerits are pointed out. Given the lack of research on speaking studies in chinese education, and the fack that the research using Task-based Approach is relatively new, it is with no doubt that attempt to improve speaking skills by using tasks is worthwhile. It is hoped that this thesis could help both teachers and learners to achieve their goal which is to improve chinese speaking skills.;2007년 개정 교육과정은 제7차 교육과정과 마찬가지로 의사소통 능력의 배양에 그 중점을 두고 있다. 하지만 현재의 과밀한 학급 인원수와 교사 일인 중심의 수업 방식으로는 중국어의 의사소통 능력 향상에 한계가 있다. 특히, 발화의 기회가 적은 현재의 교수-학습 형태는 말하기 학습에 있어 큰 걸림돌이 되고 있다. 이에 본 논문은 우리나라 고등학교 교실의 현실을 극복하고 중국어 말하기 능력을 향상시키기 위한 방안으로 과업중심 접근법이 적절하다는 생각에서 출발하였다. 즉, 과업중심 교수-학습을 통해 말하기 능력을 신장시키고자 수업 시간에 활용할 수 있는 다양한 말하기 과업의 모형을 제시하고자 한다. 이를 위해 Ⅱ장에서는 먼저 말하기 기능과 의사소통 능력의 개념이 뜻하는 바를 살펴본 다음, 과업중심 접근법의 기본 이론과 과업의 개념에 대해 알아보았다. 또한, Ⅲ장의 교과서에 실린 말하기 과업 분석과 Ⅳ장의 과업 모형 제시를 위하여 과업의 유형 및 과업의 내용 등 과업의 구성요소에 대해서도 좀 더 자세히 살펴보고 본고에서 사용할 과업의 유형들을 제시하였다. Ⅲ장에서는 앞서 분류한 과업의 유형에 따라 6종 중국어Ⅰ 교과서에 실린 말하기 과업을 분석하였다. 이를 통해 말하기 교수-학습의 현주소를 파악해보고, 분석 결과를 바탕으로 앞으로 나아가야할 방향을 짚어보았다. Ⅳ장에서는 앞서 살펴본 이론들을 근거로 하여 과업의 모형을 개발하여 제시하였다. 제 7차 교육과정에 의하면 고등학교 중국어Ⅰ의 교과서는 5개의 출판사에 의해 출판된 6종 교과서로 이루어져 있다. 6종 교과서의 중 전국에서 중국어 교과서로 가장 많이 사용되고 있는 정진출판사의 고등학교 중국어Ⅰ 교과서를 바탕으로 하여 과업을 설계하여 제시하였다. 현재 교과서에서 제시하고 있는 과업보다 더 다양하고 흥미로운 과업의 유형과 내용을 제시하는 데 중점을 두고, 과업의 입력 자료에 있어 난이도를 고려하여 단원별로 과업을 선정하여 제시하였다. 또한 Ⅳ장에서는 정진출판사의 고등학교 중국어Ⅰ 교과서에서 한 과를 선택하여, 과업중심 수업의 지도안을 제시하였다. Ⅴ장에서는 본 연구의 결과와 의의를 정리하고, 앞으로 중국어 과업중심 교수-학습이 나아가야 할 바에 대해서 제언을 한 후 결론을 맺었다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 선행 연구 = 3 C. 연구의 내용 = 5 Ⅱ. 말하기와 과업중심 접근법 = 7 A. 말하기 교수-학습 = 7 1. 말하기 능력 = 7 2. 말하기 교수-학습 방법 = 8 B. 과업중심 접근법 (Task-Based Language Teaching) = 11 1. 과업의 정의 = 11 2. 과업중심 접근법의 특징 = 12 3. 과업의 구성 요소 = 13 4. 과업중심의 수업 모형 = 21 Ⅲ. 고등학교『중국어Ⅰ』말하기 과업 분석 = 23 A. 분석 대상 및 방법 = 23 B. 분석 결과 및 해석 = 24 Ⅳ. 과업을 활용한 말하기 지도 방안 = 31 A. 과업 모형의 제시 기준 및 선정 = 31 B. 과업을 활용한 단계별 지도 방안 = 35 1. 인사 및 소개 = 35 2. 날짜 및 요일 = 40 3. 길 묻기 = 44 4. 물건 사기 = 49 5. 음식 및 식사 = 56 6. 취미 = 61 7. 날씨 및 계절 = 66 8. 여행 = 71 C. 과업을 활용한 중국어 말하기 수업의 실제 = 78 1. 교재 및 단원 구성 내용 = 78 2. 차시별 학습 지도 계획 = 79 3. 수업 지도안 = 80 Ⅴ. 결론 = 92 참고문헌 = 94 부록 ‘나와 친구의 하루일과 알아보기’과업의 활동지 예시 = 96 ABSTRACT = 97-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3653383 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title과업중심 활동을 통한 고등학교 중국어 말하기 지도 방안-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on the Task-based Teaching Methods of Chinese Speaking Skills in High School-
dc.creator.othernameKim, ah-young-
dc.format.pageⅶ, 98 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 중국어교육전공-
dc.date.awarded2009. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE